מה חברות יכולות לדעת על עובדיהן באמצעות בינה מלאכותית?

מה חברות יכולות לדעת על עובדיהן באמצעות בינה מלאכותית?

בינה מלאכותית מושרשת יותר ויותר בחיינו, מה המשמעות לכך עבור העובדים והחברות?

שיתוף

כמה החברות הגדולות יודעות עליך באמצעות חיפוש באינטרנט? כיצד הן תשתמשנה במידע זה? כמויות גדולות של עיבוד נתונים באמצעות בינה מלאכותית (AI) הוא נדבך בלתי נפרד מהעולם המקצועי כיום.

בדיוק כפי שתוכנות ניווט מסייעות לנו לדעת כמה תנועה תהיה בדרך בהתאם למידע שסיפקת, AI יכולה לעשות זאת גם בתחומים אחרים. עם זאת, מכשירים אלו אינם רק מתוכנתים כדי ליצור פרופילים על פי ההרגלים שלכם ועל פי האינטרסים, לחברות גדולות יש גישה למעקב כזה, ואפילו לך.

אילו נתונים יכולה החברה לייצר מעובדיה מדי יום? למרות שאנו עשויים להיות מודעים לכך, באמצעות לוחות הזמנים שלנו, מרבית הודעות הדוא"ל שנפתחו, האירועים הארגוניים בהם אנו מגלים עניין, או אירועים בהם נרצה להשתתף, אנו למעשה מוסרים כמות גדולה של מידע לחברה שלנו, אשר היא כבר יכולה להשתמש בו כדי להתחיל בהקמת דפוסי התנהגות.

לא כולם עדיין מודעים לכך, שבינה מלאכותית בתחום המקצועי הפכה להיות למציאות שאנו חייבים לשים לב אליה, להלן כמה נושאים שחשוב להבין:

אוטומציה

בינה מלאכותית מאפשרת להגדיל את הפעולות הנעשות ע"י אוטומציה, לשחרר את העובדים לעבודות יצירתיות ומשכילות יותר ובכך להגדיל את התפוקה, שכן ה- AI משמשת בעיקר לתהליכי אוטומציה מונוטוניים. זה מאפשר חיסכון בעלויות וכן הגדלת שיעורי הייצור באמצעות המסוגלות של התוכנה לבצע משימות חוזרות ונשנות. למרות שזה קרה בכל המהפכות התעשייתיות מאז שהייצור ההמוני נסק, רבים רואים ב- AI כאיום על עבודתם.

אמנם נכון כי אוטומציה תוביל לכך שמספר מקומות עבודה יהפכו מיותרים, אולם מחקרים מציעים הסתכלות שונה לכך: יצירת מקומות עבודה חדשים. ההתקדמות הטכנולוגית דורשת פרופילים מקצועיים חדשים, אז במקום שה- AI יבטל מקומות עבודה, המומחים ממשיכים לדבר במונחים של שינוי תפקידים.

סובייקטיביות

תפישות אישיות בתחום משאבי אנוש יכולות לעשות הבדל גדול שהופך מכריע בתהליכי גיוס עובדים או בתהליכי פיתוח. הסיבה לכך היא, כי אנשים מעריכים היבטים כגון רוח צוות, פרואקטיביות או מיומנויות תקשורת אשר קשה לחשב באמצעות נתונים ומיומנויות כי המכונה עדיין לא יכולה לנתח באופן ממצה: אלו ידועים ככישורים רכים. האם ניתן להעריך את כל ההיבטים הללו באמצעות נתונים? כנראה שכן, אבל יש עדיין דרך ארוכה ללכת כדי להיות מסוגלים להבין את הערכים הנחוצים ביותר בעידן הדיגיטלי.

למרות שהאוטומציה עדיין לא הושגה עבור מיומנויות רכות, לבינה מלאכותית יש שימושים רבים בעולם משאבי האנוש. אחד הנפוצים ביותר הוא עבור מסננים בתהליך הגיוס, המבוססים אך ורק על המידע שיש לנו על המועמדים. עיבוד נתונים חסרי פניות מוביל לתרבות ארגונית הוגנת יותר, שכן האלגוריתם אינו מביא בחשבון את התפישות האישיות שעלולות להוביל לאפליה.

התאמה אישית לעומת פרטיות

כמה זה מועיל לנו לדעת כמה זמן לוקח לנו להגיע למשרד כל בוקר, ומה החשיבות שנספק את המידע הזה לצד שלישי? רק באמצעות נתון בודד זה, הפרופיל שלנו נבנה ע"י תוכנות ה- AI ובאמצעותו ניתן לקבוע: הכנסה לנפש, אינטרסים לפי אזור מגורים או על פי החברה בה אנשים עובדים, ואפילו הרגלי הצרכנות שלנו. לפיכך, אנו מקבלים שירות זה לכאורה ללא תשלום תמורת המידע שלנו.

זה יכול לקרות במקום העבודה, שכן החברה יכולה להתאים אישית את חוויית העובד על ידי עיבוד המידע המתקבל מן העובדים. אבל אז מה קורה לפרטיות שלהם? איזה סוג של נתונים הם ימסרו בקלות לחברה ואילו לא? והשאלה הנפוצה ביותר היא בדרך כלל: האם מידע זה הוא הוגן לחשיפה? התשובה עשויה להיות מגוונת מאוד בהתאם לסדרי העדיפויות של כל אדם. עם זאת, חשוב להיות ברור למי אנחנו מעבירים את המידע, ומעל לכל, מה הם יכולים לעשות עם זה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה