מגייסים עובדים? אל תחששו להיות פרנואידים

מגייסים עובדים? אל תחששו להיות פרנואידים

גיוס עובדים חדשים לארגון כרוך בחישוב ומזעור סיכונים. להלן כמה אמצעי ביטחון שיסיעו לכם בתהליך

שיתוף
חשדנות בגיוס עובדים

חשדנות בגיוס עובדים

האחריות המונחת על כתפיו של מנהל הגיוס היא אדירה. לרוב הוא מגייס עובדים תחת לחץ, בניסיון לאייש משרה פתוחה כמה שיותר מהר אך בו בעת הוא מחויב למצוא את המועמד ה'מושלם' מבחינה מקצועית ואישיותית. שוק העבודה התובעני לא מאפשר לנו את הפריווילגיה של גיוס עובד טוב או כמעט מושלם, זה חייב להיות "The One".

לא מעט מנהלי משאבי אנוש ובפרט אלה העוסקים בנישת הגיוס, רואים בעבודה שלהם עבודה מלחיצה המאלצת אותם לקבל החלטות קריטיות ואף לקחת ו/או למנוע סיכונים. אולם כאשר משוחחים כיום עם אנשי משאבי אנוש ובפרט עם רכזי גיוס, הם מציגים את אלמנט הלחץ והסיכון בכך שאולי הם מפספסים טאלנט: לא מצליחים לזהות אותו בקרב המועמדים הרבים, מוצאים טאלנט אבל הוא מעדיף לעבוד בחברה אחרת, מגייסים מישהו שעושה רושם נפלא אבל עם כניסתו לתפקיד מתגלות אי התאמות מקצועיות ועוד.

ישנם סיכונים גדולים יותר, רבים ומגוונים, שאותם צריך להביא בחשבון כאשר מכניסים עובד חדש לארגון, כך עולה ממאמר מקצועי בנושא גיוס באתר Course Park המיועד לקהילת משאבי אנוש. גולת הכותרת של מאמר זה היא למעשה – פרנויה היא גורם חשוב מאוד בתהליך גיוס עובדים, או במילים אחרות אל תחששו לחשוש.

כאשר מכניסים עובד חדש לארגון לוקחים לא רק את הסיכון שהוא לא מספיק מקצועי או לא מתאים לתרבות הארגונית או שעצם העובדה שהוא נבחר גרמה לארגון לפספס מועמד טוב יותר… יש סיכונים רבים אליהם נחשף הארגון כשהוא קולט עובד זר, החל מהאפשרות שהוא יגנוב מהחברה או מעמיתים, יגנוב סודות מסחריים, יחבל ברכוש החברה, יסכן חיי אדם (מתוך הארגון או מחוצה לו), יטריד מינית עובדים או לקוחות ועוד. כל אלה הם נושאים רגישים שלא נעים לדבר עליהם או אפילו לחשוב עליהם אבל כדי למנוע מגורמים שליליים כאלה ואחרים מלחדור לארגון – צריך להתיחס אליהם ורצוי כבר בתהליך הגיוס.

לפניכם כמה טיפים למזעור סיכונים מראש בעת תהליך גיוס עובדים חדשים לארגון:

  •  בראש ובראשונה חשוב לוודא שאין למועמד עבר פלילי. אל תתנו לרושם הטוב שהוא (או היא) עושים עליכם בריאיון העבודה עצמו ולא למה שכתוב בקורות החיים. כל אחד יכול להסתיר שלדים בארון וכשמכניסים אדם עם שלדים לארגון – אין כל ערובה שהשלדים ישארו בחוץ.
  •  בדקו שלמועמד יש רשיון נהיגה ושאין לו רשימת עבירות תנועה שכן עובדים רבים מקבלים רכב חברה בשלב זה או אחר וכמו כן הם משתמשים ברכב חברה לצורך שליחויות ומשימות חד פעמיות. עובד שיושב מאחורי ההגה, גם אם זה חד פעמי, חייב להיות נהג מוסמך, בעל רישיון בתוקף, ללא רישומים חריגים.
  •  בדקו את הרקע הכלכלי של המועמד. חקירות כלכליות הפכו לשירות מבוקש יותר ויותר בקרב הארגונים אשר מבקשים להכניס אל שעריהם סמנכ"ל כספים, פקידת הנהלת חשבונות, נהג, מאבטח וכמעט כל עובד אחר. אתם אמנם לא מחפשים מועמדים אמידים שיש להם חסכונות ובטחונות אולם אתם כן צריכים לגלות עירנות כלפי מועמדים שהרקע הכלכלי שלהם הוא בעייתי כגון: אנשים שהכריזו על פשיטת רגל, שמתנהלים נגדם הליכים משפטיים, שמצויים בחובות לא ריאליים וכיו"ב.

 זכרו, בדיקת רקע כלכלי חשובה לארגון (שכן זה לא רוצה לקחת את הסיכון שהעובד ימעל בכספים, יהמר עם כספי חברה ויוביל מהלכים מסוכנים וכיו"ב) אך בו בעת, מחובתכם להגן על שאר העובדים בארגון מפני גניבה, הונאה וכל ניסיון של עובד עם רקע כלכלי 'בעייתי' לפגוע, לנצל או לדרדר עובד חברה אחר.

כמובן שבדיקות הרקע שהוצעו כאן צריכות להיעשות תחת מעטפת של חיסיון ויש לשמור – בכל מחיר – על הפרטיות ועל הכבוד של המועמדים. ביצוע בדיקות מהסוג הזה לא הופכות אתכם לאנשי חוק וסדר אלא שהמידע שאתם מצליחים לדלות מאותן חקירות, בשילוב עם ראיון ממליצים ובדיקת היסטוריה תעסוקתית, צריך להוות גורם מרכזי בקבלת ההחלטות שלכם בהיבט של צמצום ומניעת סיכונים. ככל שהתפקיד רגיש יותר לארגון (ושוב, זה יכול להיות סמנכ"ל כספים שיש לו גישה לחשבונות בנק של החברה או מנהל מחסן שיש לו גישה לציוד…), כך חשוב יותר להיות פרנואידיים ולהתעקש על בדיקת רקע אזרחית, כלכלית ופלילית.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה