בריונות במקום העבודה: כיצד תזהו ותתמודדו עם התופעה

בריונות במקום העבודה: כיצד תזהו ותתמודדו עם התופעה

התעמרות או בריונות במקום העבודה הם מצב בו עובדים או מנהלים "מתעללים" בעובד או מנהל אחר, בכל דרך שהיא

שיתוף
בריונות במקום העבודה

בריונות במקום העבודה

הבריונות יכולה להתבטא בניצול סמכות, בהשפלה, בדרישות לא לגיטימיות, בצעקות, ובמקרים מרחיקי לכת, אף באלימות פיזית.

חשוב להבין, כי קורבנות התעללות במקום העבודה אינם תמיד ביישנים ומנותקים. הם יכולים להיות אנשים בהירים, חברתיים, מוסריים ובעלי חוש צדק חזק. למעשה, הם עשויים להיות מטרות של בריונות בדיוק בגלל שיש להם תכונות אלו, הגורמות לקנאה מאת הבריונים.

על פי סקר "בריונות בעבודה" שנערך ע"י Workplace Bullying Instituteבשנת 2010, נמצא כי בריונות בעבודה היא ארבע פעמים יותר נפוצה מאשר הטרדה בלתי חוקית, וכי 50% מהעובדים שנסקרו חוו הצקה במקום העבודה. לעומת זאת, רק 37% מהעובדים דיווחו על כך. כאשר ההתנהגות בריונית מובאת החוצה לדיון פתוח, היא הופכת להיות קלה יותר לזיהוי ואיתור וקשה יותר להתעלמות.

כמנהלי משאבי אנוש – כיצד תזהו בריונות במקום העבודה שלכם?

התעלו מעל ההנחות שלכם

התעללות יכולה להתרחש בכל רמה בתוך החברה. על פי מחקר משנת 2010, 72% מהבריונים במקום העבודה הם המנהלים, כפי שניתן לצפות. עם זאת, מין אינו אינדיקטור משמעותי כמו שאתה חושב. מבין הבוסים שהם בריונים, 62% הם גברים ו -58% הם נשים; 68% מההתעללות מתבטאות בהטרדות מיניות ו -80% מהנשים מפנות בריונות כלפי נשים אחרות. לכן, כשאתם בוחנים אפשרות של בריונות בחברה, התעלמו מההנחות המוקדמות.

הפסיכולוגיה של הבריונים

למדו על הפסיכולוגיה של בריונים במקום העבודה. מומחים בתחום התעללות במקום העבודה, כגון הארווי הורנשטיין, מחבר הספר: Brutal Bosses and Their Prey: How to Identify and Overcome Abuse in the Workplace,מתאר בריונים במקום העבודה כפחדנים עם חוסר ביטחון עמוק שמפצים על חוסר הביטחון שלהם ע"י התעמרות באחרים. בתרגול הנקרא "מאפינג", בריון אחד יכול לגרום לאחרים להצטרף אליו מתוך רצון במסע התעללות באמצעות רמיזות, אי-צדק ציבורי ופעולות זדון אחרות עד שהיעד מתפטר או עובר תפקיד.

התנהגות בריונית

למדו לזהות את סוגי ההתנהגות הבריונית. בריונים יכולים לפעול בגלוי על ידי טריקת דלתות, להיות גסי רוח מילולית, מעליבים או מתפרץ ברגשות של כעס, אולם פעמים רבות, בריונים יפעלו בחשאי. הם יפעלו בשקט וינסו להסתיר ככל האפשר את ההנהגות המתעללת שלהם תוך השפלה מתונה או חבלה בקורבן היעד שלהם.

בריונים לעתים קרובות, מבודדים את הפרט ומנסים להרחיק אותו מעמיתיו לעבודה על ידי יצירת שמועות ורכילות זדוניות. מנהלים יכולים להציק לעובד על ידי מתן עבודה מופרזת עם מועדים לא מציאותיים, התעלמות מאותו עובד גם במהלך פגישות, מתן ביקורת לא מוצדקת, לא חוקית או ציבורית, האשמה ללא הצדקה עובדתית, צעקות או קיטורים מוגזמים, וכן הלאה.

נורות אזהרה

היכרות עם נורות אזהרה של קורבנות התעללות במקום העבודה, חשובה ביותר. אחד הממצאים המדאיגים ביותר במחקר משנת 2010 היה, שלמרות שמחצית מהעובדים דיווחו כי הם היו מטרות להתעללות, רק 15% מהם דיווחו על כך בפועל. זוהי אינדיקציה לכך שהתעללות במקום העבודה הפכה כל כך מושרשת עד כי אנשים לא מזהים אותה כהתעללות עד שזה קורה להם. בריונות יוצרת תחושות של חוסר הגנה, עוול וזעם בקרב הקורבנות, שיכולים להתבטא בדרכים שאינן תמיד ברורות. אחד הסימנים המוקדמים של התעללות הוא מתח מוגזם, היעדרות או מחלה הקשורה ללחץ של העובד.

לפעול נגד בריונות

כך או כך, תמיד יש לפעול כנגד בריונות ולעולם לא להתעלם ממנה. אם אתה בתפקיד ניהולי, תוכל לייצר תרבות "אנטי בריונית" בעבודה, ולפעול לאכיפתה. שקול שכירת יועץ המתמחה בהתמודדות עם התעללות במקום העבודה.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

4 תגובות

  1. עובדת במשמרת בת 10 שעות,
    א.כמה הפסקות מגיעות לעובד במשמרת זו?
    ב. מה אורך כל הפסקה במשמרת של 10 שעות?

  2. 45 דקות מתוכן לפחות 24 דקות ברציפות, אך שימי לב כי זמני ההפסקות הינן על חשבון העובד ואינן נספרות כחלק משעות העבודה!

  3. אני עובדת במקום עבודה קטן מזה 6 חודשים. המנהל הישיר שלי כמעט ואינו מנהל אותי ואינו מוכן לקחת אחריות על אינסוף המטלות שמועברות אליי על ידי המנכלית וזאת למרות בקשותיי החוזרות. מנכלית מתעמרת ויוצאת בבקשות של לוז בלתי אפשרי כולל דרישה לעבוד מהבית בתקופה על חשבון ימי חופשה כשכל החברה יצאה לחופש. האשמות לא מוצדקות שיש לי הוכחות להן מידור ועוד. כעת ביקשו לפטר אותי כנראה כיוון שאני מוכנה לשתף פעולה עם האשמות השוא. פניתי לעורך דין שאומר שכדאי לוותר ולהמשיך הלאה כיוון שהועסקתי שם רק 6 חודשים. אבל הכעס והתסכול על כל ההשקעה שעשיתי עד כה וביזוי המקצועיות שלי ממש לא מניחים לי. מה אני יכולה לעשות?

  4. אם זה חשוב לך תמצאי עורך דין אחר, התעמרות בעבודה זה נושא רציני. ניתן לפנות לדוגמה עו”ד נעמי לנדאו עוסקת בנושא.
    אך תחילה אליך להגדיר מה המטרה שלך? ולבדוק האם שיקפת את הדברים למנהלת?
    כמו כן האם נערך שימוע כדין? מה היו הסיבות שנאמרו לך לגבי הפיטורים?

השאר תגובה