הקשר בין קרחת לתדמית המנהל בארגון

הקשר בין קרחת לתדמית המנהל בארגון

סקר חדש מראה שמנהלים קרחים זוכים להערכה גדולה יותר ממנהלים שעדיין יש להם שיער, אך אליה וקוץ בה - שיער דליל שווה לכישורי ניהול מוגבלים. אז מה ניתן לעשות עם זה?

שיתוף
מנהלים קרחים נתפסים כבעלי כישורי ניהול טובים יותר

מחקרים רבים הוכיחו ועדיין מוכיחים את הקשר בין החזות של המנהל לבין הדרך בה הוא נתפס בקרב העובדים, העמיתים וההנהלה הבכירה. נאמר ונכתב חומר מקצועי לעייפה בנושא חשיבות הלבוש, העמידה, הביטחון, טון הדיבור והאינטונציה ועוד לבין מעמדו של המנהל. מקטורן, עניבה, נעליים ואפילו סוג שעון משפיעים על הדרך שבה נתפס המנהל בעיני המתבונן.

מחקר חדש שנערך לאחרונה בחן את השפעת השיער ו/או היעדר שיער על תדמית המנהל בארגון. כידוע מראה חיצוני משפיע הן על קבלה לעבודה והן על גובה השכר. מחקרים רבים הראו את המתאם בין גובה ומבנה גוף לבין יכולת ההשתכרות – כאשר אנשים גבוהים יותר מרווחים יותר מאנשים נמוכים ואנשים יפים מתקלים בקלות רבה יותר לעבודה.

אך אם כבר עברנו משוכה זו, המחקר האחרון בדק את הקשר בין שיער הראש (או הקרחת) לבין התדמית, או כיצד המנהל נתפס בארגון (כלומר בעיני העובדים), והתוצאות יכולות לשמח ציבור רחב של גברים שכבר מסתובבים עם ראש מגולח, מבחירה או מחוסר ברירה.

זוכרים את סיפור שימשון ודלילה (השיער שלי זה הכוח שלי)? מיתוסים רבים נכתבו על בסיס הסיפור הזה והועברו כפולקלור מדור לדור. הכוח של השיער (בקרב גברים כמו גם בקרב נשים) היה נושא מרכזי למחקרים סוציולוגיים בכל יבשת בעולם וברוב הפעמים נמצא כי השיער הוא אכן מקור לכוח ולהצלחה. אולם מחקר חדש שתוצאותיו פורסמו באתר משאבי אנוש HR Asia מראה שדווקא המנהלים הקרחים זוכים ליתר הערכה בארגון.

תוצאות המחקר: גברים קרחים נתפסים כדומיננטיים, חזקים, שאפתניים ותחרותיים בעלי כישורי מנהיגות גבוהים. לעומת זאת, גברים עם שיער מדולל זכו להערכה הנמוכה ביותר ונתפסו כבעלי כושר מנהיגות מוגבל.

במחקר שבו השתתפו 344 נבדקים הוצגו בפני הנבדקים תמונותיהם של גברים, פעם אחת עם שיערם הטבעי ופעם אחרת עם ראש מגולח (באמצעות הדמיה ממוחשבת). על פי המחקר, רוב הנבדקים ציינו כי הגבר עם הראש המגולח עושה רושם של אדם: חזק יותר, דומיננטי, מתוחכם ובעלי כישורי ניהול מפותחים יותר. בנוסף, 13% מקרב הנשאלים אף ציינו כי הגברים עם הראש המגולח נראים גבוהים יותר וחסונים יותר מהגברים עם השיער.

מהמחקר עוד עולה כי גברים בעלי שיער דליל נתפסים כחלשים ולכן כבעלי כישורי ניהול מוגבלים יותר.

קרוליין קיטי, פסיכולוגית חברתית מאוניברסיטת קולגייט, מסבירה את הקשר בין השיער לתדמית: "בטבע, הגורילה השעירה ביותר היא החזקה והשולטת. בארגון, זהו הגבר עם הראש החלק שמשדר ביטחון, עוצה וכושר מנהיגות."

מייקל קונינגהם, פרופסור באוניברסיטת לואיסוויל אשר חקר את נושא הקרחת, מסביר: "הראש המגולח משדר לחברה מסרים כמו: אגרסיביות, ביטחון, כושר הישרדות ותחרותיות." לדבריו, תכונות אלו מאפשרות לגברים קרחים לבלוט ואף לזכות במעמד גבוה יותר בסולם ההיררכי בארגון המודרני.

ד"ר אלברט מאנס, מרצה לניהול ב-Wharton, בחר לנהל את המחקר הזה, אשר נועד לבחון האם יש קשר בין שיער לבין תדמיתו של המנהל ואם כן, מה טיב הקשר. לדבריו, הוא החליט ליזום ולהוביל את המחקר הזה בעקבות חווייתו האישית. לדבריו, לאחר שגילח את שיערו הדליל והגיע לעבודה בראש מגולח, הוא הבחין בשינוי מידי ביחסה של החברה אליו.

אז בפעם הבאה שנכנס מנהל ביניים למחלקת משאבי אנוש ומתלונן שהעובדים שלו או העמיתים בארגון אינם מעריכים אותו או בפעם הבאה שהארגון יבחר בעובד מקצועי לתפקיד ניהולי, כחלק מהמסלול לפיתוח קריירה שכולל הדרכה, ליווי, קואוצ'ינג והשתלמויות מקצועיות ייעודיות למנהלים המטפסים בסולם המעמדות – כדאי להציע להם גם תספורת על חשבון החברה כדי להפוך כמה שיותר מנהלים לקרחים. (נ.ב – לפני שמתחילים להגיע מכתבים למערכת רצינו לומר כי המשפט האחרון הינו לצרכי הומור בלבד, אך נשמח לשמוע את דעתכם וניסיונכם בנושא, ניתן פשוט להשאיר תגובה!).

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה