במקום להעלות שכר: מקדונלדס מציעה לעובדיה תכנית לניהול תקציב וגוררת ביקורת

במקום להעלות שכר: מקדונלדס מציעה לעובדיה תכנית לניהול תקציב וגוררת ביקורת

תוכנה לניהול תקציב שהגתה ענקית המזון בשיתוף עם ויזה גוררת ביקורות מצד כלכלנים והעובדים. איך יוזמה חיובית הפכה לכשלון גמור?

שיתוף
המבורגר

לאחר שבחודש אפריל האחרון עובדי מקדונלדס התכנסו לצעדת מחאה בדרישה להעלאת משכר מינימום של 8.25 דולר לשעה ל-15$, רשת המזון המהיר הגדולה בעולם איחדה כוחות עם חברת ויזה והציעה לעובדים תוכנית ניהול תקציב מקוונת שתעזור להם לשלוט בהוצאות שלהם. עם זאת, המהלך לא גרר אהדה רבה בקרב העובדים וזכה אף לביקורת ציבורית רבה, לאחר שמומחי כלכלה טענו שהטיפים הניתנים באתר אינם מבוססים על נתונים ריאליים של ההוצאות החודשיות של העובדים.

מטרתה של התוכנית כפי שמדווח מגזין טיים, המצויה באתר פנימי המיועד לעובדים של מקדונלדס ונוצרה על ידי רשת המזון המהיר וחברת ויזה, מטרתה הנה חיובית למדי: ללמד עובדים כיצד לנהל את הכסף שלהם בצורה נכונה. חישוב ההכנסות וקיזוז ההוצאות באופן מושכל, תוך מעקב פרטני אחר ההוצאות, עשוי למנוע מצבים של כניסה למינוס וראוי שיאמצו אותו כמנהג לחיים.

הבעיה: הנתונים בתוכנה מנותקים מהמציאות

עם זאת, לפי מומחי כלכלה הבעיה בתוכנה שהגתה מקדולנדס, הנה שהנתונים והטיפים המצויים באתר מנותקים מהמציאות. כך למשל, באתר מציעים בתור התחלה לעובדים להחזיק בעבודה שנייה, אשר תאפשר להגדיל את ההכנסה ל-2060 דולר לחודש, סכום שרבים מסכימים שעובדי מזון מהיר לא יזכו לראות. כדי להרוויח את הסכום הזה, אדם שעובד 40 שעות שבועיות יאלץ להרוויח 13 דולר לשעה, בעוד שעובד מקדונלדס מרוויח רק 8.25 דולר לשעה ברוטו.

בחישוב גובה ממוצע של משכורת ברשת, עליו יהיה לעבוד יותר משבעים שעות שבועיות על מנת להרוויח 2060 לחודש. נכון לעכשיו, עובדים בשכר נמוך ברשתות מזון מהיר עובדים רק 24 שעות שבועיות בשבוע, כך שייקחו כמעט 12 שבועות על מנת להרוויח את השכר המדובר.

בהצהרה ששיחררה מקדונלדס לתקשורת נאמר שהמספרים היו דוגמאות גנריות שנועדו "ליצור תוואי כללי שמה שתקציב של אדם מסוים יכול להיראות".

מקדונלס יזמה את המהלך הזה מן הסתם מתוך כוונה אמיתית להקל על עובדיה, אך גררה קיתונות של בוז מכל עבר, ובעיקר מצד העובדים, אשר ראו בתוכנה זו ניתוק אמיתי מחייהם וממצבם. העובדה שמנכ"ל מק'דונלדס משתכר כמעט 14 מיליון דולר לשנה בטח לא גורמת להם להיות מרוצים ולהתלהב מעצות לא ממשיות שמטרתן לחסוך כסף על מנת להתנהל כלכלית נכון.

מכאן, שישנה חשיבות עליונה לתכנון מקדים של תכניות רווחה שונות על ידי מחלקת משאבי האנוש, כל זאת תוך תיאום ציפיות עם העובדים. פעמים לא מעטות, מתוכננות פעילויות שונות שמתקבלות בהתלהבות רבה מצד המנהלים, אך זוכים לתגובות פושרות בקרב העובדים. במקרה של מק'דונלדס, לא רק שהיוזמה התקבלה באדישות, אלא בכעס מתגבר וביקורת ציבורית שהסבה אף נזק לחברה.

תכנון של מערכת שכר והטבות צריך לשקף מצב אמיתי ולייצר מוטיבציה בקרב העובדים, בכך מקדונלד'ס נכשלה. בכנס שכר והטבות ניתן יהיה ללמוד על מודלים שונים לניהול שכר עובדים לעידוד מוטיבציה. למידע נוסף על כנס שכר והטבות – לחץ כאן!

כמו כן פתרונות רווחה אפקטיביים נבנים על בסיס של עזרה ותמיכה אמיתית בקיים ולא בדיבורי סרק. ניתן יהיה ללמוד עוד על תכנון מערך רווחה באופן מושכל בכנס רווחה ארגונית ושימור עובדים – לפרטים נוספים לחצו כאן!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה