ד"ר ערן גל, HIT: " אנחנו מסתכלים כרגע על הדור הבא של...

ד"ר ערן גל, HIT: " אנחנו מסתכלים כרגע על הדור הבא של מוצרים ללמידה ארגונית מותאמת אישית המשלבים מגוון של אמצעים דיגיטליים"

ד"ר ערן גל, איש סגל בכיר בפקולטה לטכנולוגיות למידה ב- HIT מדבר על התארים בטכנולוגיות למידה

שיתוף
ד

ד"ר ערן גל

את הבשורה החדשה בעולם הלמידה הארגונית מציגה לנו הפקולטה לטכנולוגיות למידה בHIT , המציעה תואר שני המותאם לבעלי רקע בהדרכה ולעוסקים בתפקידים שונים הקשורים בהעברת ידע בתוך הארגון.

התואר השני פותח אופקים להתמודדות עם שינויים בתחום פיתוח ההדרכה ועם אתגרי הלמידה הארגונית במאה ה-21.

ד"ר ערן גל, איש סגל בכיר בפקולטה לטכנולוגיות למידה ב- HIT מכון טכנולוגי חולון, צופה גדולות לעתיד תחום טכנולוגיות הלמידה בארץ ובעולם:

""טכנולוגיות למידה" הינו מושג רחב המתייחס לתוצרים ותשתיות ארגוניות ללמידה המתבססים על כלים דיגיטליים. זה תחום רחב מאד, שנמצא בתאוצה עזה בכל העולם ומתייחס גם לתשתיות מידע הפרושות לרוחב הארגון ומאפשרות התפתחות מקצועית. כל מהלך של למידה המשלב אמצעי דיגיטלי, נכנס תחת הכותרת הרחבה של טכנולוגיות למידה".
"כל הסקרים שנעשו בעולם וגם בישראל מראים צמיחה אדירה של התחום הזה בשנים האחרונות וכנראה גם בשנים הבאות. אנחנו יודעים בוודאות שלמידה דיגיטלית מייעלת מבחינת משאבים את תהליכי הלמידה הארגוניים ומשפרת אותם מבחינת אפקטיביות הלמידה.

אחוז החדירה של טכנולוגיות למידה בארגונים, כלומר של כלי למידה מתוקשבת ושל מערכות ניהול למידה, הוא מאד גבוה, עובר את ה- 80%. למעשה, אנחנו מסתכלים כרגע על הדור הבא של מוצרים ללמידה מותאמת אישית, למידה דרך מגוון אמצעים דיגיטליים (מחשב, טלפון, טאבלט, משקפי מציאות מדומה, משקפי מציאות רבודה, סביבות אינטראקטיביות וכד') ומסתכלים כל הזמן על הדרך בה פיתוחים טכנולוגיים מגיעים מהר מאוד ליישומי מידע, לדוגמה, מציאות מדומה שהתפתחה לעולמות השיווק והמשחק ומגיעה באופן משמעותי לעולמות הלמידה. יש הדמיות שלמות של מצבי אמת במציאות מדומה, אימון דרך מציאות מדומה וכו'. ויש גם את כל הנושא של למידה חברתית ולמידה דרך רשתות חברתיות שמאוד משמעותית היום ומשפיעה על ארגונים ועל למידה אישית של הפרט."

ד"ר ערן גל, עוסק בלמידה ארגונית מזה 20 שנה, בעברו שימש כמפתח ומנהל הדרכה בארגונים גדולים כגון: צה"ל, אמדוקס, ופלאפון, ומשנת 2012 משמש כיועץ עצמאי שעוסק בעיקר בשילוב טכנולוגיות למידה בארגונים. כאמור, הוא גם איש סגל בכיר בפקולטה לטכנולוגיות למידה ב- HIT בחולון: "המכון הטכנולוגי חולון והפקולטה לטכנולוגיות למידה בפרט, מאוד מחוברים לשוק ולתעשייה. הפקולטה קיימת מזה 13 שנה ומציעה מסלולים לתואר ראשון ולתואר שני, במטרה להכשיר בעלי תפקידים לעולם טכנולוגיות הלמידה. נושאת החזון, דקאן הפקולטה, פרופ' מיקי רונן, היא הרוח החיה- היוזמת והמניעה וזאת מימי ראשית הפעילות האקדמית בתחום ב HIT."

MA שיעור על הדשא
.M.A שיעור על הדשא

 

מה ההבדל בין התואר הראשון בטכנולוגיות למידה לתואר השני?

"התואר הראשון יושב על 3 עוגנים אשר שזורים זה בזה: למידה, טכנולוגיה ועיצוב המשרתים את כל מי שעוסק בטכנולוגיות למידה. התואר הראשון מתמקד בהכשרת אנשי מקצוע ברמת ה"מיקרו" – כלומר: אפיון, תכנון, הפקה והערכה של פתרונות לאתגרי למידה ספציפיים בארגון. הלימודים כוללים מרכיב טכנולוגי משמעותי, פיתוח ותכנות בשפות שונות.

התואר השני עוסק בעיקר ברמת ה"מאקרו" תוך התייחסות לתהליכי הדרכה והטמעה חוצי ארגון, בנוסף להכרה של מתודולוגיות ולהתנסות בתכנון והפקה של תוצרי למידה ספציפיים. תואר זה מיועד לאנשים אשר מגלים עניין בתחום ההדרכה הארגונית ו/או טכנולוגיות הלמידה והמידע ועוסקים בתחומים אלה באופן ישיר או עקיף.

חשוב לציין ששני התארים מכוונים לעולם הארגוני. הדגש ב HIT הוא בפרקטיקה, במיומנויות ובכלים והלימודים מכוונים לסביבה הארגונית. אנו מתמקדים בלמידה בארגון: איך מתבצעת למידה בארגון ברמות של מאקרו ובראיית מיקרו. הסטודנטים מתנסים בכתיבת תכניות למידה ובכתיבת מוצרים דיגיטליים הדרכתיים.

סגל ההוראה מורכב ממרצים שמגיעים מהתעשייה ברובם, ומכניסים לכיתה, כחלק מהלימוד האקדמי, דוגמאות אמיתיות מהשטח, מהתעשייה עצמה. אנחנו מעודדים את הסטודנטים לשלב את הלימודים בעבודה היומיומית שלהם ושמחים שהם מביאים דוגמאות ואתגרים הניצבים בפניהם בארגון בו הם עובדים."

מדוע החלטתם לפתוח את המסלול לתואר שני בטכנולוגיות למידה?

"יש בארץ קהילה מאוד רחבה העוסקת בתחום של למידה והדרכה בארגונים ומצד שני אין מסלולים אקדמיים שעוסקים ומכשירים בתחום הזה במיקוד טכנולוגי , מעשי, בדגש על העולם הארגוני. המסלול לתואר השני ב HIT בא להעמיד מסלול אקדמי מעמיק ומקיף, שיש בו גם פן מחקרי עבור השדרה המנהלת והשדרה המבצעת של למידה בארגונים."

מהם היתרונות לארגון בהעסקת בוגר תואר שני במסלול שלכם?

"ארגון אשר יעסיק מוסמך של התכנית לתואר שני בטל"מ יזכה באיש מקצוע בעל הכשרה עדכנית הכוללת יכולת להתייחס לצורך הארגוני העכשווי, שליטה במתודות לאפיון, התאמה והטמעה של פתרונות ותשתיות למידה מבוססות טכנולוגיה, יכולת לתכנן ולבצע ניהול ובקרה של תהליכי למידה, וראייה רחבה על מגמות השוק ולאן הוא מתפתח."

מהי הזווית המחקרית בתואר?

"התואר השני נלמד ללא תזה אך יש בו זווית מחקרית משמעותית. הסטודנטים לומדים איך לבצע מחקר כמותי ואיכותני. זה כלי סופר חשוב עבור הארגון. הסטודנטים מפתחים יכולות מחקר, קוראים מאמרים ומתעמקים בעולם חקר הלמידה, ואז הם יכולים לבצע מחקר סביב תהליכים ארגוניים בארגון שלהם במידת הצורך ובמידת האפשר."

אילו אנשים מגיעים ללמוד את התואר השני בטכנולוגיות למידה?

"התואר השני M.A. בטכנולוגיות למידה פתוח לכל אדם בעל רקע בהדרכה, רצון לעסוק בהדרכה ארגונית או עוסק בהדרכה ארגונית או בתחומים משיקים בפועל. תואר זה מתאים לכל מי שמעוניין להתמקצע בלמידה ארגונית ובלמידה דיגיטלית, ללא מגבלה מסוימת (מלבד סף קבלה אקדמי ללימודי תואר שני).

אנחנו מסתכלים על 2 פרופילים של סטודנטים שמגיעים לתואר השני: בוגרי התואר הראשון בטכנולוגיות למידה וכאלו שמגיעים מתארים אחרים. עבור בוגרי התואר הראשון בטכנולוגיות למידה, יש רכיב בתואר השני שמעמיק את היכולות הטכנולוגיות שלהם. עבור סטודנטים שמגיעים מתארים אחרים, ישנה השלמה טכנולוגית מצומצמת, אך חשוב לציין שבשביל להתקבל לא נדרשות מהם יכולות טכנולוגיות יוצאות דופן. גם לאלה וגם לאלה, נותן התואר השני כלים מצוינים להעשרת היכולות המקצועיות, ולהתאמתן לדרישות ולאתגרים אותם מציבה בפנינו המאה ה-21 גם בתחום זה."

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה