הצבא הוא כור ההיתוך של החברה הישראלית

הצבא הוא כור ההיתוך של החברה הישראלית

תא"ל (מיל) אריה דהן, מנכ"ל חברת הייעוץ "שהם" מקבוצת BDO זיו האפט, ולפני כן קצין השלישות הראשי של צה"ל, מסביר על הערך המוסף שהשירות בצה"ל מייצר בעבודה באזרחות

שיתוף

שני פרויקטים גדולים שסיכמה לאחרונה חברת שהם, בראשה המנכ"ל תא"ל (מיל) אריה דהן – הובלת תהליך הגדרת החזון והערכים של רשת המלונות הגדולה פתאל ובחינת המבנה הארגוני של הרשת, וכן ייעוץ לחברת הביטוח המובילה 'מגדל' ביישום תקנות רגולטוריות לתשלומי המעסיקים.

שני הפרויקטים הללו מצטרפים לשורה ארוכה של הצלחות ניהוליות ועסקיות שמבטיחה חברת שהם ללקוחותיה, באמצעות ייעוץ אסטרטגי בניהול משאבי אנוש, פיתוח ארגוני ופיתוח הדרכה ולמידה. נפגשתי לשיחה עם אריה דהן, מנכ"ל חברת שהם ולפני כן קצין השלישות הראשי של צה"ל.

מהם תחומי ההתמחות של חברת שהם?

אריה דהן משיב: "חברת שהם חברה מהוותיקות בתחום. עוסקת ביעוץ אסטרטגי HR, פיתוח ארגוני, פיתוח תהליכי למידה והדרכה והטמעה של מערכות מידע. אנו מפתחים אנשים וארגונים למצוינות ולאפקטיביות עסקית. בעידן התחרותי כיום, האלמנט העסקי-הכלכלי משמעותי ביותר מבחינת היכולת של חברות להצליח ולהתקדם. יש לנו תחומי פעילות רחבים עם לקוחות גדולים כגון: בנק הפועלים, לאומי קארד, ביטוח ישיר, תנובה, פניציה, פתאל, מגדל ונוספים."

כיצד זה נעשה בפועל?

"בתחום הייעוץ אסטרטגי ומשאבי אנוש – הנחת היסוד שבעידן הנוכחי מנהלי משאבי אנוש נדרשים להיות שותפים עסקיים בכירים בארגון ועליהם לממש את אחריותם כלפי החברה בה הם עובדים ולהגביר את התוצאות העסקיות ובמקביל להתמודד עם האתגר המשמעותי והמורכב של ייצוג נכון וראוי של העובדים תוך שמירה על זכויותיהם.
בהקשר הזה מנהל משאבי אנוש מתמודד עם האתגרים הגדולים והמורכבים ביותר. קיים מתח מובנה בין קידום ההישגים העסקיים של הארגון לבין מימוש הזכויות של העובדים וזאת משום שעלויות השכר כיום, בחלק גדול מענפי התעשייה, מהווים את ההוצאה הגדולה ביותר של הארגונים ומשום כך המקור המרכזי לחיסכון והתייעלות ולשיפור הרווחיות.
במקביל, ישנה תחרות הולכת וגוברת על כוח אדם איכותי, בדגש על מנהלים איכותיים. מנהל משאבי אנוש נדרש לגבש לעצמו מדיניות שתתרום למימוש המדיניות העסקית של הארגון בו הוא נמצא ומצד שני תאפשר התמודדות מיטבית עם מנעד האתגרים לניהול ההון האנושי ובדגש לשימור וגיוס כוח אדם איכותי. כל זאת, בעידן של מחסור ותחרות על כוח אדם איכותי."

איך אתם נכנסים לתמונה?

"אנחנו מלווים מנהלי משאבי אנוש, בהגדרת ובניית המדיניות העסקית שלהם ועוזרים להם לבנות אג'נדה שהיא מצד אחד נגזרת ומותאמת למדיניות העסקית הכוללת, ויחד עם זאת מגדירה את המדיניות לפיתוח וניהול ההון האנושי על רבדיה השונים – מסלולי קריירה, שכר, פרט רווחה וכד'. שהם תומכת בכל תהליכי השינוי של לקוחותיה, תוך שימת דגש על שיפור ביצועים Performance Improvement, אפקטיביות, החזר השקעה והשגת ערך מוסף.
התמחותה של חברת שהם בפיתוח ארגוני נועדה להביא את הארגון להיות מיטבי תוך התמודדות עם הסביבה המשתנה, שמירה על רלוונטיות וכושר תחרותי, ומיצוי הפוטנציאל למצוינות ארגונית.
בין המשימות שלנו, להביא לשיפור הביצועים של העובדים והמנהלים בארגון תוך יצירת חוויית למידה והתפתחות אישית וארגונית. זה נעשה ע"י מגוון מוצרים ופתרונות חדשניים מדידים ורבי עוצמה המשמשים ככלים המסייעים למנהלים בארגון ומאפשרים ליהנות משיפור תוצאות בפרקי זמן נאותים ומחסכון כספי משמעותי."

בטרם מונית למנכ"ל חברת שהם, עשית קריירה צבאית מרשימה – מה היו תפקידיך הבכירים ותחומי אחריותך כקצין השלישות הראשי של צה"ל?

"אני משמש כמנכ"ל שהם החל מיוני 2015 לאחר שירות ממושך ומשמעותי בצה"ל הכולל 30 שנות עשייה מגוונות בתחומי הליבה של צה"ל. בין השנים 2014- 2011 הייתי קצין השלישות הראשי. לפני כן ראש מחלקת כ"א סדיר של זרוע היבשה וקצין השלישות של פיקוד הדרום בהתנתקות ובתקופת התגברות הפעילות המבצעית בסיני ובעזה. במהלך תפקידי הייתי אחראי לפיתוח התורה לטיפול באנשים בצה"ל, פיתוח סגלי חיל השלישות – גיוס, הכשרה, קידומם ופיתוחם. בנוסף, הייתי אחראי לפיתוח מערכות המידע בתחומי משאבי האנוש ומתן תמיכה מרכזית, מוכנות צה"ל לגיוס חירום, מערך הביקורת של אגף כח האדם בצה"ל."

אילו תחומים קידמת במהלך השירות הצבאי?

"קידמתי תחומים אסטרטגיים משמעותיים, האחרונים שבהם היו: הקמת אתר המילואים והנגשת המידע לאנשי המילואים, צמצום הבירוקרטיה, בניית מסלולי שירות ופיתוח לאור המעבר למודל הקבע החדש והפנסיה הצוברת, מוכנות לחירום, פיתוח מערכות מידע מתקדמות לניהול ההון האנושי ועוד.
כקצין השלישות הראשי של צה"ל, עסקתי גם בפיתוח התורה המקצועית של צה"ל, הכוללת את כלל מדיניות הטיפול בחיילים – איך נכון לטפל באנשים בצה"ל, מהן הנורמות הראויות, מה תפקידם של המפקדים ושל סגלי כוח האדם, מדיניות הכוללת כללים חריגים ונורמות, ושגרות פעולה. זו תורה כתובה עם נהלים מותאמים לכל האוכלוסיות השונות. בצה"ל משרתות אוכלוסיות מגוונות עם מנעד של צרכים שונים.
חיילי החובה – המתגייסים מגיעים מרקע סוציואקונומי מגוון ההולם את המצב במשק – חלקם נדרשים לסיוע תקציבי שוטף לצורך התנהלות בסיסית, וכל זה כלול בתורה כמו גם המדיניות וההנחיות הכתובות למימושה. עוד בתורה – איך מטפלים באנשים, כיצד מקדמים אותם בדרגות, מסלולי התפתחות והתמקדות גם באוכלוסיית הקבע והמילואים, כשכל אוכלוסייה כמובן נבדלת בצרכים ובפרופיל שלה.
האנשים בצה"ל מוגדרים כנכס וכמשאב החשוב ביותר. סגלי חיל השלישות שבהם אני גאה אמונים על פיתוחם והעצמתם של המשרתים בצה"ל לשירות מלא ומשמעותי התורם לביטחונה של מדינת ישראל."

האם בצה"ל מתמודדים עם אנשים שהחברה לא נותנת להם מענה?

"בהחלט. דוגמה אחת מעולם ההשכלה למשל, הגם שיש במדינה חוק חינוך חובה, אנחנו מגיסים חיילים שנפלטו ממערכת החינוך ואנחנו מבצעים בצה"ל השלמה של ההשכלה. חלקם של החיילים בתחילת השירות וחלקם בסוף השירות. דוגמה נוספת מתחום היהדות, חיילים שרוצים לעבור תהליכי גיור מקבלים בצה"ל את האפשרות הזו, בשיתוף עם הרבנות. האוכלוסייה האתיופית, שבעיניי אוכלוסייה נהדרת ואיכותית אשר לא מקבלת הזדמנות שווה בחברה. בצה"ל אנו יכולים לתת להם מענה מותאם מבלי לעשות להם הקלות בשירות. הצבא הוא 'כור ההיתוך של החברה הישראלית' ואנחנו בעצם מקבלים מהחברה ומהמשפחות את הבנים והבנות שיקרים מפז, ויש לנו את המחויבות להחזיר אותם לאחר שירות משמעותי בריאים ושלמים, ואזרחים טובים יותר. יש לא מעט מחקרים המראים את הקשר החיובי בין שירות צבאי לאזרחים נורמטיביים."

מהן המגמות המטרידות בהתייחסות לצה"ל בשנים האחרונות?

"יש שתי מגמות שמטרידות אותי – מגמת ההשתמטות מהצבא, שהייתי שמח שהחברה היתה מוקירה את מי שמשרת אותה, ובמקביל מוקיעה את המשתמטים. הייתי מקיים נורמה במדינה של שירות חובה לכל. כל אזרח המגיע לגיל 18 ראוי שיתרום למדינה את חלקו – באמצעות שרות צבאי או שירות אזרחי למדינה.
המגמה השניה היא מערך הקבע – הצבא עובר תהליכי התייעלות לא פשוטים ובשנתיים האחרונות נוצר שיח מתלהם כנגד אנשי הקבע, כאילו היו 'שודדי הקופה הציבורית'…בצבא יש כיום קושי ואתגר גדול לשמר את הכוח האדם האיכותי. "אין לי ארץ אחרת" – זו לא רק שורה משיר… מספיק שנראה מה קורה בגבולות מדינתנו ובטרור העולמי המתפשט כדי להבין שמדינת ישראל לא תוכל להתקיים בבטחה ללא צה"ל חזק. על מנת לבצע זאת על צה"ל להתבסס על מפקדים וכוח אדם איכותי תוך גיבוש ואימוץ נורמות של יעילות ואפקטיביות כלכלית".

מה השירות הצבאי תורם לעבודה האזרחית בהמשך?

"השירות הצבאי נותן לכלל המשרתים הזדמנות שווה להוכיח את עצמם וזאת ללא קשר לעברם, לרקע הסוציואקונומי, מקום המגורים, מי הם ההורים ועוד. זו הזכות למוביליות חברתית ולהוכחת היכולת האישית ללא מגבלות וללא דעות קדומות ואפליה מכל סוג שהוא. הדור הנוכחי לא נופל מקודמיו, בני הנוער שונים מהוריהם באופן בו הם מתקשרים ובצרכים שלהם אבל בהחלט לא נופלים באיכותם ובמוטיבציה שלהם להגן על המדינה – ראינו זאת בלחימה האחרונה בצוק איתן ובלחימה השוטפת. הצבא – מעביר מסר למתגייסים שסומכים עליהם ונותן להם סמכות ואחריות לתחומים מבצעים וטכנולוגיים. זה מאפשר לבני הנוער להוכיח את עצמם ולהגיע להישגים יוצאי דופן שבחלקם מפתיעים את הוריהם ואת המורים שלהם. היכולת להתמודד עם אי ודאות, עם מציאות מורכבת, היכולת ללמוד נושאים חדשים, והיכולת להיות חלק מתוך צוות כל אלו נרכשים בצבא. יש לי 2 בנים המשרתים בצבא – הגדול כקצין לוחם בחטיבת הצנחנים והאמצעי כלוחם ביחידה מיוחדת – אין לי ספק אודות התרומה של השירות הצבאי לעיצובם כאנשים בוגרים וערכיים.
היום כשאני שנה וחצי כאזרח ומנכ"ל בחברה עסקית – אני יודע שהמציאות העסקית באזרחות מאופיינת באותה אי ודאות, בשינויים, ובצורך להיות רלוונטי. אלו סגולות שמי שעושה שירות משמעותי בצבא רוכש לא מעט מהם."

מה אתה מביא איתך לתפקיד מנכ"ל שהם מהשירות הצבאי?

"בעיקר את הערכים, החשיבה האסטרטגית והרחבה וחשיבה ארוכת טווח, היכולת להתאים את עצמי למציאות המשתנה ולהתמודד עם שינויים ואי וודאות. בנוסף, להמשיך להיות רלוונטי ובעל ערך מוסף בסביבה תחרותית כמו גם היכולת לייצר ולפתח ולקדם תחומים חדשים.
בהקשר של שהם – שני עוגנים מקצועיים מאוד משמעותיים שאני מביא איתי מעולם הטיפול באנשים שבצבא יחסית לאזרחות נמצא במקומות מתקדמים ביותר – תפיסות ומערכות מידע לניהול אנשים, מערכות השכר, ומערכות לניהול עובדים. העוגן הנוסף הוא היכולת לתמוך בארגונים במצבי שינויי או כתוצאה מאילוץ חיצוני או רצון פנימי להשתפר ולהתקדם תוך גיבוש כיווני פעולה אפקטיביים צופים פני עתיד."

 

חברת שהם הוקמה בשנת 1993, כאשר בשנת 2003 שהם נרכשה ע"י BDO זיו האפט ופועלת כחלק מפעילות הפירמה בתחומי הייעוץ הניהולי במגוון נושאים עסקיים. תא"ל (מיל) אריה דהן משמש כמנכ"ל חברת שהם בשנה האחרונה. הצוות בשהם מורכב מצוות מומחים בכירים מדיסציפלינות שונות- משאבי אנוש, ייעוץ ארגוני, פיתוח הדרכה, ניהול ידע, הטמעת מערכות מידע.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה