חוקי, אבל מסריח: הטריקים של המעסיקים לחסוך על חשבון העובדים

חוקי, אבל מסריח: הטריקים של המעסיקים לחסוך על חשבון העובדים

חלוקת דמי ההבראה ל-12 תשלומים, אי תשלום פנסיה, הפחתת הברוטו, חישוב הפרשות והיעדר יחסי עבודה. כתבה חובה

שיתוף

דילמה: מה עדיף, להיות עובד בעל תפקיד עם אחריות משמעותית ונרחבת בחברה אינטימית וקטנה, או שאולי "בורג" קטן במערכת גדולה ומשומנת?

כמו בכל שאלה מסוג זה, אין אמת אחת והתשובה תלויה בכמה פרמטרים ובראשם העדפתו האישית של העובד. בינינו, אין תחליף לעבודה קבועה במקום מסודר, מבוסס, כזה שלא מתחשבן על קוצו של חוק ועובד "ביי דה בוק" במקרה הטוב. אז מתחילים בקטן ומתקדמים, לא כולם נולדו עפרה שטראוס. העיקר שהמשכורת נכנסת בזמן ועוד מפרישים לך לכל מיני קרנות, ביטוחים ואפיקים מהסוג ששומעים עליהם רק ב'לילה כלכלי' בלי לשאול אותך בכלל.

אבל פעמים רבות המציאות לא עולה בקנה אחד עם הפנטזיה. לא מעט מעסיקים, מי במתכוון ומי שלא ביודעין, "מעגלים פינות" וחוסכים הוצאות על גבו של העובד. העניין הוא שלמראית עין בתלוש השכר, על פניו הכל תקין. אולם מעט ידע מוקדם ומבט שני ושלישי מפזרים את הערפל המספרי ועלולים לגלות שטיקים וטריקים נפוצים, בהם משתמשים מעסיקים. לכסף יש ריח, את זה כולם יודעים, אלא שבמקרים מסוימים זו כבר נטייה לריח ביאושים.

אחת הדוגמאות לכך פורסמה באחד מאתרי הכלכלה באינטרנט בשבוע שעבר. אחד מעובדי ענף הפרסום המקומי סיפר על שעות נוספות בלתי אפשריות, כלשונו, שמנהלים במשרדי פרסום מטילים על העובדים כמעט מדי יום ביומו. בתמורה, מגלמים להם את השעות הנוספות בשכר הברוטו הגלובלי מראש, במקום לתגמל אותם בהתאם להיקף השעות האישי בסוף כל חודש.

לא צריך להיות מבין גדול בפענוח תלושי שכר כדי לזהות את הטריקים האלה. לשם כך, גייסנו לשיחה את יועץ המס ורואה החשבון הוותיק עובד חסוואי. ביקשנו ממנו למפות חמש דוגמאות כאלו, וזה לא היה כל-כך קשה, לצערנו.

שעות נוספות מגולמות

עובד חסוואי: "זה נוהג חוקי למחצה. גילום שעות נוספות מראש בשכר הגלובלי זה כשר, במידה והמעסיק עומד בתנאים מסוימים. נושא השעות הוא די סגור בחוק. כלומר, אם מעסיק החליט שאני עובד גלובלי עם שעות נוספות גלובליות, זה מקובל. אבל החוק מגדיר שרק עובדי מפתח בכירים שלא ניתן לשלוט על שעות העבודה שלהם, יכולים לעבוד ככה.

"מעסיק יכול לתת גם לעובד רגיל לעבוד ככה, אבל בתנאי שהשעות הנוספות ישקפו בפועל את העבודה שלו והיום יש חוק חובה לפרט את שעות השכר בתלוש – מה שלא היה בעבר. הוא לא יכול להעסיק אותו 24 שעות ביממה ולשלם לו שעות נוספות. עובד יכול לבוא ולתבוע את זכותו לאחר מכן, אם הוא יוכיח שהוא לא קיבל תגמול על-פי החוק.

"כשאתה נמצא במקום עבודה כמו בהיי טק, כל העובדים נשארים שעות נוספות, הבוס שלך יושב מולך ואתה יוצא כל יום הביתה בארבע –  אתה תסתובב עם צביטה בלב. הלחץ החברתי והלחץ בעבודה גורר אותך להישאר. יש לך פרמיה שאתה צריך להביא ונתונים שצריך למסור והדרך שלך החוצה היא מהירה מאוד. ככל שאתה יותר טוב בעבודה, העומס רק הולך וגובר".

הפרשה לפנסיה

"עדיין אני רואה מעסיקים שלא מקפידים על ביצוע פנסיה חובה לעובדים ולא לוקחים את ההשלכות על עצמם. ההפרשה עצמה לפנסיה חובה היא זניחה, אבל הם לוקחים על עצמם עול גדול במקרי ביטוח. אנשים עוד לא הפנימו את זה לדעתי".

דמי הבראה

"חלוקת דמי ההבראה ל-12 תשלומים. לכאורה זה חוקי ואין שום עבירה על החוק וזה בסדר. רק חשוב מאוד שהעובד יבין שזה לא חלק מהשכר שלו. נניח שבפועל, המשכורת שלו בגין שעות העבודה היא 4,000 ולא יותר, אבל הוא מקבל 4,150 בגלל פיצול דמי ההבראה. העובד יוצא עם הרגשה טובה יותר, למרות שבדיעבד בכל מקרה התוספת הזאת מגיעה לו על פי חוק."

הפרשות שלא לפי הברוטו המלא

"פיצול השכר לרכיבים שונים, כמו למשל טלפון ובונוס על בסיס קבוע בכל חודש.  אלה רכיבים שהמעסיק לא לוקח אותם בחישוב הפנסיה וקרן ההשתלמות. כמובן שבשלב מסוים כשמגיע גמר חשבון והעובד עוזב, המעסיקים לא לוקחים את זה כחישוב הפיצויים למרות שזה לא חוקי. זה לא משנה שהוא נתן לך בונוס כל חודש. יש חוקי יסוד שגם אם העובד מוכן לוותר עליהם הוא לא יכול, חוקית."

קבלה כשכיר

"פה אתה נוגע בנישה שונה. כי קבלה לא מגדירה אותך בהכרח כעצמאי" מפתיע חסאווי. "יש מקרי בוחן חד-משמעיים בבית הדין לעבודה ואנשים לא יודעים את זה. אתה יכול לעבוד במשרד 'משמונה עד חמש', מסביבך כולם שכירים, אך ההבדל הוא שאתה עם קבלה.

"במקרה כזה אתה מוגדר חד משמעית כשכיר. ההבדל הוא צורת התחשבנות. אבל מבחינת המעסיק – הוא חשוף לדיני עובד מעביד. גם המעסיק עצמו לא מודע. בהנחה שמתקיימים המבחנים של יחסי עובד מעביד. כלומר אתה תחת השגחתו, מחתים שעון ונמצא במשרד או במתחם העבודה.

"היום יש כל מיני ארגונים, בהם גם ההסתדרות, שנותנים ייעוץ חינם לשכירים שאפשר להיעזר בהם ללא עלות. אני הייתי כמה פעמים בדיונים בהסתדרות וזה די יעיל. אם צריך להגיע לבית הדין לעבודה אז מגיעים".

 *עובד חסאווי, יועץ מס ושותף במשרד רואי חשבון, החל את דרכו המקצועית לפני 15 שנה. כיום הוא מתגורר במודיעין. ב-26 בפברואר ירצה בקורס ניהול משאבי אנוש של מכללת HRus.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה