שיתוף

יש לא מעט מעסיקים שנאלצים כיום להתמודד מתמודדים עם הדרישות הגוברות של עובדים לעבוד מהבית.

לכאורה, המודל ההיברידי – במסגרתו עבודה יום או יומיים מהבית – אמור לפתור את הבעיה. אבל כאשר בעורפם של המעסיקים נושפים כל העת ארגונים אחרים שמתחרים על כוח האדם שלהם, ואשר מציעים לעובדים שלהם את כל אשר חשקה נפשם, מעסיקים רבים מוצאים עצמם מול דילמה לא פשוטה.

במילים אחרות, מעסיקים שאינם יכולים להציע לעובדים מגוון רחב של תנאים שמהווים עוגן מספיק חזק להשארותם בחברה, עלולים למצוא עצמם במצב בו הם נאלצים להסכים להעסיק את העובדים מהבית, הרבה יותר ימים בשבוע ממה שרצו או תכננו, ולעיתים אף להעסיקם מהבית באופן מלא.

להעסקת עובדים מהבית יש עבור הארגון יתרונות וחסרונות. אחד החסרונות היותר בעייתיים הוא הנושא של דיני עבודה, ובעיקר כל מה שקשור לחוק שעות עבודה ומנוחה כמו גם פיקוח על העובדים.

כאשר ארגון לא יכול לפקח על העובדים ועל שעות עבודתם, הוא יתקשה להרים את נטל ההוכחה לגבי מספר השעות הנוספות שהעובד עבד, או לחלופין, יקשה עליו להוכיח שהעובד עובד בפועל פחות שעות ממספר השעות הקבוע בחוק כמשרה מלאה.

מנגד, בין היתרונות שיש לעבודה מרחוק ניתן למנות את העובדה שהמעבר לעבודה מרחוק מאפשר למנהלי משאבי האנוש להרחיב באופן חסר תקדים את מאגר העובדים הפוטנציאלים אל מעבר לגבולות האיזור הגיאוגרפי של הארגון ואף מעבר לגבולות המדינה.

אלא שיחד עם היתרונות מגיעים גם האתגרים. אחד מהם הוא שמירה על תקשורת רצופה עם העובדים מרחוק, בפרט אם הם ממוקמים במדינות אחרות.

מנהלי משאבי האנוש חייבים לזכור, כי גם אם העובד עובד מביתו, לעיתים מאיזור גיאוגרפי אחר (בארץ), ולעיתים במדינות שמעבר לים, חשוב מאוד שלא להשאיר אותו באפילה בכל הקשור לתכנון האסטרטגיה והחלטות החברה.

עובדים יחושו מחוברים לארגון רק אם ירגישו שהעובדה שהם מרוחקים פיזית ממטה החברה לא משאירה אותם מחוץ לעניינים, וההחלטות לא מתקבלות בלעדיהם.

לכן יש להקפיד על כך, שבכל הקשור לקבלת החלטות בנושא אסטרטגיה או בכל נושא אחר, כל אחד מהעובדים המרוחקים ירגיש שמשתפים אותו כאילו הוא יושב במשרד.

יתרה מכך, כאשר מתקשרים באמצעים אלקטרונים עם עובדים שמעבר לים, צריך להתאזר בסבלנות כדי להתמודד היטב עם גורמים מעכבים, כמו למשל הבדלי שעות, הבדלי תרבויות, הבדלים בימי מנוחה וחגים ועוד.

תקשורת טובה בין אנשים היא נושא לא פשוט, על אחת כמה וכמה כשיש לקיים תקשורת כזאת עם עובדים שהתרבות שלהם שונה בתכלית מהתרבות הישראלית.

היבט נוסף של תקשורת טובה שצריכה להתקיים כדי לעודד את מחוברות העובדים, הוא שיתוף הפעולה בתוך צוותים חוצי ארגון, שלעיתים קרובות הם צוותים חוצי איזורים גיאוגרפים ולפעמים גם חוצי תחומים.

חשוב מאוד להקפיד על בניית צוותים, בהם כל חברי הצוות רואים את עצמם כצוות ופועלים כצוות לכל דבר ועניין, על אף הריחוק הפיזי והבדלי התרבויות והשעות.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה