הארגון ברשת: של מי החשבון הזה?

הארגון ברשת: של מי החשבון הזה?

מה קורה כאשר עובד שתפעל את חשבונות המדיה החברתית של הארגון עוזב? למי שייכים המקושרים, העוקבים והאוהדים? מדובר בשאלה רבת משמעות. התשובה אינה מובנת מאליה

שיתוף
ארגונים ברשתות החברתיות

ארגונים ברשתות החברתיות

המדיה החדשה מאתגרת פעם אחר פעם את המערכת המשפטית, בעיקר בנושאים שקשורים לזכויות יוצרים או קניין רוחני, אבל הנה היבט שנוגע גם ליחסי עבודה: מה קורה כאשר העובד שהיה ממונה על הפעילות הארגונית ברשתות החברתיות – פייסבוק, טוויטר, לינקדאין וכו' – מתפטר? למי שייך ה"רכוש" שהצטבר באותם חשבונות? למי שייך הנכס החשוב ביותר – העוקבים, החברים והמקושרים?

 מעסיקים רבים ממנים עובד או עובדת לתפעל את החשבונות ברשתות החברתיות לשם קידום ענייני הארגון, למשל יחסי ציבור, שיווק, גיוס עובדים ופיתוח קשרים, בלי להתייחס לשאלה מה יקרה כאשר אותם עובדים יעזבו.

הנה דוגמה שמביא לסלי פ. מצ'דו, שותף ומנהל-שותף בתחום המדיה, האינטרנט והסחר האלקטרוני של הפירמה המשפטית LeClairRyan. חברת PhoneDog.com שמפעילה אתר אינטרנט בנושא טלפונים סלולריים העסיקה עובד בשם נוח קרביץ שטיפל בחשבון הטוויטר שלה. קרביץ השתמש בשם @Phonedog_Noah והצליח לגייס 17,000 עוקבים. עם הזמן קרביץ סיים את עבודתו ב-PhoneDog ואז שינה את שם המשתמש שלו בטוויטר ל-@noahkravitz והמשיך לפרסם ציוצים תחת שם זה. חברת PhoneDog תבעה את קרביץ בטענה שבשל העלויות והמשאבים שהשקיעה במדיה החברתית, תוצאות הפעילות שייכות לה, ועם קביעתה שכל עוקב שווה 2.50 דולר בחודש, דרשה מקרביץ פיצוי על נזקים בסך 340,000 דולר. בית המשפט אמר שאינו יכול לקבוע האם לחברת PhoneDog היה קניין בחשבון הטוויטר ואם כן, בית המשפט אינו יכול להעריך את ערכו. על פי ההסדר שהושג קרביץ קיבל את הרשות להמשיך להחזיק בחשבון בשמו החדש.

עצות לארגונים המקושרים ברשתות חברתיות

המקושרים ברשתות החברתיות השונות עשויים לכלול לקוחות, לקוחות עתידיים ולקוחות מהעבר, אנשי מקצוע מהתחום, עובדים פוטנציאליים, מקורות מידע וקשרים רבי ערך אחרים. חברות משקיעות הרבה זמן וכסף בפיתוח נוכחותן ברשתות החברתיות, בצדק. החקיקה הנוגעת לתחום זה נמצא בהתהוות. בינתיים מציע מצ'דו ארבע המלצות למעסיקים:

  • על מנת למנוע עימותים משפטיים, חברה השוכרת או ממנה עובד לטפל בפעילותה ברשתות החברתיות, צריכה להבהיר בכתב שהחשבונות ברשתות החברתיות הם בבעלותה. אם בעתיד תתגלע מחלוקת, החברה תוכל להסתמך על המסמך.
     
    במחלוקת שהייתה בין חברת Ardis Health לבין אשלי ננקיוול, עובדת שהייתה ממונה על הפקת וידיאו ורשתות חברתיות, בית המשפט הורה לננקיוול להשיב לחברה את הסיסמה, שם המשתמש ואת כל נתוני הכניסה למדיה החברתית, זאת הודות למסמך כתוב שנחתם מראש. לחברת PhoneDog לא היה מסמך כזה.
     
  • מומלץ לנסח ולהטמיע מדיניות ברורה וחד משמעית המצהירה שכל חשבונות המדיה החברתית, וכלל העוקבים, החברים והאוהדים הקשורים אליהם, שאנשי הארגון משתמשים בהם למטרות הקשורות לעבודה, שייכים לארגון. אם עובד עוזב את הארגון עליו להשיב מיד את המידע לבעליו. סעיף זה דומה לראשון, רק שאין מדובר בחוזה שנחתם באופן אישי אלא במדיניות שחלה על כל העובדים.
     
  • על המנהלים להבהיר שהחברה זכאית לדרוש צו מניעה, אם העובד שעזב יסרב להשיב את הנתונים.
     
  • יש לעדכן את המדיניות במקביל לשינויים במתרחשים במדיה החברתית, שהם, כידוע, דינאמיים מאוד.

ניתן ללמוד עוד על החידושים הטכנולוגיים בניהול המשאב האנושי
בכנס HR-Tech – לפרטים נוספים על הכנס – לחץ כאן!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

תגובה 1

  1. בפעילותי בלינקדין אני מוכיח שוב ושוב שלארגונים קטנים ובינוניים בעלי אופי לוקאלי, אין מה לחפש במדיה. על כל יתרון של המדיה אוכל להצביע על חלופה זולה יותר או עלויות גדולות ומיותרות.

    לכן עזיבת עובד כזה את הארגון הינה הזדמנות מרתקת לשקול בכלל האם להמשיך ולבזבז עלויות על המדיה לארגונים הפועלים בישראל ובעלי היקפי פעילות קטנים עד בינוניים.

השאר תגובה