"העברת ייצור הטנקים לצפון תיצור אלפי מקומות עבודה"

"העברת ייצור הטנקים לצפון תיצור אלפי מקומות עבודה"

כך סבור ראש חטיבת נכסים בצה"ל, עו"ד אלון יפרח. דיווח מהדיון שהתקיים היום בוועדת הרווחה על פרויקט טנק המרכבה

שיתוף

אווירה נפיצה שררה היום (ב') בדיון ועדת הרווחה בכנסת על אודות פרויקט טנק המרכבה הוותיק, שהוקפא בשל קיצוצים בתקציבו ובתקציב הביטחון הכללי.

ראש פרויקט המרכבה, תא"ל ירון לבנת, גילה בפורום הוועדה כי "הוחלט להמשיך בפרויקט, אך ישנה בעיה תקציבית קשה ביותר. רוב התקציבים מופנים לפרויקטים דחופים יותר כמו כיפת ברזל, ופרויקט המרכבה עובד ב-30% מהמימון הרגיל שלו. התוצאה הישירה היא הקפאת הזמנות טוטאלית ל-2012 ומפעלים שמפטרים עובדים".

 

בור שחור

תא"ל לבנת ציין בנוסף, כי "מערכת הביטחון לא הוציאה הזמנות חדשות לתעשיות המרכבה מנובמבר 2011 בעקבות המצוקה התקציבית הקשה שעמה מתמודדת מערכת הביטחון, ובהעדר מקורות מימון להזמנות חדשות. יש למנהלת טנק המרכבה 'מלאי מדף' של חלפים שיאפשר לייצר טנקים עד סוף שנת 2012. עם זאת, שנת 2013 מבחינתנו היא 'בור שחור' מכיוון שאיננו מסוגלים 'לכבות' ו'להדליק' תעשיות שייסגרו כתוצאה מהקפאת ההזמנות הזמנית".

פרויקט טנק המרכבה מספק הזמנות ל-200 תעשיות ברחבי הארץ, בדגש על אזורי הפריפריה (צפון, דרום). 92% ממרכיבי הטנק מיוצרים בתעשייה (כ-40% בפריפריה), רק 8% מיוצרים בקו הייצור של הפרויקט. המשמעות הישירה מעצירת ההזמנות ומניעת התקשרויות היא פגיעה בכמה אלפי עובדים.

ראש חטיבת נכסים ופינוי מחנות צה"ל במשרד הביטחון, עו"ד אלון יפרח, סיפר ש"טרם נקבעה החלופה בה ימוקם הפרויקט, וכי הפרויקט טרם תוקצב על ידי הממשלה. התעסוקה בצפון היא אחד הנושאים המרכזיים בעבודת המטה שמשרד הביטחון מקדם בימים אלה. העברת ייצור ואחזקת הטנקים לצפון תייצר שם להערכתנו אלפי מקומות עבודה".

יו"ר הוועדה ח"כ חייץ כץ (ליכוד) אמר כי "הממשלה לא יכולה להתעלם מהעובדים. תחליטו מה שתחליטו, עד שלא יעוגנו כל זכויות העובדים במפעלים, אף עובד לא יעבור. להערכתי מדובר בעלות פיצויים של כמיליון שקלים לעובד, וסך הכל כשני מיליארד שקל. בכסף הזה אפשר פשוט להותיר את העבודה במפעלים על כנה. השוק לא מחכה לבני חמישים ומעלה בזרועות פתוחות".

בדיון נכחו גם יוזמתו ח"כ מירי רגב (ליכוד) ולצדה ח"כ אורלי לוי-אבוקסיס (ישראל ביתנו). ונציג התאחדות התעשיינים רן טוטנאור השתתף אף הוא.

 

מאות עובדים במפעל אחד

בסוף החודש שעבר פנו שני ראשי ועדי עובדים, בעשות אשקלון ובאורדן תעשיות מתכת ליו"ר ועדת העבודה ח"כ חיים כץ, בדרישה לפעול נמרצות בנושא.

"בחודשים האחרונים נודע לנו באופן ישיר מהנהלת המפעל ומהתקשורת", כתב פרץ מצרפי יו"ר הוועד ב"עשות", כי עקב בעיות תקציב הביטחון, פרויקט זה עומד למעשה בפני סכנת הפסקה… עשות אשקלון מספקת פרנסה ל-400 עובדיה, ולעוד סך זהה של נותני שירותים וספקים מאזור הדרום ולחברות נוספות בארץ. יותר מ-50% מפעילות החברה מושקע בתוכנית המרכבה", ציין מצרפי. לשון דומה נקט גם יו"ר ועד העובדים ב"אורדן".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה