טיפים לשיפור ראיונות העבודה

טיפים לשיפור ראיונות העבודה

לראיון העבודה מלבד היותו הכלי העיקרי לבחינת התאמת המועמד לתפקיד, יש גם אספקט מייצג וממתג לחברה כולה. בהתאם לכך ישנה חשיבות רבה לדרך בה אתם מראיינים ולרושם אותו אתם מותירים על המרואיין

שיתוף
שפה חיובית בארגון

שפה חיובית בארגון

אין ספור מאמרים נכתבו ועדיין נכתבים בנושא שיפור מיומנויות ראיונות העבודה שלכם כמגייסים. מרבית המאמרים הללו עוסקים במראה החיצוני שלכם, בשאלות הנכונות שעליכם לשאול, בצורה בה עליכם לבחון את תשובותיו של המרואיין ואת שפת הגוף שלו, המאמרים הללו עוסקים בהיבט הטכני של ראיון העבודה ובתוצרים שתוכלו להפיק ממנו.

המאמר הבא מציג כיוון שונה ועוסק בפן האישי-רגשי של השיחה. לא תמצאו בו אלמנטים של ישיבה זקופה וארשת פנים רצינית, להפך – הטיפים הבאים כוללים בעיקרם נינוחות, הקשבה, ויצירת אווירה רגועה ואמפתית.

להלן מספר פעולות שיאפשרו לכם ולמרואיין שלכם להרגיש נוח ואותנטי במהלך ראיון העבודה:

היו מוכנים לראיון

הכלל הראשון והחשוב ביותר הוא להיות מוכנים לראיון העבודה. הצטיידו בידע רחב לגביי תחומי עיסוק החברה, החסון והמדיניות שלה, תכניות ההטבות והתמריצים לעובדים, מהות המשרה לה אתם מגייסים, וכן היכרות מקדימה עם המועמד, קריאה מעמיקה של קורות החיים שלו, הדברים שמעניין אתכם לשאול אותו, ומה חשוב לכם לדעת לגביו. ככל שתהיו מוכנים יותר, כך תרגישו בטוחים יותר להשיב על שאלותיו ולספק לו מידע מקיף לגביי החברה והתפקיד.

צרו אווירה נוחה

הדרך ליצירת אווירת ראיון נוחה מתחילה בדאגה לנוחות המועמד. הציגו את עצמיכם בשמכם הפרי ולחצו את ידו של המועמד כשהוא נכנס למשרדכם. הציעו לו שתיה קרה, קפה או תה, הכינו צלוחית עוגיות והציעו לו לטעום ממנה. בדקו איתו כי המיזוג מתאים לו, שבו בנינוחות על הכסא שלכם, כך שירגיש בעצמו קל ונינוח יותר. בצעו שיחה מקדימה שאינה קשורה באספקט המקצועי, אפשר לדבר למשל על חדשות אקטואליות מאותו הבוקר, ולבחון את המוכנות שלו ללהג על כך. בטרם אתם עוברים לשיחה הרשמית, שאלו איתו אם הוא מוכן להתחיל בראיון העבודה.

היו עקביים בשאלות שלכם

הקפידו לשאול את אותן שאלות נכונות למועמדים השונים שלכם. ככל שתתרגלו לשאלות הללו שהכנתם מראש, כך תדעו לזהות את התשובות הרצויות אותן תרצו לקבל. כמובן שיש מקום לשאול שאלות אישיות לקראת סוף הראיון ולקבל מידע נוסף באשר לאופיו האינדיבידואלי של כל מועמד. השאלות הכלליות והמבחנים, במידה וישנם כאלו, צריכים להיות אחידים ותואמים לכולם, על מנת שגם אתם תרגישו שהם מוכרים לכם והפתרונות שלהם קלים עבורכם לאבחון.

ראיון כדיאלוג

נסו להפוך את ראיון העבודה, לדיאלוג של ממש. האינטונציה צריכה להיות רגועה ומתעניינת, קצת כמו הצורה בה פסיכולוג מאזין לכם ומבצע הקשבה פעילה. הקפידו על שיחה זורמת שאינה קרה ומונוטונית. ההחלפה בין מטה הדיבור צריכה לעבור בין שניכם בתדירות גבוהה, כך שלא ייווצר מצב בו רק אחד מדבר לזמן ממושך והשני מאזין.

ראיון הוא חילוף הדדי של מידע, בדגש על הדדי. ככל שאתם תשתפו את חוויותיכם מהחברה ואת מה שאתם אוהבים בה, מההיבט האישי שלכם, כך השיחה תהיה אותנטית יותר.
שאלו את המועמדים לגביי תחביבים שלהם, ספר שהם קראו לאחרונה, טיול שעשו, התעניינו בהם באופן אישי, כך שירגישו נול לשוחח איתכם.

גמישות בשיחה

היו גמישים בשיחה, אם הנושא פתאום מתחלף באופן טבעי ועובר לנושא אחר, נסו לזרום עם הנושא החדש ולהפיק ממנו תובנות נוספות לגביי המועמד שלכם. אל תתעקשו לחזור לנושא הקודם בכוח, הדבר מייצר אווירת מבחן נוקשה שאינה נינוחה ואלסטית.

הקשבה פעילה

עבדו על מיומנויות ההקשבה שלכם ונסו ליישם ככל האפשר הקשבה פעילה.
גייסו את כל החושים שלכם לצורך ההקשבה. הביטו בעיניו של המרואיין כשהוא מדבר, האזינו לו, הנהנו בראשכם. אל תקטעו את דבריו והיו סבלניים עד אשר יסיים. שקפו את הדברים העיקריים שאמר באמצעות כך שתחזרו עליהם, בצירוף המילים "אם הבנתי נכון אתר אומר ש…". ספקו למרואיין משוב לגביי מה שאמר ומה שאתם חושבים על כך. בצורה זו הוא ירגיש נוח להמשיך ולדבר.
אל תלחצו אם משתרר שקט פתאומי. גם לשקט יש מקום, אל תנסו בכוח להפר אותו באמצעות השיחה. כשהמרואיין שותק אתם יכולים לחייך אליו, כך שירגיש שאתם נינוחים ואמפתיים.

סיום הראיון

לסיום הנכון של הראיון ישנה חשיבות לא פחותה מדרך תחילתו. גם בסיום הראיון יש מקום ואף רצוי שיהיו מחוות פרידה, לחיצת יד והבטחת לעדכון באשר להתקדמותו בתהליך. גם כאן כדאי לברך את המועמד לשלום, להודות לו על כך שהגיע ותרם מזמנו, ולשלב שיחה קלילה – אפשר להתעניין ולשאול אם הוא יודע כיצד לצאת מהרחוב, היכן הוא חנה, ואם הוא רוצה לשתות משהו נוסף בטרם יילך. חשוב מאוד שאכן תשמרו עם המועמד על קשר, ואפילו יום לאחר הראיון כבר תעדכנו אותו אם הוא ממשיך איתכם את התהליך.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה