גם לעובדי מדינה מגיעה הזדמנות שנייה

גם לעובדי מדינה מגיעה הזדמנות שנייה

נציבות שירות המדינה מכריזה על נוהל חדש: מחיקת עבר משמעתי עם חלוף הזמן כדי ליצור אחידות בין דין פלילי לדין משמעתי

שיתוף
נהלי עבודה

נציבות שירות המדינה הכריזה על כניסתו לתוקף של נוהל חדש המסדיר כללים למחיקת עבר משמעתי של עובדי שירות המדינה עם חלוף העתים.

מתוך מזכר שהוציאה נציבות שירות המדינה לציבור העובדים עולה הפרדוכס הבא: לעבירות פליליות נקבע בחקיקה הסדר התיישנות ומחיקה, אולם עד כה לא נקבע הסדר מחיקה על עבירות משמעתיות כך שעבירות משמעת למעשה אינן מתיישנות בעוד שעבירות פליליות מתיישנות וחלקן אף נמחקות עם חלוף הזמן. משמע, עובד מדינה שיש לו הרשעה משמעתית משלם מחיר יקר יותר מעובד בעל הרשעה פלילית.  

על פי הנוהל החדש, שנועד ליצור כאמור אחידות וכן לתת לעובדי ציבור הזדמנות לתיקון – ניתן יהיה למחוק הרשעה משמעתית (אשר נרשמה בעקבות הכרעה בבית הדין המשמעתי) בתום 17 שנים מיום מתן פסק הדין.

במקרה של הרשעה משמעתית אשר ניתנה במסגרת הליך משמעתי פנימי, (הליך שהתבצע על ידי השר או המנכ"ל), ניתן יהיה למחוק: כעבור שבע שנים – מקרה של נזיפה, או כעבור חמש שנים – במקרה של התראה בלבד.

הסדר המחיקה של הרשעות משמעתיות לא יחול כאשר המדובר בעובד ציבור המתמודד על משרה בכירה בשירות המדינה (קרי התמודדות למשרה שמינויה טעון אישור הממשלה  וכיו"ב).

מטרת הנוהל החדש שגובש בנציבות שירות המדינה בשיתוף פרקליטות המדינה ומשרד המשפטים, היא לקבוע כללים והנחיות בנושא מחיקת הליכים משמעתיים ומחיקת הרשעות משמעתיות שניתנו בבית הדין למשמעת, במטרה ליוצר אחידות בין הדין המשמעתי לדין הפלילי וכן על מנת להגיע לאיזון האופטימלי בין הרצון לאפשר לעובדים למחוק דופי שדבק בהם ובין חובת הרשות הציבורית לשמור על אמון הציבור בשירות המדינה ולהגן על טוהר המידות שבו.

בנציבות שירות המדינה סבורים כי מחיקת הרשעות משמעתיות עם חלוף השנים תבהיר לעובדים שיש פתח לתקווה. העובדים יהיו בעלי מוטיבציה גבוהה יותר להשקיע, להשתפר ולהוכיח את עצמם כעובדים טובים, כשהם יודעים שמעידה חד פעמית דינה להימחק עם חלוף הזמן. 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה