שיתוף

"המהפיכה הדיגיטלית שהחלה לפני כ-7-8 שנים תופסת בשנים האחרונות תאוצה, כשהכול הופך דיגיטלי. כל דבר בכל תחום נצבע בצבעי הדיגיטל". דברים אלה אומר ד"ר תומר סיימון, עתידן ודירקטור למחקר וחדשנות בחברת אמדוקס, בשיחה עם HRus. השיחה נערכת לקראת הרצאה שיעביר ד"ר סיימון בכנס ההדרכה השנתי של HRus, שיתקיים ב-13 בנובמבר בכפר המכביה. נושא הכנס השנה הוא: מהפיכת הלמידה הדיגיטלית בארגונים.

ההרצאה של ד"ר סיימון, תחת השם "התנפצות העולם על הדיגיטל", תעסוק במחוייבות המוחלטת שהעולם מקדיש לדיגיטל, ובמשמעויות הנובעות מכך שעולם הארגונים מדבר כל הזמן על הצורך לעשות טרנספורמציה ל"דיגיטל".

כל התחומים עוברים לדיגיטל

"אלא שהמעבר האמיתי לעולם הדיגיטל מתבטא בהמרה שהתרחשה, מתרחשת, וצפויה להמשיך להתרחש, בכל סוגי האינטראקציה שבין אדם לאדם, לכדי אינטראקציה בין אדם למכונה ובין מכונה למכונה", מסביר ד"ר סיימון. "זהו למעשה המעבר לדיגיטל. ניתן לראות את זה בכל תחום, החל בחקלאות, דרך הבנייה, הצבא ועד לעולם העסקי והארגוני.

"גם בעולם הלמידה ניתן לראות סימולציות של מציאות מדומה (VR) ומציאות רבודה (AR). וזבה כולל גם כיתות בבתי הספר. לדוגמה, מסיבות של בטיחות כבר אסור לעשות ניסויים בכימיה במעבדות בבתי הספר. ניתן לבצע את הניסויים רק דרך טבלט שמדמה את הניסוי, או כיום אפילו משקפי VR שמאפשרים ללומדים לראות ולדמות את הריאקציות הכימיות".

למה התנפצות?

"מדובר בהתנפצות ובהתנתקות. אנחנו מתנתקים מהעולם הפיזי ועוברים מעולם התלת-מימד (העולם הפיזי) לעולם הדו-מימד (העולם הדיגיטלי). ד"ר סיימון ירחיב על כך בכנס ההדרכה השנתי. לדבריו, "עד שנות השמונים וגם בשנות השישים, בנה עולם המדע הבידיוני פנטזיה חיובית על התקדמות טכנולוגית מטאורית: רכבים מעופפים, חלליות, התיישבות על כוכבים רחוקים והירח וכו. אלא שמאז חלה התפכחות.

"כל הדברים הללו לא קרו. אם בודקים את המדע הבידיוני של עשרים השנים האחרונות, רובו עוסק בדיסטופיה על חברות כושלות, מלחמות עולם שיצרו תהליכים חדשים של עולמות דיכאוניים של סוף העולם, מלחמות גרעיניות ועוד. כלומר, איך האנושות תראה אחרי מגיפה גדולה או מלחמה גרעינית. מדברים על קהילות ומושבות מסוגרות ומנותקות ".

ממה נובע השינוי החד?

"בשנות השמונים היתה נקודת שבר, כאשר ראו ששום דבר מהדברים שנחזו במדע הבידיוני לא עומד להתרחש. כתוצאה מכך, המדע הבדיוני הפך קודר ואפוקליפטי. ובמקביל נוצרה בעולם מערכת בירוקרטית לשליטה בטכנולוגיות ולאישור שימוש בהן.

"מה שניתן לראות זה שבעקבות האכזבה מהעולם הפיזי, עבר העולם להתחייבות מלאה לעולם הוירטואלי. היום עושים סימולציה שמאפשרת לנו לראות דברים מדהימים ומטורפים על המסך. אבל אף אחד מהדברים הללו לא מתקיים במציאות. דרך המסכים ניתן לבצע סימולציה מלאה של המציאות, אבל זה עדיין רק בסימולציה ולא המציאות עצמה".

איך זה קשור לעולם הלמידה?

"עולם הלמידה מעשיר את עצמו ונכבש על ידי עולם המסכים, בעקבות דור המסכים. כתוצאה מכך המגמות של מציאות רבודה (AR) ומציאות מדומה (VR) הופכות כלי חיוני בלמידה הן בארגונים והן במערכת החינוך כולה".

מה המשמעות בפועל של ההתנפצות?

"ההתחייבות למסכים הפכה לחוד החנית של הקדמה בצורה כל כך מוחלטת, עד כי היא עלולה להוביל את העולם להתרסקות על המסך. ככל שאנחנו מתחייבים יותר למסך, כך אנחנו מתנתקים מהעולם הפיזי. המגמה הבאה עלולה להיות מעין התפכחות, בעקבות הפער הגדול מדי בין העולם האמיתי לעולם המדומה.

"אף אחד לא יודע למעשה מה תהיה המגמה הבאה אחרי הדיגיטל. מה שכן ניתן להסיק הוא שהפער הגדול שנוצר בין המציאות האמיתית למציאות המדומה והרבודה תביא לשבר כלשהו".

בהרצאתו בכנס ההדרכה השנתי יעביר ד"ר סיימון מאמדוקס, סקירה של הטכנולוגיות המדמות מציאות שכבר קיימות ואלה שצפויות להגיע בעתיד הנראה לעין, יסקור את המגמות שנוצרות ואלו שצפויות להווצר בעקבותיהן, ויסביר איך יושפע מכך העולם בכלל ועולם הארגונים בפרט.

"בהרצאה אציג איפה הגיעה נקודת השבר שבה האנושות התייאשה מהעולם הפיזי והחליטה לעבור לעולם הווירטואלי", מסכם ד"ר סיימון מאמדוקס.

תוכלו לשמוע עוד על נושא הרצאתו של ד"ר סיימון, בכנס ההדרכה השנתי של HRus, שיתקיים ב-13 בנובמבר בכפר המכביה

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה