האפקט השלילי של חוסר השקיפות בנושא השכר

האפקט השלילי של חוסר השקיפות בנושא השכר

מחקרים כלכליים מצאו במגוון רחב של נסיבות, כי מידע שקוף בנוגע לשכר משפיע על השכר עצמו ומוביל לשכר שפוי בהרבה

שיתוף
משרת הנדסאי

משרת הנדסאי

מנהלים עורכי סקרי שכר כדי לדעת כמה להציע לעובדים ולשמור על יתרון תחרותי. הבעיה נעוצה באסימטריה בין המידע הזמין למנהלים בהשוואה לשכר בפועל.

רוב העובדים כנראה לא יודעים כמה עמיתיהם בחברה מרוויחים וסביר שאינם יודעים יודעים כמה עמיתיהם בחברות אחרות משתכרים. חוסר שקיפות זה פוגע ברמת השכר עצמה- לעתים מעלה אותה מידי ולעתים מוריד.

קיימות עדויות מצומצמות על השפעות השקיפות בשכר על המעמד הבינוני, בעיקר משום שישנן דוגמאות מעטות של שקיפות בשכר בשוק העבודה בארה"ב. ניסויים אמריקאים של שקיפות השכר הגיעו בעיקר משני מסלולים: גילוי שכר לעובדים במגזר הציבורי ולמנהלים עם שכר עצום.

אלה מקרים אשר נבחרים הצידה, כשבפועל, לעובדים רבים אין לי מושג לגבי השכר היחסי שלהם. חלק מהבעיה היא שכאשר מדובר על הידיעה כמה עמיתיהם מרוויחים, לעובדים במגזר הפרטי יש מעט משאבים אמינים. נתונים ציבוריים לעתים קרובות אינם מספקים די פרטים כדי לבצע השוואה שימושית, ולעתים רחוקות בלבד חברות מפרסמות את הצעות השכר שלהן.  הסטיגמה החברתית ומדיניות העבודה לעיתים קרובות אוסרת על העובדים לדבר על השכר מלכתחילה – סקר שנערך לאחרונה גילה כי 41% מהעובדים התייאשו מלדבר על השכר ו -25% חוששים "מענישה" במקרה שידברו על כך.

מעסיקים, לעומת זאת, לעתים קרובות זוכים לגישה מובנית נתונים לגבי שכר והטבות. סקרי השכר, המכונים גם סקרי פיצויים, נפוצים בקרב המעסיקים – כאשר מקור אחד מעריך כי למעלה ממחצית החברות בצפון אמריקה מנצלות את השירות. הנתונים המתקבלים על ידי סקרים אלו מציעים למנהלים תמונה מלאה של פיצוי ושכר בשוק. רוצה לגייס מהנדס ולשלם לו טוב יותר מרוב החברות? סקר הסקרים הללו יכולים לספר למעסיקים בדיוק מה להציע.

המחוקקים נעים מגישה לגישה לגבי שקיפות השכר. כמה מדינות עברו חוקי אנטי-תגמול האוסרים על מעסיקים להעניש עובדים על כך שהם דנים בתשלום. הטכנולוגיה משפרת אף היא את הגישה לנתוני השכר. אתרים כמו Glassdoor החלו לפרום את הסטיגמה החברתית סביב הדיון על שכר. נתונים ציבוריים, כגון אלו שנאספו על ידי הלשכה לסטטיסטיקה בעבודה, נגישים יותר באמצעות גישה מוגברת לאינטרנט.

האם סוג זה של שקיפות יכול לעזור? גילוי שכר יכול להעלות את השכר לעובדים ובמקרים בהם יש התגברות ציבורית נגד משכורות גבוהות – כמו עם ראשי ערים בעולם- זה יכול לגרום לירידה.

במחקר שנערך על המנדט בקליפורניה בשנת 2010, שבו משכורות של מנהלים ציבוריים פורסמו לציבור, התגלה שגילוי כזה הוריד את המשכורות הציבוריות, בייחוד אלו שמעל ל -200 אלף דולר, כאשר הממצאים יוחסו לתגובות פופוליסטיות כנגד משכורות ציבוריות גבוהות. לגבי שכר מנהלים – נמצא כי שכר מנהלים עולה בדרך כלל בעקבות גילוי זה: המנכ"לים שמשתכרים הכי נמוך בתעשייה יכולים לראות כעת כמה עמיתיהם מרוויחים ולבקש יותר. מחקר ניסויי שנערך על ידי דייוויד קארד ושותפיו לעבודה מצא, כי עובדים עם שכר נמוך יחסית דיווחו על שביעות רצון נמוכה יותר ועל שיעורי תעסוקה גבוהים יותר, לאחר שלמדו על שכרם ביחס לאחרים.

המסקנה היא כי יותר שקיפות בנושא השכר תעזור לעובד הממוצע, וקובעי המדיניות יכולים לעשות יותר כדי לעודד שקיפות כזו.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה