הכשרה תוך כדי עבודה והדרכה מונעת

הכשרה תוך כדי עבודה והדרכה מונעת

אם בארגונכם לא מבצעים הכשרה מקצועית, אין בקרה על הכשרות תוך כדי עבודה ומעקב אחר הדרכה מונעת, אז הארגון ואף אתם חשופים לתביעה מצד העובדים על פציעות ותאונות עבודה

שיתוף
תאונות עבודה
תאונות עבודה

ביצוע של הדרכה מונעת לצמצום פציעות ותאונות עבודה, כמו גם הדרכה לביצוע עבודה הינה באחריות מנהל משאבי האנוש בכל ארגון. אך אחריות זו אינה נגמרת על הנייר, בדרישות התפקיד, אלא יש לה משמעות משפטית של חובת הארגון לדאוג לשלומם ורווחתם של העובדים.

נושא ההדרכה המונעת עולה מפעם לפעם לכותרות העיתונים, בעיקר עם פרסום כמות התאונות בזמן עבודה בענפים מסויימים, אך המודעות לנושא צריכה להיות תמידית ועקבית, למנהל משאבי האנוש אחריות אישית, פעמים רבות, ולכול הפחות מוטלת אליו המשימה לדאוג לאחריות המעסיק בנושא זה, שכן לכל ארגון וחברה באשר הם יש אחריות משפטית לדאוג להכשרת העובדים לביצוע עבודתם.

ולמרות כל זאת, נראה כי דווקא נושא ההכשרה המקצועית הבסיסית, אינה מקבלת את תשומת הלב הראויה לה ואינה נלקחת בחשבון בצורה מספקת (אם בכלל) בעת בניית תוכנית ההדרכה הארגונית.

חשיבה של הכשרה תוך כדי עבודה אינה מספיקה, שכן היא אינה עומדת בשני תנאי סף בסיסים: הכשרה תוך כדי עבודה לא לוקחת בחשבון את האפשרות של פגיעה תוך כדי ההתנסות הראשונית, אך חמור מכך, הכשרה תוך כדי עבודה אינה מדברת על ביצוע מעקב ובקרה של ההכשרה עצמה – וזו הנקודה שמרבית הארגונים נוטים להזניח.

כלומר, גם בהכשרה תוך כדי עבודה, נדרש ממשאבי האנוש לבצע מעקב ותיעוד ביצוע בשביל להבטיח כי אכן בוצעה ואין להזניח את סעיף זה ולסמן אליו וי מדי שנה, שכן הוטל על עובד / חונך להעביר את ההכשרה לעובד החדש.


ניתן ללמוד על שיטות הדרכה, על הכשרה תוך כדי עבודה ועל הדרכה מונעת בכנס ההדרכה השנתי – לפרטים נוספים לחץ כאן!


לשם דוגמת חשיבות ביצוע הדרכה מונעת, או הכשרה מקצועית בתחילת העבודה, נוכל לציין שני מקרים שהגיעו לאחרונה לידי תביעה של מקום העבודה. מדובר בשני מקרים נפרדים, לא קשורים, בהם היו מעורבים שני עובדי תברואה בעיריית תל אביב.

שני העובדים נפצעו במהלך עבודתם ונמצאים בתהליך תביעה מול העירייה בימים אלו (בשני תיקים נפרדים). האחד נפצע בעינו פציעה קשה, שבה כבר נקבעו לו אחוזי נכות והשני נפגע ברגלו וטוען לפציעות שונות ומגבלות מאז תאונת העבודה.

בשני המקרים הבסיס לתביעת העירייה הינו בכך שעיריית תל אביב לא סיפקה הכשרה מתאימה לעובדים!

שני העובדים (כל אחד בנפרד) הגישו את התביעות בעקבות פגיעה שנגרמה במהלך עבודתם השוטפת בביצוע פעילויות שגרתיות לכאורה לעבודתם במחלקת התברואה של העירייה: הראשון נפגע בעינו מקרטון בעת פינוי של גרוטאות ופסולת למשאית, לטענת התביעה בגלל הדרישה לעבוד תחת אילוצי זמן. השני נפגע ברגלו תוך כדי הזזת מכל אשפה כבד – לכאורה בעת הורדתו של המיכל את שפת המדרכה החליק המיכל ופגע ברגלו של העובד.

לדברי השניים הם לא עברו הכשרה מקצועית או הדרכה על עבודה נכונה כגון: שיטות הרמה, נשיאה והובלה של פסולת.

ביצוע של הכשרות והדרכות מסוג זה היו יכולים למנוע את טענות המתלוננים מלהגיע לבית המשפט שכן פגיעותיהם מבוטחות בכל מקרה במסגרת הביטוח הלאומי וטענות כנגד העירייה לא היו יכולות לקרום עור וגידים.

מסלול הכשרת עובדים תוך כדי עבודה

מעבר לכל מה שנאמר, מסלול הכשרת עובדים תוך כדי עבודה קיים וממומן ע"י התמ"ת (פרטים בקישור המצורף), ולכן ארגונים שאינם מנצלים את האפשרות להכשיר, לחנוך ולהדריך עובדים חדשים בביצוע נכון של עבודתם, לא רק שמפספסים מקור מימון לביצוע הדרכות בארגון, אלא גם לוקחים על עצמם את הסיכון של תביעה כנגד החברה ואף תביעה אישית כנגד האחראים לכך במחלקת משאבי האנוש.

* ניתן ללמוד עוד על שיטות הדרכה, בניית תוכנית הדרכה וכמובן על הדרכה מונעת והכשרה תוך כדי עבודה בכנס ההדרכה השנתי.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה