שיתוף

המגמה להגברת הגיוון התעסוקתי תופסת תאוצה בכל העולם. יותר ויותר ארגונים בעולם המערבי מבינים שגיוון תעסוקתי מגביר את יכולתו של הארגון לגייס עובדים מוכשרים. יתרה מכך, בעולם הולכת ומשתרשת במהירות ההכרה בכך שהצלחתו של הארגון ויכולת התחרות שלו תלויה במידה רבה ביכולתו לגייס מגוון רחב של אוכלוסיות ולהבין את היתרונות הטמונים בכך.

עוד ועוד ארגונים מצטרפים למהפיכה התפיסתית הזאת על ידי כך שהם מבטאים באופן פעיל את תמיכתם בסוגיות של גיוון במקום העבודה, מפתחים ומפעילים תוכניות שונות, מדווחים על היתרונות שנובעים להם מכך, בהם הסתגלות מוגברת של עובדים למקום העבודה, והאפשרות לספק מגוון רחב יותר של פתרונות ללקוחות פוטנציאליים.

במילים אחרות, ארגונים בכל העולם כבר מכירים כיום בכך שעובדים מרקעים מגוונים מביאים איתם מגוון רחב של כישרונות, הצעות לרעיונות חדשים, התגמשות בהסתגלות לשווקים משתנים ועמידה טובה יותר בדרישות של לקוחות.

כפי שכתבנו כאן בינואר, סקר של לינקדאין מצא כי גיוון תעסוקתי ממוקם במקום הראשון של המגמות המובילות ב-2018. ולמרות זאת, יש כיום לא מעט חברות בישראל שלמרות כל הנתונים והמגמות בעולם, עדיין ממשיכות להתעלם משאיפת העובדים למגוון תעסוקתי. התעלמות זו מקבלת ביטוי בתביעות שמוגשות לבתי הדין לעבודה בעקבות מקרים של אפליה כנגד אוכלוסיות רבות, בהן בני ובנות קהילת הלהט"ב, נשים, בעלי מוגבלויות ועוד.

קידום המגוון התעסוקתי בחברות הממשלתיות

על הרקע הזה, מעודדת מאוד היוזמה החדשה עליה הכריזו בפברואר הנציבות לשוויון הזדמנויות בעבודה במשרד העבודה והרווחה, בשיתוף עם הרשות החברות הממשלתיות במשרד האוצר, להוציא לפועל פרויקט שמטרתו לקדם את הגיוון התעסוקתי בחברות הממשלתיות. בין החברות שישתתפו בסבב הראשון של הפרויקט נמנות החברות: חברת חשמל, נמל אשדוד, עמידר ורכבת ישראל.

שר העבודה והרווחה, חיים כץ הדגיש כי הגיוון התעסוקתי תורם רבות לארגון המעסיק את מגוון האוכלוסיות, ובד בבד תורם גם לחיזוק החוסן החברתי והכלכלי של ישראל. הוא ציין כי משרד העבודה והרווחה פועל לשילובן של אוכלוסיות מגוונות, וכי על החברות הממשלתיות להוות דוגמה ולהוביל את שילוב כל מגוון האוכלוסיות בשוק העבודה ללא אפליה.

שר האוצר, משה כחלון אמר, כי "זהו פרויקט חשוב שמקדם ערכים של שוויון וצמצום פערים. קידום הפרויקט יסייע להגברת הגיוון התעסוקתי ויאפשר ייצוג הולם של כלל האוכלוסיות בקרב המועסקים בחברות הממשלתיות". השר כחלון הדגיש, כי "צעד זה הינו נכון גם בהיבט העסקי, שכן גיוון תעסוקתי מעודד יצירתיות, חדשנות וחתירה למצויינות".

בפיילוט: תוכנית מפורטת להשגת שיוויון

הפרויקט הינו למעשה פיילוט ראשוני של משרד העבודה והרווחה בשיתוף עם רשות החברות הממשלתיות, שמטרתו להעלות את שיעורי הגיוון התעסוקתי, ולהטמיע את נושא שוויון ההזדמנויות בחברות ממשלתיות.

במסגרת הפיילוט יקיים משרד העבודה והרווחה סדנאות והכשרות לנציגי חברות ממשלתיות שמטרתן להעלות את המודעות לחשיבות הרב גוניות בחברה. במסגרת הסדנאות יקבלו החברות הדרכה איך ליצור סביבה מכילה יותר, וילמדו לגייס עובדים איכותיים מקהילות שונות.

זאת ועוד, התוכנית תסייע ליצירת סביבה נעימה ומכילה יותר בחברות הממשלתיות כלפי העובדים, ותסייע בעריכת סקרי שביעות רצון בהן.

במישור המעשי, תסייע התוכנית בזיהוי וניתוח של דפוסי העסקה, גיוס, קידום והשתלבות בארגון. כמו כן תסייע התוכנית למשתתפים בה, לבנות תוכנית עבודה מפורטת להשגת שוויון באפיקי הפעולה הנבחרים. במהלך התוכנית יתבצעו מדידה ובקרה של עמידה ביעדים.

הפיילוט פותח על בסיס חקיקת השוויון בשוק העבודה, ועל ההבנה ששוויון הזדמנויות והעסקה רב גונית מקדמים אינטרס כלכלי, ציבורי וחברתי למשק הישראלי.

מרים כבהא, נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד העבודה והרווחה בירכה את רשות החברות ואת הארגונים שהתנדבו להיות החלוצים בנושא זה ולהוות דוגמה למקומות העבודה. היא הדגישה כי "לכולנו ברור ששוק העבודה הישראלי חייב להשתנות ולפתוח את דלתותיו עבור כלל האוכלוסייה".

מנהל רשות החברות, יעקב קוינט אמר, כי ארגונים יכולים להינות מיתרונות רבים כתוצאה מכך שההון האנושי שלהם משקף את רוב האוכלוסייה על שלל גווניה. יתרונות אלה נכונים בפרט עבור החברות הממשלתיות, הנמצאות בבעלות הציבור.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה