קבלן עצמאי או עובד מן המניין?

קבלן עצמאי או עובד מן המניין?

אולי חתמתם על הסכם "נותני שירות", אך אין זה אומר שלא תצטרכו ביום מן הימים לשלם לנותן השירות פיצויי פיטורין, ימי חופשה וכל תשלום המגיע לעובד מן המניין

שיתוף
עמליה פרנק כהן

עמליה פרנק כהן

ארגונים שוכרים את שירותיהם של קבלנים חיצוניים, נותני שירותים, מעגנים את יחסיהם בהסכם "נותני שירות" ידוע ומוכר לכל, ובכל זאת מוצאים עצמם מול תביעה משפטית של אותו נותן שירות. בסופה הם משלמים לתובע "נותן השירותים" את מלוא הזכויות הסוציאליות המגיעות לו – כעובד מן המניין.

על רקע ריבוי מקרים כאלה לאחרונה, תרצה עורכת הדין ד"ר עמליה פרנק כהן בכנס דיני העבודה שיערך ב-15 בדצמבר, תציג מקרים מן הפסיקה ותסייע למשתתפי הכנס להימנע מתביעות.

עו"ד ד"ר עמליה פרנק-כהן: "מחלקות משאבי האנוש יודעות שישנה חשיבות גדולה לקביעת הסטטוס של האדם כאשר מדובר ביחסי עובד מעביד או קבלן מזמין, סוכן, נאמן או שותף. 'עובד' זו לא סתם הגדרה, אלא הגדרה שמעניקה לאותו אדם הגנה של חוקי עבודה, זכויות סוציאליות, הסכמים קיבוציים ועוד".

בהרצאתה תציג עמליה פרנק מקרי פסיקה שניתן יהיה ללמוד מהם. במקרה אחד אדם שחתם על הסכם "נותן שירות" עם מכללה, הודיע כי הוא מסיים את עבודתו, ותבע אותה בטענה כי הוא עובד חברה וכי לא בוצע לו שימוע לפי פיטורין. בסופו של דבר כתוצאה מכך אותה מכללה חויבה לפצותו.


להרשמה לכנס דיני עבודה לחצו כאן


חשוב להבין שגם במקרה זה העובד חתם מרצונו הטוב והחופשי על הסכם, שהגדיר כי הוא קבלן עצמאי. בית הדין הכריע כי הסעיף הזה אינו קובע אלא המבחנים הכלכליים והעובדות והנסיבות כהווייתם. כלומר בית הדין לא קיבל את האמור בהסכמת הצדדים ובחן את היחסים שבין הצדדים עפ"י העובדות והנסיבות.

מנהלי משאבי אנוש צריכים לתת את הדעת לכך שבפסיקה החדשה אכן נכתב בהסכם ברחל בתך הקטנה שמדובר במזמין שירות וקבלן עצמאי, שלא חלים יחסי עובד ומעביד, שהתשלום ישולם כנגד חשבונית. ובכל זאת בית הדין לא קיבל מבחינה משפטית את האמור בהסכם וחייב את הארגון לשלם לפי כל הפרמטרים החלים על יחסי עובד מעביד: פיצויי פיטורין, שימוע לפי חוק, פדיון ימי חופשה ועוד. אחד המבחנים החדשים שהכריעו הוא מבחן השירותים הפרסונאליים.

בעקבות הפסיקות וההלכות האחרונות בנושא, וכדי להימנע מתביעות, יש לבחון את הנושא של כריתת הסכמים ולבדוק את הנושא. ארגונים שחתמו על הסכמי "נותני שירות" ומקיימים אותו מזה זמן רב,עשויים לשקול מחדש כריתת הסכמים חדשים ו/או תיקון ההסכמים הקיימים לפי הקריטריונים שיובאו בהרצאה על מנת לשמר זכויותיהם כמזמין – קבלן עצמאי בדיקה של ההסכמים הקיימים תחסוך כסף רב, הליכים משפטיים ועוגמת נפש.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה