שיתוף

דילמת גובה השכר בעת גיוס עובדים חדשים ושימור עובדים קיימים, לובשת צורות חדשות בתקופה הנוכחית.

אחרי הכול, שכר הוא אחד הגורמים המרכזיים שמאפשרים לחברה לשמר את העובד לאורך זמן ובה בעת לגייס עובדים חדשים.

לפני פרוץ משבר הקורונה היתה הדילמה של גובה השכר פשוטה יותר. עד מרץ 2020 התמקדו מנהלי משאבי האנוש בסוגייה  איזה סכום מאפשר לגייס את הטלנט ולא לאבד אותו לטובת המתחרים, ובה בעת שגובה השכר יהיה במסגרת התקציב האפשרי של הארגון.

בתקופה הנוכחית, שלאחר מרץ 2020, דילמה זו הפכה מורכבת הרבה יותר. כעת מתלבטים מנהלי משאבי האנוש איך לקבוע את גובה השכר כך שיהיה מספיק אטרקטיבי מול דמי האבטלה וגם מול ארגונים אחרים, במקביל יאפשר לשמר את העובדים בארגון לאורך זמן, ועדיין יאפשר לעמוד בתקציב על אף הצורך של הארגונים לקצץ בתקציבי השכר.

במילים אחרות, הסוגייה של גובה השכר שניתן להציע לעובדים חדשים, ולתת לעובדים הקיימים במטרה לשמרם, היא אחת היותר מורכבות עבור מנהלי חברות ומנהלי משאבי אנוש כאחד.

זאת ועוד, השמועות על גובה השכר וההבדלים בין רמות שכר שונות בין עובדים מתפשטות במהירות. לכן חשוב להתייחס למקרים של תלונות עובדים על שכרם במהירות וביעילות ככל האפשר.

המידע ברשתות החברתיות ובאתרי השוואות שכר עלולים לגרום לחלק מהעובדים לחשוב שהם מקופחים בנושא השכר, לעומת עמיתיהם.

אתגר נוסף שמנהלי משאבי האנוש צריכים להתמודד איתו נובע מכך שפעמים רבות המידע הזה אינו אמין ונוטה להגזים כלפי מעלה.

מצב זה גורם לעובדים רבים לחשוב שהמקבילים להם בחברות אחרות מקבלים הרבה יותר מהם, דבר שבמקרים רבים אינו נכון.

אחד הפתרונות המוצעים במחקרים שנעשים בעולם הוא לפרוס בפני העובד סיבות מוצדקות לפער בין השכר שלו לבין שכר של עובדים אחרים.

הנה כמה סיבות אפשריות שניתן להסביר לעובד לגבי ההפרש בין שכרו לבין שכרם של עובדים אחרים:

1 ותק: אחת הסיבות שיכולות להצדיק שכר גבוה יותר לעובד אחר בחברה, יכולה להיות העובדה שלעובד האחר יש ותק רב יותר בחברה.  

2 הכשרות: סוגי הכשרות שונים יכולים להוות בסיס נוסף לכך שלעובדים מסויימים יש שכר גבוה יותר מאשר שכרו של העובד שמתלונן על קיפוח לעומת אחרים.

3 היקפי ותחומי אחריות: יתכן שיש הבדלים מהותיים בין שכרם של שני עובדים בחברה בעלי תפקיד זהה. ועם זאת, יתכן שאחד מהם קיבל אחריות רבה יותר במידה משמעותית לעומת חברו.

4 ידע וניסיון בתחום שבו עוסק התפקיד: ככל שעובד ממלא תפקיד מסויים זמן רב יותר הוא צובר יותר ניסיון ולכן גם ידע. ניסיון וידע הם נכסים שיש עליהם 'פרמיה'. כלומר לעובד שרכש אותם מגיע לקבל יותר מאשר לעובד שלא רכש אותם עדיין.

כל אלה הן כאמור סיבות שיכולות להצדיק את העובדה שעובד מסויים יקבל שכר גבוה יותר לעומת עובד אחר בתפקיד דומה או אפילו זהה.

לא פחות חשוב: לפני שמציגים בפני עובד שחש כי הוא קופח בשכרו, את הסיבות לכך ששכרו נמוך יותר מזה של עמיתיו, חשוב מאוד לאסוף את כל העובדות לגבי העובדים ששכרם גבוה יותר.

בנוסף, כדאי מאוד לאסוף נתונים אמיתיים על השכר של עובדים מקבילים בחברות אחרות. כאמור, המידע באתרי השוואת השכר וברשתות החברתיות הוא במקרים רבים אינו מדוייק ונוטה להגזים כלפי מעלה.

לכן כדאי שמנהל משאבי האנוש יצטייד בנתונים המדוייקים יותר בנוגע לגובה השכר הנהוג בתפקידים דומים בחברות אחרות, בטרם יקיים את השיחה עם העובד שחש מקופח.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה