שיתוף

בשנת 1928 כתב ג'ון מיינרד קיינס מאמר שקרא תיגר על עולם העבודה. המאמר נקרא "האפשרויות הכלכליות לנכדים שלנו", ובו תיאר קיינס איך יראה העולם בעוד מאה שנים.

קיינס כתב, כי בשנת 2028 נעבוד כשלוש שעות ביום, ואפילו שלוש השעות האלה יספקו יותר עבודה ממה שיהיה נחוץ.

במאמר הסביר קינס כי לראשונה בתולדות האנושות, האדם יעמוד בפני מציאות שונה לחלוטין משהכיר. כל שעליו יהיה להחליט הוא, כיצד להשתמש בשעות הפנאי שלו ולאיזו מטרה, ברגע שהמדע והתקדמות הטכנולוגיה יבצעו את העבודות עבורו.

קיינס כנראה טעה, כיוון שעשינו התקדמות טכנולוגית אדירה עם השנים, ואנחנו עדיין עובדים בממוצע 50-60 שעות בשבוע.

מסיבה כלשהי, החברה שלנו חושבת שכאשר אנחנו כל הזמן עסוקים ועובדים ללא הפסקה, זה דבר טוב. זה נתפש כיום שאם אתה לא עסוק, אתה מבזבז זמן.

הפרסומת של קאדילק משנת 2014 היתה אחת הפרסומות שתמכו בעבודה ללא הפסקה. הפרסומת קידמה את הרעיון שאתה למעשה שום דבר, אם אתה לא עובד כמו מטורף. מה לגבי איזון בין עבודה ובית? מה עם זמן איכות עם המשפחה שלך? על אלו הפרסומת פסחה.

למרות המאמר ההגיוני של קיינס, הטכנולוגיה דווקא פוגעת באיזון העבודה והבית שלנו.

מחקר שנערך על ידי Ranstad בחן את האיזון בין עבודה לחיים האישיים בקרב העובדים בארה"ב ומצא כי הטכנולוגיה מטשטשת את הקווים.

מכיוון שאנחנו מקבלים התראות לטלפונים שלנו, אנו צפויים להיות "זמינים תמיד" וזה מסוכן מאוד.

זה הופך להיות מעגל קסמים. חברות שמבחינות בכך כי העובדים שלהם "זמינים תמיד" וממהרים להגיב, מצפים יותר ויותר לזמן תגובה מהיר ובכל עת, של העובדים.

נוצר מצב שאם אתה לא מחובר כמעט 24/7, אתה לא עובד ראוי.
לעתים קרובות העובדים חוששים מ"עונש" על היותם לא זמינים או שאינם מצליחים לבצע צ'ק-אין על בסיס קבוע כשהם מחוץ למשרד.

המחקרים גילו כי 45% מהעובדים מרגישים מחויבים לבצע צ'ק-אין אחרי שעות העבודה או כשהם בחופשה, ו -26% אחרים חשים אשמים כשהם לא זמינים לעבודה כשהם בבית או בזמן החופשה שלהם.

כמובן שאף אחד לא צריך להרגיש אשמה על שלקח חופשה ומעבר לכך, חופשה במאפשרת ניתוק טוטלי מהעבודה, תורמת משמעותית לבריאות הגופנית והנפשית והופכת אותנו לעובדים טובים יותר.

כיום, חברות רבות מתחילות להפוך לגמישות יותר בגישתן לאיזון בין העבודה לחיים, אך עדיין יש צורך לקבוע מדיניות ברורה של התנתקות מהעבודה, כדי שלא לפגוע באיזון זה.

למרבה המזל, יש כמה חברות חכמות שאכן נוקטות פעולה על מנת להבטיח כי הטכנולוגיה לא תחבל באיזון בין החיים בעבודה.

להלן מספר חברות שפעלו באופן אקטיבי לבלום טכנולוגיה שפוגעת באיזון המיוחל:

Volkswagen

בשנת 2011, חברת פולקסווגן הסכימה לעצור את שרתי ה- Blackberry שלה מלשלוח הודעות דוא"ל לחלק מעובדיה כאשר הם היו מחוץ למשמרת.

Mercedes-Benz

בשנת 2013, חברת מרצדס בנץ השיקה שירות “absence assistant” שפעל למחיקת הודעות דוא"ל שהגיעו לתיבות הדואר הנכנס של העובדים בזמן שהם בחופשה.

אריאנה האפינגטון

כמו מרצדס, גם Huffington Post מספק כלי המאפשר לעובדים או למחוק הודעות דוא"ל או לשלוח אותם ל ארכיון באופן אוטומטי בזמן שהם בחופשה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה