שיתוף

כ-80% מהמנהלים הבכירים מאמינים שחווית עובד היא חשובה. כך עולה ממחקר שנערך על ידי Deloitte University Press. עוד עולה ממחקר זה, כי כ-42% מתוך אותם 80% מהמנהלים הבכירים חושבים שחווית עובד היא חשובה ביותר, וכ-38% דירגו אותה כ"חשובה". עם זאת, רק כ-22% מהם טענו שהחברה שלהם מקפידה לבנות בידול בנושא חווית עובד.

למעשה, כ-59% ממשתתפי המחקר ציינו שהחברה שהם מנהלים אינה ערוכה לשיפור חווית העובד, או שהיא ערוכה רק באופן חלקי.

מהי חווית עובד

אז מה היא בעצם חווית עובד. יש הטוענים כי "חווית עובד" היא סך כל התפיסות שיש לעובדים לגבי האינטראקציה שלהם עם הארגון בו הם עובדים. למעשה, חווית העובד מקיפה את כל האספקטים בהם העובד תופס את חיי היום יום שלו בחברה, החיוביים והשליליים כאחת.

אלא שהאתגר הכרוך בשיפור חווית העובד הוא גדול מאוד. ממחקרים של פירמת ראיית החשבון דלויט עולה, כי סביבת העבודה הופכת מורכבת יותר ויותר, וכי היכולת של ארגונים לטפל בסוגיות של תרבות ארגונית, מחוברות עובדים וחווית עובד צונחת בכ-14% בשנה.

הקשר בין חווית העובד לחווית הלקוח

בדלויט מציינים, כי ארגונים חייבים להבין שחווית העובד קשורה קשר הדוק לחווית הלקוח. הדעה הרווחת בקרב חברות היעוץ היא, כי בשוק העבודה ההיפר-תחרותי, עובדים הינם חשובים בדיוק כמו הלקוחות.

לכול ידוע, כי ארגונים עובדים כל העת על שיפור חווית הלקוח. מאמר בכתב העת WorkDesign מציין, כי כעת יש להתמקד בחווית העובדים ולהקדיש לכך תשומת לב לא פחותה מזו שמוקדשת לחווית הלקוח. יש לשאול את העובדים: למה אתה עובד כאן, מהם הדברים שבוערים בעצמותיך ועוד. כלומר, יש ללמוד מה יגביר בצורה יסודית ומהותית את מידת המחוברות שלהם לעבודה שהם מבצעים.

מעבר לתפקיד שהעובד נהנה ממנו והשכר שהוא מקבל עבורו, עובדים שהם בני דור המילניום, למשל, מצפים לכלים דיגיטלים כדי למקסם את חווית העובד שלהם. הם חשים שהיכולת שלהם להיות פרודוקטיביים, קשורה קשר הדוק ליכולתם להיות מחוברים כל העת. לכן על הארגון לקחת בחשבון טכנולוגיה כמו גם תוכניות התנדבות ונתינה לחברה.
הקשר בין חווית עובד למחוברות עובד

אבל מדוע בעצם צריכים הארגונים לעמול כל כך קשה למען העצמת חווית העובד? ממחקרים שערכו כמה חברות מחקר מובילות בארה"ב אשר בחנו עובדים בכל העולם עולה, כי חווית עובד חיובית היא הגלגל המרכזי שמניע את מידת המחוברות של העובדים לארגון.

בכנס הראשון בישראל לניהול חווית העובד יסבירו מרצים מחברות מובילות בעולם על חשיבותה של חווית העובד והדרכים ליישומה.

ממחקר של פירמת ראיית החשבון PWC עולה, כי 10-15 אחוזים מכלל העובדים בעולם, מוגדרים כמנותקים לחלוטין מהארגון. המשמעות בפועל היא רמות נמוכות ביותר של מחוברות עובדים לארגון, וסבירות גבוהה ביותר להתפטרותם של עובדים בכל רגע נתון.

נתונים אלה הם חוצי תעשיות ענפים ומדינות. יתרה מכך, מנתוני המחקר של PWC עולה, כי רק שניים מתוך כל חמישה עובדים מביעים כוונה רצינית להמשיך לעבוד עבור המעסיק הנוכחי שלהם, במשך לפחות שנה אחת נוספת.

תרומתה של חווית עובד חיובית לביצועי הארגון

בארגונים המתאפיינים בהתמקדות במחוברות העובדים מצטמצם שיעור העובדים המנותקים בלפחות מחצית הנתון שצויין, ובהתאם לכך גם הביצועים העסקיים שלהם עולים על אלו של ארגונים אחרים.

יתר על כן, בארגונים בהם העובדים רואים שההנהלה פועלת לאורך זמן למען הגברת מחוברות העובדים, ניתן לראות שהעובדים מחוברים לארגון ביותר מ-20% לעומת עובדים בארגונים שאינם ממוקדים בכך.

הפרופסור לכלכלה אלכס אדמנס פירסם ב-2011 מאמר בכתב העת נורטון בו הוא העריך, כי ביצועי המניות של חברות שנכללו ברשימת "החברות הטובות ביותר לעבוד בהן" בין השנים 1984 ל-2009, היו גבוהים ב-2-3 אחוזים בשנה, לעומת ביצועי המניות של חברות אחרות באותם תחומים.

מחקר אחר, שנערך ב-2010 מצא, כי עובדים שחשים מאוד מחוברים לארגון, משקיעים בעבודתם מאמץ הגדול בכ-57 אחוזים יותר מהמאמץ שמשקיעים עובדים שמחשיבים עצמם פחות מחוברים. עוד מצא המחקר, כי הסבירות שעובדים שחשים מחוברים לארגון יתפטרו, נמוכה ב-87 אחוזים לעומת עובדים שחשים מנותקים מהארגון.

ממחקר של חברת המחקרים גאלופ עולה, כי מניותיהן של חברות שרוב עובדיהן חשים מחוברים לארגון, משיגות ביצועים המשופרים ב-147 אחוזים יותר לעומת מניות של חברות שרוב עובדיהן לא חשים מחוברים לארגון. אלא שמאותו מחקר של גאלופ עולה, כי כ-87 אחוזים מכלל העובדים בעולם אינם חשים מחוברים לארגון בו הם עובדים.

7 דרכים לשיפור מחוברות העובדים וחווית העובד

מדד המחוברות של העובדים לארגון, אף שהוא מדד חשוב ולמעשה קריטי, הוא רק נדבך אחד במודל שמודד את מידת המחוייבות של העובדים לארגון.

ב-PWC מציינים, כי בעוד שהמאפיינים שמגדירים את מחוברות העובדים הם קבועים וברורים (מחוייבות, הישגיות, השקעת מאמץ, גאוות יחידה, פעילות לפי התוואי שמתווה הארגון, הצורך להגן על הארגון), הרי שלכל ארגון יש את הייחודיות שלו. כתוצאה מכך, הגורמים שמשפיעים על מידת המחוברות של העובדים בו גם הם ייחודיים לכל ארגון.

מכיוון שכך, טוענים ב-PWC, יש חשיבות לאמוד גם את המאפיינים של חווית העובד, ובראשם אתיקה וגיוון העובדים. בדלויט מציעים כמה דרכים שניתן ליישמן כדי לשפר את מחוברות העובדים לארגון:

1. לשפר את חווית העובד ולתת לה דרגת עדיפות גבוהה.
2. למנות מנהל בכיר שיהיה ממונה על נושא חווית העובד.
3. לאמץ צורת חשיבה של עיצוב חווית עובד.
4. לשקול להרחיב את חווית העובד לכלל כוח האדם בחברה.
5. לבדוק מה עושים בחברות אחרות בנושא זה.
6. לקחת בחשבון את השפעת האיזור בו ממוקמת החברה.
7. לאמוד את חווית העובדים על פי מדדים שהוגדרו מראש.

הנושא של "חווית העובד" הוא אמנם רחב מאוד, אבל הוא נוגע לכל נקודת מפגש בין הארגון לעובד. יש למקסם כל נקודת מפגש כזאת ליצירת חווית עובד הוליסטית ברמה אופטימלית, שבאה לידי ביטוי בכל שלב.

לסיכום, טוענים כל המחקרים, כי שיפור סביבת העבודה עבור העובד מתחילה בהתייחסות אליו כאילו היה לקוח. לכן יש לקחת בחשבון את המאמץ שמשקיעים בשיפור חווית הלקוח וליישם אותו בשיפור חווית העובד.

תוכלו לשמוע עוד על נושא חווית העובד, חשיבותה ודרכים ליישומה בכנס חווית העובד הראשון בישראל שיתקיים ב-13 בנובמבר בכפר המכביה

 

אין תגובות

השאר תגובה