שיתוף

מחוברות עובדים היא מונח רחב ידיים שמתייחס כמעט אל כל ההיבטים של ניהול משאבי אנוש המוכרים כיום.

אם לא מטפלים בכל חלק במשאבי האנוש בצורה מתאימה, העובדים לא יגיעו להישגים ולא יראו הצלחה בתפקידם. כשזה קורה, זה ברוב המקרים מעיד על ניהול כושל.  

מחוברות העובדים היא תחום רחב היקף הבנוי על בסיס מרכיבים אחרים כמו למשל שביעות רצון מהעבודה, מחויבות עובדים ונאמנותם לארגון וכדומה.

ממחקרים שנערכו בעולם עולה, כי מידת המחוברות של העובדים מהווה גורם מנבא חזק ביותר להצלחתו של הארגון ולביצועים טובים.

מדובר בקשר דו כיווני ברור בין המעסיק לעובד בהתבסס על שלושה מרכיבים אחרים: שביעות רצון מהעבודה, מחויבות העובדים ויישום התרבות הארגונית.

עובדים שהינם מחוברים לארגון, קשורים רגשית לארגון ומגלים עניין ומעורבות רבה בעבודתם. הם מתחילים את יום העבודה  בהתלהבות רבה ושמים לעצמם כמטרה את הצלחת הארגון, מעבר למה שהם מחוייבים לו בחוזה העבודה.

מגמה זו של השקעת משאבי אנוש במידת המחוברות של העובדים החלה להראות ניצנים ראשונים כבר לפני יותר מעשור.

במחקר שנערך ב-2010 טוענים החוקרים כי מנהלים בכירים בארגונים מסכימים חד משמעית, כי המאה הנוכחית דורשת יעילות ופרודוקטיביות של עסקים, יותר מכל התקופות האחרות בהיסטוריה של שוק העבודה. לכן, במרכז תשומת הלב של ארגונים נמצאת השאיפה לשפר ביצועים כל הזמן.

כיום, הטכנולוגיה המתקדמת מאפשרת לארגונים עסקיים להשתמש בפיתוחים חדשים כדי להגביר את מידת המחוברות של העובדים ולהמשיך להתפתח.

מצד שני, הטכנולוגיות החדשות מציבות את הארגונים, ובפרט את מנהלי משאבי האנוש, בפני אתגרים רבים יותר, בין השאר משום שהם זקוקים ליותר עובדים בעלי יכולות לתפעל את הטכנולוגיות החדשות, כמו לדוגמה כלים של מציאות מדומה, רובוטיקה ובינה מלאכותית, ואחרות.

רוב העובדים הצעירים מגיעים אמנם עם ידע בטכנולוגיות המתקדמות, או לכל הפחות עם נכונות ללמוד אותן. אבל אין ספק שיש צורך בתכנון הכשרות יעודיות לעובדים שיש צורך להשלים להם פערי ידע בתחום הטכנולוגי.

בכל מקרה, מחוברות העובדים חייבת להיות הבסיס והנר שלאורו מתנהל הארגון. סגנונות הניהול הישנים שדגלו בניהול טוטליטרי עבור מהעולם ולא יחזרו עוד.

אחד המרכיבים החשובים בבניית מחוברות עובדים הוא אוטונומיה לעובדים שמקדמת מאוד את שביעות הרצון שלהם.

בעשור האחרון הועבר מרכז הכובד של הצלחת הארגון ממצב בו העובדים נדרשו לפעול למען הגברת שביעות הרצון של המנהלים, על ידי הוכחת מחוייבות לארגון תוך זניחת טובתם האישית למען קידום הארגון והשגת יעדיו, אל עבר מצב בו המנהלים הם אלה שנדרשים לפעול למען הגברת שביעות הרצון של העובדים כדי להגביר את היעילות והפרודוקטיביות של העובדים.

במילים אחרות, ממצב בו המחוייבות היתה חד כיוונית, כלומר מחוייבות מלאה של העובדים אל ההנהלה, אל מצב בו המחוייבות היא דו כיוונית: המנהלים מחוייבים לדאוג לרווחת העובדים ולהגברת שביעות רצונם, ובתמורה, העובדים חשים מחוייבים לקידום הארגון ושיפור ביצועיו.

רובם המכריע של המעסיקים מבינים כיום, כי על ידי התמקדות במחוברות העובדים, הם יכולים ליצור הון אנושי פורה יותר ויעיל יותר מאי פעם.

היוזמות של ההנהלה הבכירה לשיפור וקידום הארגון, מועילות ויעילות ככל שיהיו, לא יוכלו להפיק את התוצאות המקוות בלי מחוברות העובדים עם כל המשמעות של המחוייבות והנאמנות שלהם לארגון.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה