שיתוף

עמלות לאנשי מכירות הן חלק מהשכר הקובע לחישוב שעות נוספות, פיצויים והודעה מוקדמת לפני פיטורים. יתרה מכך, עובד לא רשאי לוותר על הזכויות המגיעות לו על פי דין בכל הנוגע להפרשות פנסיוניות ושאר הזכויות הנובעות מסכומי עמלות המכירה שקיבל. מכיוון שכך, הרי שגם אם העובד משלים בעצמו ביטוחים הנובעים משכרו, מעבר לסכומי הביטוח שמפריש המעסיק, אין בכך כדי להוכיח שהעובד ויתר על הזכויות הנובעות מעמלות המכירה.

בפסק דין שניתן בפברואר קבע בית הדין, כי יש לראות בעמלות ששולמו למנהל מכירות בגין מכירות שביצעו אנשי המכירות הכפופים לו, חלק משכרו הרגיל. הכוונה היא לשכר הקובע לצורך חישוב פיצויי פיטורים והודעה מוקדמת, כמו גם לצורך חישוב היקף הגמול בגין עבודה בשעות נוספות.

חלק מהשכר הרגיל

כאמור, עמלות המכירה שולמו לעובד בתמורה למכירות שביצעו אנשי המכירות הכפופים לו. בית הדין קבע כי יש לראות בעמלה זו כחלק משכרו הרגיל. עוד נקבע, כי גם גמול הניהול ששולם למנהל המחלקה כאחוזים מהכנסות המחלקה, היווה חלק בלתי נפרד משכרו, כגמול הנקבע בחוזה האישי שלו.

עורך הדין רענן קריב אמר לפני כשלושה חודשים בראיון ל-HRus כי "עמלות מכירה לאיש מכירות שעבודתו במכירות, הן חלק מהשכר שלו לכל דבר ועניין, ולכן הן חלק בלתי נפרד מבסיס השכר הקובע. זוהי התמורה שמקבל העובד – איש המכירות במקרה זה – עבור ביצוע עבודתו הרגילה, ולכן היא, ולא רק 'שכר בסיס' כלשהו, מהווה את שכרו.

"עמלות אלה מהוות רכיב פנסיוני והן נכנסות לשכר לצורך פיצוי פיטורין, לחישוב ערך של שעת עבודה, לצורך פידיון חופשה וכו. במילים אחרות, עמלות מכירה לאיש מכירות, שעבודתו במכירות, הן חלק מהשכר לכל דבר ועניין".

עוד אמר עו"ד קריב, כי "השכר הקובע הוא השכר שעובד מקבל כדי לבצע את העבודה הרגילה שלו. התנאי היחיד לקבלת אותו שכר, הוא ביצוע עבודתו. עמלות מכירה הן אמנם רכיב משתנה וסכומן לא חייב להיות קבוע, אבל איש מכירות שעושה את עבודתו, מוכר מוצרים או שירותים.

"אם הוא לא מצליח במכירות לא תהיה לו עמלה. אבל הוא אם מבצע את עבודתו, תצמח לו עמלת מכירה. כלומר כל שהוא צריך לעשות זה את עבודתו. עמלת המכירה לא מתקבלת כתוצאה מביצוע משימה מיוחדת, והיא לא מותנית במשהו אחר שהוא מעבר לעבודתו הרגילה, שהיא למכור".

על המעסיק להכיר בעמלות

בית הדין קבע כי על המעסיק להכיר בעמלות כחלק משכרו הקובע של מנהל המכירות, גם לצורך חישוב פיצויי הפיטורים וגם לצורך גמול בגין עבודה בשעות נוספות.

הקביעה לפיה עמלות מהוות חלק מהשכר הרגיל (על פי חוק שעות עבודה ומנוחה) מתיישבת עם תכלית החוק. במקרה של מנהל המכירות שתבע את המעסיק, מבנה השכר המוסכם בין הצדדים היה כזה שהעמלות היוו חלק מרכזי משכרו, הרבה יותר משכר הבסיס ששולם לו.

בית הדין קבע, כי יש לכלול את העמלות לצורך חישוב פיצויי פיטורים כמו גם לצורך חישוב הפרשות פנסיוניות ולחישוב דמי ההודעה המוקדמת.

העובד לא זכאי לוותר

המעסיק טען, כי העובד שתבע היה ער לכך שהמעסיק לא מפריש לזכותו הפרשות פנסיוניות מתוך מרכיב העמלות, והראיה היא שהוא ביטח עצמו ברכיב אבדן כושר עבודה, מעבר לסכום שהפריש המעסיק.

חשוב לשים לב, כי בית הדין קבע שעובדה זו לא מהווה הסכמה לביטוח בחסר, מאחר שביטוח פנסיוני מעוגן בצו הרחבה שאין להתנות על הוראותיו ועובד אינו זכאי לוותר על הזכויות המוענקות לו.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

8 תגובות

  1. היי רציתי לדעת..אני עובדת בביטוח במכירות והחודש עבדתי חצי חודש (אני בחופשת מחלה עקב ההיריון) אז כמעט ולא היה לי עמלות.. בגלל שהיו לי ביטולי מכירות החודש המנהל עבודה שלי הוריד לי את זה מהשעות שעבדתי ובסוף יצא שאין לי משכורת. האם זה מותר?

  2. אני אבדוק. על פניו לא נראה לי כי הם היו צריכים לשלם לך גם דמי מחלה. אבל כדי לתת לך תשובה מדוייקת תפרטי בבקשה: 1. האם את פרילנסרית או עובדת במשכורת? 2. האם את מקבלת שכר בסיס פרט לעמלות ממכירות? ושאלה נוספת: על פי ההסכם שלך עם עם החברה הם יכולים לקחת בחזרה עמלות על מכירות?

  3. שאלה, אני עובדת שנים רבות במלונאות במחלקת מכירות כאשר המשכורת בנויה משכר שעתי פלוס עמלות, בחודש האחרון החליטה ההנהלה שבמידה ועובד מוציא מעל 2 ימי מחלה בחודש מהיום השלישי למחלה מקזזים 10% מהעמלה החודשית, מהיום הרביעי 20%, מהיום החמישי למחלה 30% וכן הלאה… האם זה הגיוני לאיים על עובד שבמידה ויהיה חולה מעל יומיים העמלה שהיא בסיס משמעותי בשכר תיפגע?? אודה לתשובה מקצועית

  4. מיכוון שמדובר בעמלה שהיא מעבר לשכר, אז הדבר מותר – גם אם לא הגיוני (אך ייתכן שניתן להתייחס לכך שהרעה בתנאים ולכן ניתן לקבל תנאי מתפטר בדין מפוטר).
    אם מדובר בעמלה אישית על בסיס המכירות שלך בלבד – אינני רואה היגיון כלל, אם הגעת ליעד מכירות למרות שהיית חולה זה אומר שאת אשת מכירות טובה, לא הייתי מעניש אותך על כך.
    במידה ומדובר על עמלה כללית למחלקת המכירות שנגזרת מהמכירות הכלליות של המחלקה אז אני יכול להבין את ההיגיון. תרמת פחות להצלחה, אז את לא בהכרח צריכה להנות מהפירות שלה…
    בכל מקרה נראה לי מוגזם, אך זו כבר דעה אישית לא עניין חוקי.

  5. היי, האם יש צורך להוסיף בחוזה עבודה שגם העמלות על המכירות יהוו חלק מהפרשות סוציאליות, חישוב פיצויי פיטורין, חישוב ערך שעת עבודה, חופשה וכו? או שמספיק שזהו לשון החוק.
    הנני עוסקת בניהול בקמעונאות .
    תודה

  6. תמיד עדיף, במידה וניתן, להכניס לחוזה, שכן אז ברור שהיתה הסכמה בין הצדדים על הנושא.
    עמלות יחשבו כעמלות ולא כבונוס במידה והן קבועות ולא ספורליות.

  7. שלום, בהסכם עבודה נקבע כי יקוזזו באופן אוטומטי 15% מהעמלות וזה יוחזר במידה ולא יהיו ביטולים. האם זה חוקי?

  8. מדובר בסוגיה מרוכבת מדי, וחסרים הרבה פרטי מידע, כך שלא נוכל לתת תשובה כוללת, נדרש לפנות לייעוץ פרטני.

השאר תגובה