שיתוף

'תסמונת מתחזה' (Imposter Syndrome), היא תבנית פסיכולוגית שבה אנשים מטילים ספק בהישגיהם וחשים בחשש מתמשך ולעיתים קרובות מופנם, להיחשף כ"מתחזים".

המונח 'Imposter Syndrome' הוטבע ב- 1978 על ידי הפסיכולוגים הקליניים פאולין ר. קלנס וסוזן א אימס (Pauline R. Clance , Suzanne A. Imes).

למרות הראיות החיצוניות של יכולתם, אלו המציגים את התסמונת נותרים משוכנעים שהם הונאה ואינם ראויים להצלחה שהם השיגו. הוכחת ההצלחה נדחית כמזל, תזמון או כתוצאה מרמיית אחרים לחשוב שהם אינטליגנטים ומוכשרים מכפי שהם מאמינים שהם עצמם. בעוד שמחקרים מוקדמים התמקדו בשכיחות בקרב נשים בעלות הישגים גבוהים, תסמונת המתחזה נמצאה כמשפיעה על גברים ונשים כאחד.

אתה לא מי שאתה אומר שאתה. אנשים יגלו שאתה לא חכם/ מוכשר/מחונן כפי שאתה מעמיד פנים. אתה מזייף את זה. נשמע מוכר? זה המוח שלכם בתסמונת המתחזה. נשים בעבודה פעמים רבות חשות כך.

הפסיכולוגית החברתית איימי קודי (Amy Cuddy) טוענת כי "כוח מתחזה" ניצב בתנוחת ביטחון, גם כשאנשים לא מרגישים בטוחים. זה יכול להגביר את תחושת הביטחון, ועלול להשפיע על סיכויי ההצלחה שלנו.

נשים הן לרוב יותר קשים עם עצמן מאשר גברים. הקול שבראשן שאומר להן שהן לא מספיק טובות הוא חזק יותר מאלו שמריעים להן. תסמונת המתחזה משפיעה לרעה על ההערכה העצמית. זה גורם להן לעתים לדשדש במקום, לתהות מחדש לגבי בחירות הקריירה שלהן ואפילו מונע מהן לנסות להשיג משרות שהן מתאימות להן אך חושבות שההפך הוא הנכון.

מחקר שנערך לאחרונה מצא כי שליש מבני דור המילניום מטילים ספק עצמי בעבודה, כאשר 40% מהנשים אמרו כי הן מרגישות מאוימות על ידי אנשים בכירים, בהשוואה ל -22% מהנשאלים.

בשנת 2011, מכון ההנהגה והניהול (The Institute of Leadership and Management) סקר מנהלים לגבי מידת הביטחון שלהם במקצועם. מחצית מהנשים שנשאלו דיווחו על ספקות עצמיים בעבודתם, לעומת פחות משליש מהגברים.

אפשר להתגבר על דיבור עצמי שלילי

אז איך אפשר להיפטר מהקול הפנימי המדכא? לאיימי קודי יש כמה עצות נהדרות כפי שהציגה אותן ב'טד'. חשוב גם לחפש מדריכים חזקים לחיזוק ההערכה העצמית ולהקיף את עצמנו עם רשת חזקה של חברים ועמיתים אשר מאפשרים לבטא רגשות של חרדה וספק עצמי. כולם צריכים עידוד, גם נשים וגם גברים, וחשוב ללמוד איך להיות המעודד העצמי שלנו במקום להיות האויב של עצמנו.

לפעמים, זה עוזר פשוט להכיר בכך שאתה לא היחיד שמרגיש כך. זה מסייע נגד דיבור עצמי שלילי. בליבה, תסמונת מתחזה היא חוסר היכולת להפנים את ההצלחות שלך, יחד עם הפחד של להיות מוצג כמתחזה. זה יכול לעכב כל מיני שאיפות, כגון להשתתף ולתרום יותר בפגישות, להתייעץ עם מנטור או לבקש העלאה ראויה בשכר.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה