שיתוף

העולם המערבי וישראל בתוכו, מתמודד עם פער מיומנויות שרק הולך וגדל ומאיים על השגשוג הכלכלי ארוך הטווח. כוח עבודה פשוט כבר אינו מספיק.

מסקר של SHRM עולה, כי בדצמבר האחרון נרשמו בארה"ב כשבעה מיליון משרות פתוחות, בעוד שרק כ-6.3 מיליון מובטלים אכן חיפשו עבודה בצורה אקטיבית.

ככל שמתקרבים לתעסוקה מלאה כך גובר האתגר של ארגונים בהתמודדות עם מחסור בטלנטים וגוברת ההשפעה החונקת את הכלכלה והחדשנות הגלובלית.

בשנים האחרונות מתנהלים הרבה מאוד דיונים סביב הנושא של פער המיומנויות. המשמעות היא שהפער בין המיומנויות של העובדים לבין הכישורים הנדרשים על ידי הארגונים, כדי להשאר תחרותיים ברמה הגלובלית, הולך ומתרחב.

חברת SHRM ביצעה מחקר כדי לנסות להבין את אופיו של הפער הזה. מהמחקר עלה, כי אף על פי שרוב האנשים בכל הדרגות והתפקידים מסכימים שיש פער מיומנויות, הרי שרק מעט ידוע על האופן שבו ארגונים מטפלים בנושא, בין אם מדובר בפתרונות של יצירת תפקידים חדשים או על הניסיון להבין מה עוד צריך לעשות כדי להתכונן לעתיד בשוק העבודה.

מטרתו של המחקר של SHRM היא לנסות להבין באילו פעולות נוקטים הארגונים כדי לגשר על הפער מיומנויות, באיזו מידה שיטות אלה הן אכן אפקטיביות, וכיצד סוגי התפקידים הללו יכולים לשחק תפקיד בסוגי התעשייה השונים.

ממצאי המחקר מראים כי המעסיקים משקיעים מאמצים ניכרים בהכשרות, ובארה"ב כבר רואים מגמה גוברת של השקעות ב-reskilling של עובדים.

המטרה היא לנסות לגייס עובדים מתוך מאגרי כישרונות מגוונים יותר, ולעבוד בשיתוף פעולה עם מוסדות חינוך (אוניברסיטאות, מכללות וכו).

עם זאת, המעסיקים מדווחים כי שיטות אלה לא הוכחו כיעילות עבור ארגונים במונחים של סורסינג, גיוס ושימור של עובדים שהם בעלי הכישרונות והמיומנויות לתפקידים הנדרשים.

מבצעי המחקר מציינים, כי הנושא של פער בין הרצוי למצוי בכל הקשור לטלנטים ולכישורים, מהווה הזדמנות עבור מנהלי משאבי אנוש להבין טוב יותר את צרכי המיומנות של הארגונים שלהם ולתרום לאסטרטגיה הארגונית ולהצלחתה, באמצעות אופטימיזציה של תכנון הגיוס, והבנה כיצד למקם את כוח העבודה שלהם בעתיד.

עוד עולה מהמחקר, כי בעלי חברות, הנהלות בכירות ומנהלי משאבי אנוש רואים את המחסור במיומנויות כנושא שיש לטפל בו בחשיבות עליונה.

כ-75% ממנהלי משאבי האנוש שאמרו שיש להם קשיים בגיוס, טוענים כי הקושי נובע ממחסור במועמדים בעלי המיומנויות הנדרשות למשרות פתוחות.

נכון לעכשיו, ידוע מעט מאוד  על הדרך בה מנסים ארגונים לטפל בפער המיומנויות או אם קיימים לכך פתרונות יעילים. מה שהמחקר של SHRM מראה הוא שהמעסיקים אן משקיעים מאמצים בנושא זה. הם משקיעים בהכשרות עובדים, בפנייה למאגרי מועמדים מגוונים יותר כולל שיתופי פעולה עם ארגונים אחרים ועם מוסדות חינוך על תיכוני.

אבל רובם ככולם טוענים שזה לא מספיק ויש צורך לפתור את הבעיה בדחיפות. מצב זה דורש לשלוח יותר עובדים להכשרות ויותר שיתופי פעולה עם מוסדות החינוך. בנוסף על כך, גובר הצורך בגיוס טלנטים מחוץ לגבולות המדינה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה