הטוב ביותר שאפשר לעשות בשביל העובד הוא לעסות

הטוב ביותר שאפשר לעשות בשביל העובד הוא לעסות

עיסוי שוודי, תאילנדי, מסורתי, שיאצ'ו או דיקור, כל אלה הם לא בגדר "פינוקים" ופעולות גיבוש. הם לבריאות תרתי-משמע

שיתוף
עיסוי כחלק מבריאות העובדים

עיסוי כחלק מבריאות העובדים

אוכל בריא בקפיטריה ומכשיר הליכה במועדון העובדים נתפסים כהוצאה מוכרת תחת המטריה של תקציב בריאות. מסאג', לעומת זאת, נתפס כפינוק. זהו פינוק שמעט מאוד עובדים, בעיקר מעולם ההייטק, מקבלים במקום העבודה, ולעתים רחוקות מאוד.
האתר CorpMagazine מדווח על סקר שנערך לאחרונה בארצות הברית מראה שלמעלה מ-70% מקרב העובדים לא התנסו במסאג' מכל סוג שהוא במסגרת העבודה – מעולם. סביר להניח שלו היו עורכים סקר כזה גם בשוק העבודה הישראלי, התוצאות היו פחות או יותר דומות. 

מדוע מעסיקים כל כך חוששים מלתת לעובדים שלהם מסאג'ים (אם הם בכלל שוקלים את הנושא)?

מסאג' עלול להיתפס בעיני מעסיקים רבים כפריווילגיה שמקומה לא במקום העבודה. מסאג' נתפס בעיני רבים מאיתנו כמשהו "חווייתי", מסוג החוויות שעוברים כשנופשים בחו"ל, מבלים בבתי מלון בארץ במסיבת רווקות וכיו"ב. המחשבה על עבודה, פרודוקטיביות, אפקטיביות, תחרות, שאפתנות – ומסאג,' פשוט לא הולכים יחד בקלות.

אולם דווקא בשוק העבודה הקדחתני, שבו העובדים נאלצים להתמודד עם תחרות, רב-משימתיות, ציפיות גבוהות, מתח וחרדות, עיסוי הוא הפתרון המושלם ליצירת איזון ושמירה על בריאות העובדים לטווח ארוך.

מסאג' – זה לא רק כיף, זה בריאות לעובד ולארגון 

כשמדברים על בריאות במקום העבודה, החוכמה היא לא רק "לזרוק" אלמנטים שמקדמים בריאות על כתבות ומאמרים נפוצים ברשת. חדר כושר, קבוצת הליכה או קבוצת גמילה כמערך לקידום בריאות במקום העבודה. הליכון או שיעור אירובי לאו דווקא יסייעו לכם להשיג תוצאות, על אחת כמה וכמה תוצאות ארוכות טווח, בטח שלא בטווח המיידי. הם אולי יצליחו להניע את העובד לנהל סגנון חיים בריא יותר ויפחיתו את הסיכונים, אולם מעט מאוד מאותן יוזמות יצליחו "לתקן", את הנזק.

מתקני התעמלות, מאמנים פרטיים ושפים שמתמחים בארוחות מזינות דלות שומן, כל אלה לא יצליחו לתקן נזקים קיימים ונזקים שמצטברים ברגעים אלה ממש בקרב העובדים שלכם.

שחיקה, עייפות, מתח, כאבי גב, כאבי שכמות, נפילת סוכר, סחרחורות, חילוף חומרים איטי (כתוצאה מישיבה ממושכת ליד מחשב), דלקות מפרקים כתוצאה מעבודה מאומצת על המחשב… כל אלה הם מקדמי סיכון שאותם ניתן למנוע ושבהם – ניתן לטפל – בטווח המידי באמצעות עיסוי.

מערכות בריאות בעולם ואפילו קופות החולים בארץ כבר מכירות בחשיבות של שיטת הריפוי בעיסוי. מדוע מעסיקים עדיין לא מרימים את הכפפה?

הרפואה המערבית צמחה מתוך הרפואה ההוליסטית/ הסינית או "רפואה אלטרנטיבית" למי שעדיין מעדיף להתייחס אליה כאל תחום מוקצה. מזה שנים רבות יש הערכה לא מעטה לשיטות טיפול הוליסטיות ומערכות הבריאות מכירות ביתרונות הטמונות בשיטות עיסוי וטיפול. גם קופות החולים "השמרניות" בארץ מציעות למטופלים שלהן להתנסות ברפואה משלימה שהיא כיום חלק אינטגרלי משירותי הקופה.

עיסוי מקצועי הנעשה על ידי מעסה מוסמך יכול לחולל ניסים בגוף ובנפש של העובדים השחוקים הסובלים מתסמינים שונים של שחיקה ופציעות עבודה. עיסוי על בסיס קבוע, אחת לחודש, יכול להוות פתרון יסודי לבעיות קיימות וכן רפואה מונעת. לכן מעסיקים שבוחרים לספק לעובדים שלהם עיסויים על בסיס קבוע מבטיחים לעצמם:

1. טיפול מידי בבעיות דחופות של העובדים כמו: עייפות, מתח, לחץ, עצבים, כאבי גב, מגרנות וכו'. כעבור שעה העובד חוזר לעמדתו "כמו חדש", בריא, רענן, מלא מרץ לאחר שמחזור הדם שלו הומרץ והוא קיבל את האנרגיות שהיו חסרות לו, או לחילופין – נרגע.

2. רפואה מונעת: טיפול יסודי מתמשך נועד למנוע שחיקה עתידית הכוללת הצטברות מתחים, ניוון, דלקות וכיו"ב. מניעת מחלות ופציעות עתידיות מקטינה את הסיכוי להיעדרויות מהעבודה מפאת מחלה.

3. צמצום הוצאות על מכשור וציוד משרדי: עובדים ומנהלים רבים דורשים כיום ציוד "ארגונומי" ו"אורתופדי" כדי לשרוד יום עבודה שלם מבלי להיחשף לפציעות ושחיקה. ארגונים משקיעים לעתים הון עתק בריהוט (כיסאות איכותיים לדוגמא), או ציוד (כגון עכבר למחשב או מקלדת ארגונומית). לפני שנכנסים לרשתות ארגונומיות ומוציאים תקציב אדיר על מכשור וריהוט חדש, אולי כדאי לשקול שיטות טיפול זולות יותר ואפקטיביות יותר כמו טיפול בעצמות הכואבות – במקום החלפת הריהוט או הציוד על מנת להקל על העובד הסובל מכאבים.

מסאג' הוא גם דרך לפנק עובדים טובים ובכלל, להראות לעובדים שהם חשובים ומוערכים. אך מסאג' הוא לא רק כיף ולא סתם פינוק. מסאג', כפי שיודעים מזה דורות, הוא טיפול רפואי לגוף ולנפש. הוא בהחלט צריך להיתפש כחלק מהיוזמה לקידום בריאות במקום העבודה, המשאבים שמוקצים לו צריכים להיות מתקציב הבריאות והרווחה.

כל מסע ההסברה (התקשורת) לעובדים ולמנהלים, צריך להתמקד בנושא הבריאות והתרומה של מערך טיפולים חיוני ואפקטיבי לשמירה על איזון ובריאות העובד לטווח הארוך.

 נרחיב עוד בנושא בכנס wellbeing – רווחת העובדים שיתקיים ב- 9.7.14. לחצו כאן לפרטים נוספים 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

2 תגובות

  1. מזמינים כפעילות בארגון, בדיוק כפי שכל פעילות שתארגנו לעובדים חוכרת גם זה מוכר.

השאר תגובה