מצב עובדי ההוראה הערביים בארץ 2011: כ-11,000 מורות ערביות מובטלות

מצב עובדי ההוראה הערביים בארץ 2011: כ-11,000 מורות ערביות מובטלות

ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא קליטת עובדים ערבים בשירות הציבורי, דנה בנושא בעיית התעסוקה בקרב המורים בציבור הערבי

שיתוף
פיטורים
פיטורים

בדיון בנושא קליטת מורים ערבים בבתי הספר היהודים, שנערך השבוע בכנסת בפורום ועדת החקירה הפרלמנטרית לנושא קליטת עובדים ערבים בשירות הציבורי – פתח יו"ר הוועדה, ח"כ אחמד טיבי פתח את הדיון ואמר: "אחד המשרדים בעלי הממשק הגדול ביותר לערבים הוא משרד החינוך, הן מבחינת חינוך והן מבחינת תעסוקה. לפי נתונים שבידינו, למעלה מ-11 אלף מורות ערביות מובטלות כיום. האם העסקת מורים ערבים במערכת החינוך היא אפשרית, מתאימה ופותרת את הבעיה?"

מנתוני אגף החינוך במגזר הערבי, עולה כי בשנת הלימודים תשע"ב הוגשו למשרד החינוך 8,254 בקשות לתעסוקה מקרב מורים מהציבור הערבי. משרד החינוך העסיק 2,897 מורים, קרי 35% בלבד מציבור המועמדים. לשם השוואה, בשנת תש"ע נקלטו 1,500 מועמדים  מהמגזר הערבי להוראה. כיום מועסקים במשרד החינוך 23,000 מורים ערבים. 820 (כ-3.5% בלבד) מורים ערביים, עוסקים במקצועות ההוראה בבתי ספר יהודיים.

ח”כ טיבי ציין כי למעלה מ-50% מהסטודנטיות הערביות לתואר ראשון, לומדות חינוך והוראה וכי "לשילוב מורים ומורות ערביים במערכת החינוך העברית, יש חשיבות כפולה ומכופלת: הוא נותן מענה תעסוקתי, שובר סגרגציה ושובר סטריאוטיפים. נדרשת תוספת שעות במערכת החינוך הערבי, כדי לפתור חלק מבעיית האבטלה של המורים הערבים. יש לשקול אפשרות הסבה של מורים בתחום הסיעוד, אך לשם כך נדרשת הקצאת קורסים מהממשלה".

סאמי מעדי מארגון "צופן לתעסוקת ערבים", הגיב לנתוני האבטלה הקשים של מורים במגזר הערבי ואמר כי "צריכים לצאת מהקופסה ולעשות תכנית ארצית להסבת מורות לתעשיית ההיי-טק. יש חברות שמשוועות לכך". 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה