הפרח בגנם: מי מעסיק בעלי מוגבלויות בשזירת פרחים והכנת חבילות שי?

הפרח בגנם: מי מעסיק בעלי מוגבלויות בשזירת פרחים והכנת חבילות שי?

160 אלף זרי פרחים ומתנות הוכנו בסטודיו אנד ג'וי בראש העין, המציין השבוע חמש שנים לקיומו. "אנו מקפידים על תנאי שכר הוגנים"

שיתוף

סטודיו אנד ג'וי בפארק אפק בראש העין המעסיק אנשים עם מוגבלויות בשזירת פרחים והכנת חבילות שי מציין חמש שנים להקמתו. הסטודיו מסכם שנת שיא בפעילותו  – 160 אלף זרי פרחים ומתנות הוכנו על ידי עובדיו ונשלחו ליעדם במהלך השנה האחרונה.

בסטודיו מועסקים 34 עובדים, מתוכם 30 בעלי מוגבלויות שונות לרבות קשיי תנועה, נכויות נפשיות, פיגור שכלי, הלומי קרב ואף שוזרת פרחים עיוורת המכינה מדי יום זרים בכוחות עצמה.

לעובדים ניתנת הדרכה אישית שמעצימה את יתרונותיהם ומצמצמת את חסרונותיהם. בסטודיו מדווחים, לדבריהם, על הקפדה יתרה בכל הנוגע לתנאי שכר הוגנים והולמים, תשלום שעתי מכובד ולא על בסיס הספק והעסקה לאורך כל השנה לרבות תקופות השפל.

בנוסף, פותחה תוכנית ייחודית של תשלום תמלוגים לעובדים על ציורים, שירים ועבודות אמנות המשולבים בפריטים הנמכרים, כך שחלק מתמורת המכירה מגיע ישירות לכיסו של העובד, מעבר לשכר עבודתו הקבוע.

 

נתונים לא מחמיאים

תנאי העובדים בסטודיו נחשבים לטובים, בייחוד על רקע נתונים שפרסם בשבוע שעבר משרד התמ"ת. לפי אלו, עובדים המוגדרים כ"בעלי מוגבלויות" מרוויחים עד 40% פחות מעובדים "נורמטיביים".

הנתונים עולים מסקר של מנהל מחקר וכלכלה במשרד . על-פי הסקר, שיעור התעסוקה בקרב אנשים עם מוגבלות עומד על 48.1% והוא נמוך משמעותית מהשיעור בקרב האוכלוסיה ללא מוגבלות (74.1%), כאשר בקרב בעלי מוגבלות מפריעה מאוד השיעור הינו נמוך ביותר ועומד על 31.8% בלבד.

אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות מהווה 19.3% (785,000) מסך האוכלוסיה בגילאי 20-64 בישראל. שיעור האבטלה בקרב אנשים עם מוגבלות גבוה פי 2.5 מהשיעור באוכלוסיה ללא מוגבלות – 13.3% ו – 5.4% בהתאמה.

 

כבוד למגזר העסקי

נדב עטיה, יזם ומנהל הפרויקט, מציין ש-95% מהכנסות אנד ג'וי מקורם מהזמנות של חברות וארגונים. "זהו אות כבוד למגזר העסקי בישראל שכה מרבים לחבוט בו בשנה האחרונה. אנו גאים בכך שהצלחנו להקים ולקיים עסק חברתי מסוג זה שמבוסס כולו על מכירת מוצרים איכותיים במחירים תחרותיים ללא השענות על כספים ותמיכות ציבוריות. זהו מאבק יום – יומי לא קל, אך אפשרי. סיסמתנו שמבטאת את תפיסת העולם היא 'אל תתרמו לנו – קנו מאיתנו' ".

עטיה מציין שמדי חודש מגיעים לסטודיו עשרות פניות של בעלי נכויות ומוגבלויות המעוניינים להצטרף לעבודה. "היכולת שלנו לקלוט אותם תלויה אך ורק בכך שיקנו מאתנו. בחזון אני רואה מאות אנשים עם מוגבלויות עובדים ומתפרנסים בכבוד במספר מרכזים ברחבי הארץ. הם מקבלים הדרכה וליווי אישי ולומדים את רזי מקצוע שזירת הפרחים ועיצוב המתנות, משתכרים שכר שעתי הוגן, מתפתחים, צועדים לחירות כלכלית ובסופו של תהליך רובם משולבים בשוק העבודה הרגיל".

במכתב ששלח ללקוחות הסטודיו כתב עטיה: "הקמתי את המיזם לפני כ- 5 שנים, בהשקעה פרטית שלי, מתוך עיקרון של עוצמה והעצמה ומתוך רצון אמיתי לאפשר לאנשים מוגבלים להשתכר בכבוד מעמל כפיהם ולא להוות נטל על הציבור".

 

700 עובדי הקרן למפעלי שיקום קיבלו משכורתם – ודחו השביתה

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה