בלתי נראה אך הרסני לארגון: איך מתמודדים עם מתח וחרדה?

בלתי נראה אך הרסני לארגון: איך מתמודדים עם מתח וחרדה?

האצלת סמכויות והמרצה של מנהלים התורמים לאיזון רגשי במקום העבודה עשויים לצמצם באופן ניכר את תחושה מתח והחרדה ממנה סובלים העובדים

שיתוף
מתח וחרדה

בשנים האחרונות מנהלי משאבי אנוש פחות עסוקים בניסיון למצוא את חבילת הנופש המושלמת לעובדיהם, ויותר שוברים את הראש איך מתמודדים עם עלייה ניכרה המדווחת בקרב העובדים על מתח וחרדה.

הנתונים לא משקרים- מספר שיא של אנשים משתמשים כיום בכדורים מרגיעים, עובדים רבים עוברים ממקום עבודה אחד לשני לאור תחושת מיאוס, ולא מעט מחליטים לעשות הסבות קריירה. העובדה ששעות העבודה התארכו, ומשברים כלכליים הגוררים פיטורים כבר הפכו שגרתיים, גורמים לכך שמתח וחרדה הפכו לאחד הגורמים הבעייתיים ביותר מהם סובלים העובדים ובהתאם גם הארגון.

עובדים לחוצים יותר יאלצו לקחת יותר ימי מחלה, הם יגיעו לכדי שחיקה מוקדמת יותר ויאבדו מוטיבציה או אפילו יעזבו את הארגון. כל אלה יפגעו בחוסן הכלכלי והתדמית של הארגון.

מנהלי משאבי אנוש מנסים להתמודד עם הבעיה על ידי ניסיונות ליצור סביבת עבודה בריאה יותר, למשל באמצעות  פינת מרגוע עם פופים להנאת העובדים, ייזום פעילויות מדי פעם באור היום על מנת לסייע לעובדים להתרחק מהניאון לטובת ויטמין D של השמש, והיד עוד נטויה.

הפתרון של חברת קוקה קולה- האצלת סמכויות

אחד האזורים בהם מנהלי משאבי אנוש מתמודדים עם הבעיה ביתר שאת, הנה יבשת אסיה, שבה קיימת תופעה גוברת אף יותר של עובדים הסובלים מדי שנה ממצבי מתח וחרדה, בשל הלחץ הרב המופעל על האנשים להצטיין בתחומם ולרשום הישגים לזכותם. בריאיון לאתר משאבי האנוש HRM Asia סיפר קיי ת'יבינטן, מנהל משאבי אנוש בחברה קוקה קולה סינגפור, על הדרך שבה חברת המשקאות הבינלאומית פועלת לצמצום המתח והחרדה בהם שרויים העובדים.

לדברי ת'יבינטן, "קוקה קולה בדומה לחברות רבות במשק זיהתה את אחד הגורמים הקריטיים ביותר שמובילים את העובדים והמנהלים לכדי חוסר איזון נפשי – התחושה שהם לבד, שהכול נופל עליהם. ההתמודדות עם פרויקטים מורכבים או  מצבי לחץ ומצבים בלתי צפויים, וכמובן הצורך לעמוד ביעדים הגבוהים ביותר מובילים את העובדים והמנהלים בארגון לעבוד הרבה יותר וקשה יותר. העובד היחיד מרגיש שאם הוא ילך הביתה או חלילה יצא לחופשה או אפילו להפסקת תה מרגיעה מחוץ למשרד – הדברים יצאו מכלל שליטה! לכן, הדבר היחיד שיכול להרגיע את העובד או המנהל במצב הזה הוא התחושה שהוא לא לבד. כאן נכנסת עבודת הצוות כפתרון".

ת'יבינטן מרחיב על פתרון זה ואומר כי, "ככל שהארגון ישקיע יותר בעבודת צוות, שבמסגרתה יושם דגש על יחסי אנוש, עזרה ותמיכה אבל גם על עבודת צוות בהיבט המקצועי, כך שעובדים אכן יהיו מסוגלים מבחינה מקצועית, מבחינת נגישות ואפילו הרשאות למיניהן לגבות אחד את השני בכל זמן נתון, כך העובדים יהיו רגועים יותר".

"במצב שבו רק עובד ספציפי יודע לבצע איזושהי פעולה ורק לו יש את התוכנה על המחשב ורק הוא יודע איך לעבוד עליה ורק לו יש את ההרשאה, לא מפתיע שהוא יחווה לחץ וחרדות, כי אף אחד בחברה לא יוכל לגבות אותו אם יקרה משהו. בהנחה שאותו אדם אכן עובד מסור, יהיה לו קשה יותר לוגיסטית ונפשית לתכנן חופשה, הפסקות, ליצור את האיזון בין עבודה לחיי משפחה ולנהל סדר עדיפויות. הוא תמיד ירגיש שהוא מתמודד עם עומסים ומתחים בלתי רגילים לבדו. הפחד לאבד שליטה גורם לו מצד אחד לעבוד הרבה וקשה אבל הוא גם גורם לו לעבוד הרבה מדי, קשה מדי ואז כמובן להגיע לשחיקה. הארגון יכול לסייע לאותו אדם ולעצמו על ידי יצירת סביבת עבודה שבה לא יהיה לבד", סיכם ת'יבינטן.

המרצת מנהלים אשר יוצרים איזון

דרך נוספת המאפשרת ליצור את האיזון הנפשי הרגשי במקום העבודה הנה באמצעות המרצה והוקרה, בסיועה של מחלקת משאבי אנוש. מחלקה זו מעניקה באופן שוטף מענה מקצועי למנהלים המקצועיים המבקשים לקדם מטרות שונות- בין אם מדובר בנושא משמעת, עבודה בסטנדרטים מקצועיים גבוהים יותר או העלאת אחוזי מכירות, על ידי מתן התשתית לכך בצורת המרצה, תגמול והוקרה. כך לדוגמה המנהל שצוותו רשם לזכותו הכי הרבה עסקאות, יזכה לראות את שמו על גבי לוח המודעות ובניוזלטר החודשי וכמובן שהוא והצוות שלו יזכו בבונוס בסוף החודש. באותו האופן יש לנהוג על מנת לקדם יעדים כמו רווחה בדגש על בריאות הנפש.

כך לדוגמה, בסקר שביעות רצון שממלאים העובדים על מנהליהם מדי תקופה, יש להקדיש מספר שאלות בסגנון הבא:

  1. האם המנהל שלך מלחיץ אותך או מרגיע אותך במצבי לחץ?
  2. האם המנהל שלך מאפשר לך לאזן בין עבודה לחיי משפחה?
  3. האם המנהל שלך מחלק את העבודה, האחריות והפידבק החיובי לכל הצוות או לאדם מסוים?
  4. האם המנהל שלך גורם לך להרגיש שאתה חלק מצוות או שאתה לבד במערכה?

מנהלים שיזכו לציון גבוה בשאלות אלה, המעידות על יכולתם ליצור סביבת עבודה בריאה ומאוזנת, זכאים ליהנות מתגמול והוקרה בדיוק כמו מנהלים שמביאים את הצוות שלהם לכדי עמידה ביעדי המכירות הגבוהים ביותר. רצוי להציגם כדוגמה אישית באמצעות שבחים, תגמול לא כלכלי וכמובן תגמול כלכלי. ברגע כשמנהלים בכירים יראו שמנכ"ל החברה לוחץ יד למנהל זוטר שקיבל הערכה גבוהה, או כשיתקלו במייל מפרגן  שנשלח בתפוצה רחבה לכל העובדים לאותו מנהל זוטר, או כשישמעו שהוא קיבל בונוסים והטבות , הם יפנימו שהארגון אכן הציב את הנושא של בריאות נפשית ואיזון העובדים בראש סדר העדיפויות ושעליהם להתחיל ליישם תפישה חדשה זו.

 

על מנת ללמוד עוד על אודות קידום רווחה בארגון, אתם מוזמנים לקחת חלק בכנס רווחה שייערך בקרוב. לפרטים מלאים לחצו כאן!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה