הקבלנים לשר הפנים: הטרור מחייב הבאה מיידית של 20 אלף עובדים סינים

הקבלנים לשר הפנים: הטרור מחייב הבאה מיידית של 20 אלף עובדים סינים

התאחדות בוני הארץ פנו בבקשה בהולה לשר סילבן שלום לפעול לזירוז המהלך להבאת עובדים סינים מחשש לסגר ממושך על יהודה ושומרון

שיתוף

התאחדות בוני הארץ שיגרה אתמול (ג') מכתב לשר פנים, סילבן שלום, בו ביקשה להביא 20 אלף עובדים מסין באופן בהול על רקע הסלמת המצב הביטחוני, שגובה מדי יום פצועים ונרצחים בכל רחבי הארץ וצפוי להביא לסגר ממושך של יהודה ושומרון.

פועל סיני Photo by stockimages"בימים אלה, מדינת ישראל ואזרחיה מתמודדים עם מציאות קשה של רצף אירועים ביטחוניים נקודתיים הפוגעים באזרחי המדינה ובתחושת ביטחונם", כותבת ההתאחדות. "לאירועים הביטחוניים השלכות שליליות ישירות על תחושת הוודאות והיציבות, המהווים מרכיב חיוני וחשוב בפעילותם של קבלני ישראל. חשש זה מקבל משנה תוקף ואי בהירות לאור התלות וההסתמכות על עובדים פלסטיניים בכל הקשור לעבודות הרטובות בענף הבנייה".

לפני קרוב לחודש ביטלה הממשלה את החלטתה מלפני 4 שנים לחייב הסכם בין ממשלות על מנת להביא עובדים זרים לענף הבנייה. זאת, על אף התנגדות היועץ המשפטי לממשלה שהזהיר מפגיעה בזכויות עובדים ישראלים. כך, בעוד כחודש צפויים להיחתם הסכמים עם חברות סיניות לצורך הבאת 20 אלף עובדים, אולם תוקף ההחלטה נקבע למשך שנתיים על רקע הסתייגות שהביע שר הכלכלה, נפתלי בנט. בהתאחדות בוני הארץ מבקשים להקדים את המהלך.

"ניסיון העבר מלמד כי מצבים כמו המצב הנוכחי במדינה גררו בעקבותיהם הטלת סגר ממושך על איו"ש, שמנע את יציאת העובדים הפלסטינים ארצה וגרם להשבתת אתרי הבנייה השונים, תוך גרימת נזקים בלתי הפיכים למאמצי הממשלה וצעדיה לטיפול בשוק הדיור והבנייה בכלל, נזקים לעוסקים בענף ולציבור רוכשי הדירות. אין ספק כי ככל שתוקדם ותיושם החלטת הממשלה והעובדים הזרים המקצועיים הסינים יגויסו ארצה, ימוזערו הנזקים הכבדים שיגרמו לשוק הבנייה ולכלכלת ישראל, במקרה של החלטה על סגר ומניעת יציאתם של הפועלים הפלסטינים לעבודה באתרי הבנייה בארץ. נראה כי אין זה הזמן להתמהמה ויש לפעול ליישום החלטת הממשלה בעניין בהקדם ויפה שעה אחת קודם".

נזכיר כי לאחרונה התבשרו המעסיקים בענף החקלאות על ביטול המס החל עליהם החל מ-1 בינואר 2016, לאחר לחצים רבים שהופעלו לאחרונה על האוצר וזכו לסיקור נרחב בתקשורת. כל זאת, על אף שבמהלך השנים האחרונות נבחנו מהלכים רבים לעידוד תעסוקת עובדים ישראלים בענפים עתירי עובדים זרים, כדוגמת הסיעוד הביתי, החקלאות וענף הבניין, ובמקצועות מסוימים בענפים בהם דרישה לעובדים זרים, כדוגמת ענפי התעשייה והמסעדנות.

המטרה בעידוד תעסוקת עובדים ישראלים היא להחליף את העובדים הזרים המועסקים בישראל בעובדים ישראלים באמצעות צמצום מכסות העובדים הזרים, אכיפת זכויות העובדים הזרים וייקור העסקתם וכן מתן הכשרה מקצועית ותמיכה לעובדים ישראלים באמצעות הטבות הן לעובדים והן לגורמים המעסיקים ישראלים.

ביטול מכסת העובדים הזרים אינו משימה פשוטה, שכן עובדים זרים מוכנים לעבוד שעות רבות מהמותר בחוק עבור שכר מינימום, ואף פחות מכך. הם אינם מודעים לזכויותיהם וקל יותר לנצלם, הם נגישים וזמינים יותר למעסיק ותלויים בו במידה רבה יותר מעובדים ישראלי. בנוסף לכך, במקצועות עתירי עובדים זרים יש צורך בהשמה מחודשת של עבודה ישראלית ולעודד עובדים ישראלים לחזור לענפים הללו. הדבר דורש הכשרה מקצועית, שיפור תנאי ההעסקה והשכר, אכיפת זכויות העובדים, וכן הוצאת העובדים הזרים מהמקצוע באופן שייצור ביקוש לעובדים ישראלים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה