שיתוף

בעבר נהגו מנהלים לשאול את העובדים שלהם – בין אם מדובר בעובדים חדשים ובין אם בשיחות תקופתיות – היכן הם רואים את עצמם בעוד חמש שנים.

אלא שמאז שדור המילניום נכנס אל שוק העבודה, במקרים רבים מאוד עובדים לא נשארים באותו מקום יותר מארבע שנים.

אחד הגורמים שיכול לסייע רבות בשימור העובדים הוא תוכנית מנטורינג. מדובר בתוכנית שמסייעת לעובדים חדשים להשתלב בחברה, ולעיתים גם לעובדים ותיקים יותר, להתקדם בכיוונים הרצויים להם, לקבל את ההכשרות המתאימות ולפתח את הקריירה שלהם לשביעות רצונם, ללא צורך לעבור מחברה לחברה בתדירות גבוהה.

כאמור, אחד מקהלי היעד לתוכנית המנטורינג הם עובדים חדשים. כאשר ארגון קולט לעבודה מועמדים טובים, הוא צריך להיות מסוגל לספק מענה לצורך של העובד החדש להתפתח בתפקידו. לכן תוכנית מנטורינג טובה ומושקעת צריכה להיות חלק בלתי נפרד מפעילותה השגרתית של החברה.

השלב הראשון בתוכנית מנטורינג היא לבחור ולרתום את המנטורים עצמם. לא ניתן פשוט לבקש מאנשים להשתתף מרצונם טוב בתוכנית מנטורינג אם הם לא מבינים לעומק במה זה כרוך מבחינתם והאם (ואיך) הם יתוגמלו על כך.

יש להסביר לעובדים המיועדים להיות מנטורים מה המשמעות של להיות מנטור ומה מצופה מהם. בנוסף, יש לתכנן מראש איך תתנהל תוכנית המנטורינג, מה היעדים שהארגון רוצה שהיא תשיג ומהן הדרכים להשיג אותם.

במסגרת התכנון מראש יש להחליט באיזו תדירות המנטורים והחניכים אמורים להיפגש במהלך תוכנית המנטורינג. האם יש צורך במפגשים אחת לחודש או יותר וכדומה. צריך לזכור שמספר המפגשים צריך להיות תואם את לוחות המזמנים ואת הזמינות של המנטור ושל החניך.

התכנון מראש צריך להיות שונה מארגון לארגון, בהתאם לסוג הפעילות של הארגון, השוק בו הוא פועל, הדרישות מהעובדים, אופיים של המנטורים המיועדים ואילו עובדים יהיו מעוניינים בהזדמנות לקבל את המנטורינג.

אחד הדברים שחשוב לקחת בחשבון הוא שמנטור לא בהכרח חייב להיות בעל דרגה בכירה בארגון. במילים אחרות, בעלי הדרגות הבכירות לא צריכים להיות הבחירה האוטומטית של מנהל משאבי האנוש במינוי למנטור.

זאת אמנם נראית כבחירה האינטואיטיבית הנכונה ביותר, משום שבעלי הדרגות הבכירות הם גם בדרך כלל גם בעלי הוותק הרב ביותר בארגון.

אבל לא כל בעל תפקיד בכיר ירצה לקחת על עצמו את המשימה הזאת. בין אם משום שהוא לא חש בנוח עם המשימה, או שאין לו זמן לזה, או שהוא לא טוב בהדרכת אנשים אחרים או שאין לו מספיק סבלנות הדרושה לשם כך.

מינוי מנטור שלא באמת מעוניין להיות מנטור, לא ישיג את המטרה ויהיה מאוד לא הוגן כלפי העובד שאמור להיעזר בו.

הצד השני של המטבע הזה הוא, שיהיו יותר מתנדבים ממספר המנטורים שיש בהם צורך בפועל. והמשמעות שצריך להחליט על הדרך שבה בוחרים את המנטורים. במקביל יש לבחור גם את העובדים שיקבלו את ההזדמנות להיות חניכים בתוכנית המנטורינג.

  

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה