שיתוף

"כמה זמן אתם יושבים כאן עכשיו? שעה? יותר? אני מתאר לעצמי שאחרי שעה של ישיבה יש כבר אנשים שהיו שמחים אולי לקום לחלץ קצת עצמות. זה טבעי", כך אמר אוהד קולומבוס, חוקר תנועה, מורה לפלדנקרייז, ומפתח גישת SIT-ACT לישיבה פעילה, בהרצאתו בכנס חשיפת מרצים של HRus בנושא ישיבה פעילה. "אנחנו יצורים חיים. וכיצורים חיים נועדנו להיות בתנועה. אני רוצה להראות לכם עד כמה. נעשה תרגיל קטן שגם תוכלו להתרענן ככה קצת לפני שנמשיך.

"בואו בבקשה תקומו. תעמדו ככה בשקט. אפשר גם לעצום עיניים זה עוזר לקשב. ורק תרגישו את הגוף שלכם, כמה רגעים. כשמקשיבים טוב אפשר לשים לב שהגוף כל הזמן זז. כל הזמן מתנדנדים קצת ניעות קטנות. שאלתם את עצמכם פעם למה? זאת הדרך של הגוף שלנו לאזן את עצמו. הגוף כל הזמן נופל וחוזר לאמצע, כמו אדם שמאזן מקל מטאטא על האצבעות שלו. זה מנגנון אחד שפועל כל זמן שאנחנו עומדים. אבל כמוהו יש עוד המון מנגנונים תנועתיים שכל הזמן עובדים. כלומר הגוף שלנו נמצא כל הזמן בתנועה.

"אפשר לשבת.

"כולם כאם עובדים עבודה משרדית נכון? כלומר אתם מבלים כמה שעות טובות ביום בישיבה. יש לכם איזשהו ניחוש כמה שעות בממוצע אתם יושבים ביום? או באופן כללי כמה שעות אדם יושב בממוצע? בואו נשמע קצת ניחושים".

קהל: "8. 15".

קולומבוס: "אתם רוצים לשמוע את המספר האמיתי? אתם יושבים? מחקרים מראים ששעות ישיבה של אדם מערבי יכולות להגיע עד 16 שעות ביום. אם נחבר יחד את כל השעות האלה נראה שבמהלך החיים שלנו אנחנו מבלים בישיבה בערך חמישים שנה. לכן, מספיק שנשפר קצת את הישיבה שלנו, איזה שינוי דרמטי זה יעשה בחיים שלנו.

"אחרי כמה שעות של ישיבה יכולה להיווצר נוקשות, עייפות. ולפעמים כאבי גב. אני לא יודע אם אתם יודעים אבל הבעיה הכי נפוצה בעולם המערבי זה כאבי גב. והכול בגלל חוסר תנועה וישיבה ממושכת.

"אם אתם לא בטוחים בואו נעשה בדיקה קטנה. ירימו את היד כל האנשים שמעולם בימי חייהם לא חוו כאב גב. אף פעם בחיים".

בקהל שני אנשים מרימים את היד.

קולומבוס: "שני אנשים. זאת אומרת, אנחנו כל כך רגילים לעניין הזה, שאנחנו מקבלים את זה כמו עובדת חיים. כמו חוק טבע. באיזשהו שלב בחיים מתחיל לכאוב לנו הגב. אני כאן כדי להדגיש לכם שזה לא חייב להיות ככה. קחו למשל חברות מסורתיות כמו באפריקה. מסתבר שבעיית כאבי הגב כמעט לא קיימת בחברות כאלה. אתם יודעים למה? הם נמצאים בתנועה כמעט כל היום. גם כאשר הם יושבים, ולא מעט, הם לא יושבים על כסאות אורתופדיים מרופדים. הם יושבים על האדמה, או על שרפרפים וכו'. הדבר הזה מחייב את הגוף שלהם להיות אקטיבי ועירני וזה מה ששומר עליהם מכאבי הגב האלה.

"אם נחזור לרגע אלינו עם כאבי הגב שלנו, חוץ מזה שרובנו מכירים את זה באופן אישי וסובלים מזה; מנקודת המבט של חברות וארגונים, חברות מפסידות המון כסף בשל אובדן ימי עבודה בגלל בעיות שקשורות לכאבי גב, סיבוכים, דלקות וכאבי צוואר, כאבי מפרקים אחרים וכן הלאה.

"חברות מפסידות כסף רב נוסף, כי אדם, לפני כל הבעיות האלה [לפני שכאב הגב מתחיל להציק], מספיק שהוא מרגיש לא בנוח עם הגוף שלו, מרגיש עייפות או נוקשות, אדם כזה לא יכול לעבוד באותה יעילות ויצירתיות כמו אדם שמרגיש מאוד טוב.

"זהו הפסד שקשה למדוד אותו אבל אין חברה שלא מרגישה את זה. אז בעצם איך נותנים פתרון לעניין הזה. יש פתרון שנקרא ישיבה נכונה".

תרצו לשמוע עוד על הפתרונות שמציע אוהד קולומבוס? אתם מוזמנים לצפות בטעימה מתוך הרצאתו בווידאו המצורף.

מעוניינים להזמין את ההרצאה המלאה:

לטלפון: 050-7675629

או בדואר אלקטרוני: kolumbusohad@gmail.com

 

אירוע סוף שנה למנהלי משאבי אנוש

אין תגובות

השאר תגובה