שיתוף

למעלה ממאה ועשרים מנהלי הדרכה בחברות עסקיות במשק, בחברות ממשלתיות וממערכת הביטחון, השתתפו בכנס לקוחות רבעוני של פורום מנהלי ההדרכה של חטיבת פתרונות ההדרכה בחברת NESS. הפורום, המתכנס מידי רבעון עוסק בסוגיות ובאתגרי הדרכה מרכזים, עסק הפעם בחיבור עולם הלמידה וההדרכה הארגוני לאסטרטגיה הארגונית באמצעות תהליכי למידה חדשניים וכלי למידה דיגיטליים במטרה לקדם את מנהל הדרכה לChief Learning Manager בארגון.


מנהל החינוך כמנהיג בארגון

דוברת מרכזית בכנס הייתה יעל דורון-דרורי, מחברת "חדשנות בדרך שלך", מרצה לעולמות למידה חדשנית ולשעבר מנהלת ומובילת ההדרכה החינוכית בחברת גוגל ישראל. יעל עסקה בהפנמת ההבנה כי תפקידו של מנהל הדרכה טוב בארגון הוא בהובלת הארגון בתחום החדשנות קדימה. היא הסבירה כי חדשנות היא תהליך שבו היצירתיות מוסיפה לארגון ולעובד ערך, מייצרת תהליך והיא לא אירוע חד פעמי ושהיא כוללת תהליך של גילוי פנימי ושינוי. היא הסבירה שביסוד הדברים מדובר במציאות שלא קשורה רק לעולם הטכנולוגיה ושהיא הייתה נכונה תמיד אך היא ציינה כי המאה ה-21 פותחת עולמות חדשים בתחום הזה. היא הסבירה בהקשר לכך כי כיום העובד הוא לומד עצמאי "העובד לוקח אחריות על הלימוד שלו על התהליך. הוא אקטיבי ביצירה ולא פאסיבי כפי שהיה בעבר. הוא נפגש עם כמה צורות למידה וקובע בעצמו איך הוא ילמד. כמו כן העובד יודע גם ללמוד יחד ולהעצים את עצמו תוך עבודות צוות. בהקשר לכך היא ציינה כי "לא כל תחרות לחדשנות טכנולוגית בארגון היא יצירת חדשנות. העיקר של השינוי הוא ההפנמה והנעת תהליך שיקלט לזמן ארוך ולא רק אירוע שניתן לסמן עליו וי".

כיצד להניע חדשנות?

יעל דורון דרורי הביאה מחקרים שנערכו בעולם ובחנו כיצד מנהלי הדרכה הצליחו להוביל לשינוי בארגונים שלהם. המחקרים האלו הראו כי "מנהלי ההדרכה האלו היו אנשים מרכזיים ברשת הארגונית הלא פורמלית. כלומר הם היו מקושרים עם כל המחלקות ולא רק עם המנהלים וידעו את השפות של כלל המגזרים במקום העבודה. הם גם היו מחוברים בתוך הארגון לכל האנשים המשפיעים לא רק בדרג הניהולי וכן הם היו מחוברים לקבוצת האנשים בכל ארגון שיושבת על הגדר. קרי קבוצת האנשים הספקניים שיודעים להעיר ולעורר שאלות. הגמישות הזו ורוחב המידע של האנשים האלו אפשר להם ליזום באופן שסחב אחריהם את האחרים" היא ציינה.

עצה נוספת שהיא מסרה ביחס לחדשנות הייתה לצאת תמיד מאזור הנוחות שלנו כבני אדם "המקום שבו אנחנו יכולים לצאת מעצמנו. למצוא כישורים חדשים אלו האזורים שקשה לנו איתם. האזורים שהם מחוץ לתחום הנוחות שלנו. לכן אני תמיד קפצתי ישר לאזורים האלו. היציאה מההרגלים מעוררת חדשנות. לכן תמיד נכנסתי לכל מקום שאנשים חששו ממנו. מהשינוי שבו".

לא לפחד מכישלון

יעל דורון דרורי ציינה עוד כי אחד הכישורים המנהיגותיים שנדרשים למי שמוביל שינוי בארגון הוא היכולת להיכשל מול כל הצוות. "כדי להוביל חדשנות, שינוי, צריך גם לקחת את העובדה שלפעמים נכשלים ושהדרך להצלחה עוברת לא פעם דרך כישלונות כאלו. היכולת להיכשל ככה תאפשר גם לאחרים לקחת ברצינות את תהליך החדשנות והם לא יפחדו להציע רעיונות. עוד נקודה היא לא למהר לעשייה. תעסקו בשאלות, תתחפרו בהם ואל תרוצו ישר לפתרון הקל. כדאי מאד לדגור על הדברים ולעבד אותם. הרבה מידי מקומות רצים ישר לפתרון הקל שיאפשר שורת רווח קלה. כמובן שרווח הוא דבר חשוב אבל כדאי להשקיע יותר בחשיבה ולמצוא עוד פתרונות. עצה נוספת היא לשתף את העובדים בגרסאות בטא מוקדמות – זה מגייס אותם, מוציא מהם הערות וחדשנות. מה שצריך זה להטמיע את העובדה שכל העובדים הם צוות שפועל יחד למען החדשנות. לעבור מהפרדה בין הדרגים לקבוצות משותפות לחשיבה וכן לאקטיביות במקום פאסיביות" סיכמה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה