הכנה למבחני מיון לעבודה – מכון נועם

הכנה למבחני מיון לעבודה – מכון נועם

מכון נועם מכין מועמדים לעבודה לעמוד במבחני מיון הנערכים במכונים אחרים – האם זה מועיל ומשפר תוצאות או רק מסחטת כספים?

שיתוף

"מכון נועם" מתמחה בהכנת עובדים למבחני מיון- כלומר הכנת מועמדים לעבודה למבחני מיון הנערכים במכונים אחרים… כמו המכונים המכינים מועמדים לאוניברסיטה לבחינות הפסיכומטרי.
הספר "הכנה למבחני עבודה" בהוצאת מכון נועם, מפרט אחד לאחד את תהליך המיון הנערך במכוני המיון האחרים כמו הראיון עם הפסיכולוג, המבחן הקבוצתי הידוע יותר בשמו העממי 'דינאמיקה קבוצתית' ועוד. בין השאר מזכיר הספר בהרחבה את חוות הדעת השונות אותן נוהגים המכונים האחרים לכתוב בסיכום המבחנים: הראשונה כוללת משתנים כמו אינטליגנציה כללית, אינטליגנציה מעשית, גמישות מחשבתית ויצירתיות. גם מקומה של חוות הדעת המפרטת את מאפייני האישיות לא נפקד- ביטחון וכושר שכנוע, ייצוגיות, שיתוף פעולה, עמידה בלחצים בין אישיים, עצמאות ויוזמה ולבסוף חוות הדעת המיועדת לתפקידי ניהול כמו כושר מנהיגות, קבלת החלטות, תכנון, שיקול דעת העזה ,השפעה על אחרים וכו'.

בהמשך תאור פרטני של מבחנים אחרים אותם אמורים המועמדים לעבור, מבחני אישיות למיניהם כמו 'צייר איש' או 'צייר עץ', העתקת צורות, פרשנות תמונות, השלמת משפטים, תאור מצבים וכן שלל מבחנים פסיכוטכניים.
השאלה המעניינת יותר היא: מי צודק? מכוני המיון המעידים כי הכנה לבחינות מסוג זה היא חסרת תועלת ותרומתה לשיפור יכולות הנבדק היא שולית, או אלו הסבורים כי ניתן להתכונן למבחני המיון כמו לכל מבחן אחר. התשובה לשאלה זו אינה חד משמעית וכל צד דבק בעמדותיו. מה שבטוח זה שבשוק עבודה בו הביקוש גדול מההיצע, המועמדים נאחזים בכל פיסת תקוה.

שאלות דומות עולות גם בהקשר להכנה למבדקים הפסיכומטריים אותם עורכים האוניברסיטאות מידי שנה. בהקשר למבחנים אלו דווקא קיימים מחקרים לא מועטים, המספרים כי שיפור התוצאות הסופיות באמצעות הכנה למבדקים הפסיכומטריים היא שולית. בהנחה שמרבית הנבחנים לבחינות הפסיכומטריות עוברים גם קורס מכין, השפעת הקורס מזערית, שכן בחשבון אחרון אין הוא מקנה שום ערך מוסף לאף מעומד.
דומה שמחקרים אלו עשויים ללמד גם על ההכנה למבחני המיון של מועמדים לעבודה. יתרה מכך- מבדקים אלו כוללים בתוכם נתח נכבד של מבחני אישיות שההכנה אליהם היא כמעט בלתי אפשרית. זאת ועוד – פסיכולוג מנוסה יידע להבחין האם הנבחן התכונן למבדק האישיות.

השאלה החשובה ביותר היא מדוע זה שאין לו כישורי ניהול ירצה בתפקיד ניהולי, בידיעה מראש שהוא עלול להיכשל בו וחייו כמנהל כושל יהיו רווים בקשיים. או למה מועמד חסר מעוף ירצה תפקיד במחלקת המחקר והפיתוח, בה נדרשת מידה לא מבוטלת של יצירתיות.

 

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה