סקר התמ"ת: 17% מהמועמדים והעובדים חשים אפליה

סקר התמ"ת: 17% מהמועמדים והעובדים חשים אפליה

השיעור הגבוה ביותר בתחושת האפליה הם האנשים המשתייכים לקבוצות הבאות: אמהות עובדות, חרדים וערבים

שיתוף
משרד התמת

לקראת כנס שוויון ההזדמנויות שהתקיים אתמול, מפרסמת נציבות שוויון הזדמנויות נתונים אודות תחושת אפליה שחשים מועמדים לעבודה ועובדים. מהנתונים שעלו מסקר שנערך על ידי מנהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת, עולה כי 17 אחוזים עדיין חשים כי הם מופלים לרעה בעקבות השתייכותם לאוכלוסייה מוגדרת – ערבין, חרדים, אמהות לילדים, מבוגרים ועוד. 

נתונים נוספים מהסקר:
• בין השנים 2009 ל-2011 חלה בקרב מועמדים ועובדים ירידה בתחושת האפליה – מ-19 אחוזים שחשים מופלים ל-14 אחוזים. כעת האחוזים עלו ל-17.
• שלוש הקבוצות שתחושת האפליה היא הגבוהה ביותר אצלן הן ערבים, חרדים ואמהות לילדים מתחת לגיל 6.
• הגידול בתחושת האפליה חל בעיקר אצל הערבים והחרדים.
• שיעורי האפליה הנמוכים ביותר הן בקרב הנשים העובדות, אוכלוסיה ממוצא מזרחי ומשרתי המילואים.
• יחד עם זאת חלה עלייה בהיכרות של חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה ושל נציבות שוויון הזדמנויות.

בני פפרמן, מנהל מינהל מחקר וכלכלה, הדגיש כי הגידול באחוז האוכלוסיה החשה אפליה בכלל ובקרב אוכלוסיות מיוחדות בפרט, מקורו ככל הנראה בהתרחבות השיח החברתי אודות שוויון במתן הזדמנויות לתעסוקה הוגנת, גיוון תעסוקתי וחלוקה שוויונית בנטל, נושא שגבר בשיח החברתי עקב המחאות החברתיות. לדבריו חשוב לזכור כי תחושת האפליה אינה בהכרח משקפת את המציאות כפי שהיא. עם זאת, תחושתן של הקבוצות משפיעה על הפעילות שלה בנושא, כשלמשל הן עשויות להפחית את תדירות חיפוש העבודה ותחושת היאוש תגבר. מתוך כך תגבר ההנחה הנחה כי בכל מקרה יתקלו באפליה ובחוסר אפשרות להתקדם. לכל אלו ישנה השלכה על פריון העבודה, כאשר גידול בתופעה עשוי להשפיע על גידול התוצר במשק.

 חדשנות במשאבי אנוש בהחלט יכולה להתבטא בגיוון של עובדים בארגון. הגיוון (diversity) נחשב ככלי ליצירת סביבת עבודה נעימה, חדשנית מאתגרת ומעניינת. דיווחים של כלי התקשורת מראים כי הנושא מדובר יותר וביותר בקרב מעסיקים ומחלקות משאבי אנוש, ויחד עם זאת ניצן להבין כי עדיין ניכרת תחושה משמעותית של אפליה בקרב מחפשי עבודה ועובדים. ניתן לראות זאת גם מקריאה של יותר ויותר מקרים המסתיימים בבית משפט – מקרים של מועמדים או עובדים שתבעו מעסיקים בעקבות אפליה זו.

כנס חדשנות במשאבי אנוש יוצא לדרך בשבוע הבא! לחצו כאן לפרטים ולהרשמה

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה