מחר: שביתה כללית ברשויות בשל אי תשלום מענק

מחר: שביתה כללית ברשויות בשל אי תשלום מענק

החל ממחר בחצות ישביתו הרשויות המקומיות מרבית מהשירותים, בשל הנחיית אגף השכר במרכז השלטון המקומי שלא לשלם לעובדים את המענק החד-פעמי עליו סוכם

שיתוף

שביתה כללית ברשויות המקומיות תתקיים החל ממחר (ג') בחצות. 

בין השירותים שיושבתו ברשויות המקומיות: הסייעות בגנים והצוות המינהלי בבתי הספר, מחלקות הרווחה, ועדות התכנון והבניה, המועצות הדתיות ועוד. בנוסף יופסקו שירותי פינוי האשפה ולא יינתנו קנסות חנייה. כלל השירותים המוניציפליים ברחבי הארץ יושבתו, למעט עובדי החינוך המיוחד. בתי החולים העירוניים איכילוב בתל-אביב ובני ציון בחיפה יפעלו במתכונת שבת. בהסתדרות נערכים להרחבת הצעדים הארגוניים למקומות עבודה נוספים.

הרקע לשביתה בהנחייתו של אגף השכר במרכז השלטון המקומי שלא לשלם לעובדים את המענק החד-פעמי, עליו סוכם בהסכם המסגרת שנחתם לאחרונה מול האוצר. הרשויות המקומיות הודיעו כי לא יכבדו את ההסכם שכן "לא צירפו את חתימתן עליו", ובשלב הראשון לא ישלמו לעובדים את המענק החד-פעמי בגובה 1,000 שקל.

המענק המדובר

באוקטובר 2015 ההסתדרות והאוצר החלו בדיונים על מענק חד־פעמי של אלפי שקלים ל־400 אלף עובדי המגזר הציבורי, במסגרת המשא ומתן שניהלו בחודשים שקדמו לכך. המענק היה אמור להתווסף לתוספת השכר האחוזית לכלל העובדים על מנת לפצות עובדים שמשתכרים שכר נמוך. המענק עליו סוכם, אמור היה להינתן לכ־400 אלף עובדי המגזר הציבורי, ביניהם: עובדי משרדי הממשלה, רשויות מקומיות, חברות ממשלתיות, מועצות דתיות, אוניברסיטאות ועוד. ההסכם בין ההסתדרות לאוצר נחתם בדצמבר 2015, כאשר סוכם על סכום של 7.5 מיליארד שקל הנפרשים על פני חמש שנים: שנתיים לאחור בהן לא היה הסכם קיבוצי ושלוש שנים קדימה. ההחלטה היתה כי 50% מהתוספת יינתן שקלית מתוך השכר הממוצע בגוף הציבורי, ו- 50% יינתנו באופן אחוזי – 1.5% מן השכר. לגביי המענק, הוחלט על 2,000 שקלים לכל עובד שישולמו בשתי פעימות – 1,000 שקל בינואר 2016 ועוד 1,000 שקל בינואר 2017.

מרכז השלטון המקומי

על פי הפרסומים, מרכז השלטון המקומי אינו מאפשר את המענק כיוון שלדבריו הוא חזר והתריע בפני משרד האוצר וההסתדרות כי כדי ליישם את הסכמי השכר החדשים, צריכה המדינה לשפות את הרשויות במענקים החד פעמיים על פי ההסדר. וכי הוא תמה על ההחלטה לחתום מצד אחד על ההסכם שמיטיב את תנאי שכרם של העובדים ומצד שני להסכים לקיצוץ של משרד החינוך שיוביל לפיטורין של אלפי מזכירות ושרתים עובדי הרשויות המקומיות. על פי הפרסומים, מרכז השלטון המקומי שב וקורא לאוצר ולהסתדרות לשבת וללבן את הסוגיות האמורות עם השלטון המקומי.

ארנון בר דוד, יו"ר הסתדרות המעו"ף, עידכן אתמול את כל ראשי הוועדים ברשויות בשביתה שתחול מחר כיוון שלא חלה מבחינת ההסתדרות התקדמות בנושאים הנמצאים במחלוקת מול מרכז השלטון המקומי. לדבריו: אנחנו מתקרבים בצעדי ענק לקראת שביתה כללית – שביתה שתקיף את כל שירותי העיריות במדינת ישראל. שיהיה ברור, לא אאפשר לשום גורם להפוך את מאה אלף עובדי הרשויות לבני ערובה. האפשרות היחידה להימנע מהשביתה הגדולה נמצאת כעת בידי ראשי הרשויות ואני קורא להם להבין את גודל השעה ולהפגין אחריות. ניתן עוד היום לסכם בין השלטון המקומי והאוצר את אופן התגמול על בסיס ההסכמים הקודמים.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, הוסיף כי הוא מקווה לכך שהמשבר ייפתר בסופו של דבר ללא שביתה.

בשלב זה ואם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, 201 עיריות ומועצות מקומיות ו-49 מועצות אזוריות יפתחו בשביתה בעוד כ-36 שעות. 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה