שיתוף

עד לפני כמה שנים, המטרה העיקרית של ההשכלה, בעיקר השכלה גבוהה, היתה לצייד את העובדים הקיימים והעתידיים בכישורים הנדרשים כדי להתברג במקום עבודה טוב ולספק למשפחתם פרנסה טובה.

בשלב מסויים בשניים האחרונות, הלכה ותפסה תאוצה המגמה של קורסים קצרים יחסית (קצרים משמעותית לעומת שנות לימוד לתואר), שמציעים הארגונים לעובדיהם.

אף שקורסים אלה הינם מושקעים, בה בעת הם מאפשרים למידה מהירה שמקצרת מאוד את הזמן בין תחילת הקורס ליישומו בשטח על ידי הלומדים, והפקת התועלות מלמידה זו.

ובכל זאת, בכל העולם, בעיקר המערבי, קיים עדיין פער מיומנויות משמעותי. כלומר, פער בין המיומנויות הנדרשות למיומנויות הקיימות.

מסקר שנערך על ידי חברת מקינזי עולה, כי כ-87% ממשתתפי הסקר בעולם אמרו שהם חווים פערי כישורים כעת, או שהם צופים שיחוו פערי כישורים בתוך כמה שנים.

אחד הגורמים המרכזיים ביותר בנושא זה הוא העלויות הקשורות בהכשרה. בארה"ב עלויות שכר הלימוד הן גבוהות והלוואות הסטודנטים הן רק חלק מהחובות הגבוהים של סטודנטים בעולם.

מנגד, בשוודיה אין שכר לימוד, אבל סטודנטים לווים כסף באותה תדירות כמו האמריקאים. לכ-70% מהסטודנטים בארה"ב יש הלוואות המיועדות לסטודנטים, והם מסיימים את הלימודים עם חובות של כ-20 אלף דולר בממוצע.

עלויות אלה יחד עם הצורך לכסות גם את עלויות המחיה, יוצרים את הצורך בתארים תמציתיים יותר וחינוך המבוסס על למידה מקוונת.

מדו"ח של קרדיט סוויס עולה, כי בכלכלות מתפתחות המצב גרוע בהרבה, ובאופן לא פרופורציונלי, בפרט בחלקים המתפתחים של אותן מדינות.

אפשרויות תעסוקה גמישות, הכוללות הכשרה תוך כדי עבודה, יאפשרו לעובדים להתחיל להרוויח את משכורתם תוך כדי למידה, דבר שיסייע להם להחזיר את ההשקעה הראשונית.

יש לכך חשיבות גדולה במיוחד לאור העובדה שיש לא מעט סטודנטים שמלהטטים משפחה עם עבודה חלקית.

מהמחקר של קרדיט סוויס עולה, כי במקרים רבים, המיומנויות החסרות הן כאלה שניתנות לביצוע מרחוק (מהבית).

התוצאה היא שבמדינות רבות, ובעיקר בארה"ב, ארגונים מטפלים בפערי המיומנויות הללו על ידי כך שהם שוכרים יותר ויותר פרילנסרים שעובדים על פי חוזים אד הוק, ומגיעים עם הכישורים והניסיון הנדרשים.

המגמה הזאת, לפנות ליותר ויותר פרילנסרים במקום לבזבז זמן יקר בהליך גיוס ארוך, תורמת רבות לגידול משמעותי בביקוש לפרילנסרים במדינות רבות.

לפרילנסרים בדרך כלל אין מחוייבות ארוכת טווח לארגון וגם לארגון אין מחוייבות ארוכת טווח אליהם, טוענים בקרדיט סוויס.

פרילנסרים עובדים על פי לוחות זמנים שהם מגדירים בעצמם, עבור עצמם, מבצעים את המשימות שהארגון הזמין מהם וממשיכים הלאה, למשימות שהטיל עליהם הארגון הבא.

נהוג לחשוב שפרילנסרים הם עובדים שלא הצליחו למצוא עבודה קבועה כשכירים, ושמדובר בתפקידים חסרי מיומנות.

אלא שמנתונים של BCG עולה, כי שיעור נכבד מהפרילנסרים הם מקצוענים ממגוון רחב של תחומים, מגרפיקאים ועד אנשי הייטק בעלי מיומנויות נדרשות.

בקרדיט סוויס סוברים, כי הפרילנסרים המיומנים ביותר, תורמים את רוב הנפח של כלכלת הפרילנס בעולם, המוערכת בהיקף של כ-297 מיליארד דולר, וממשיכה לצמוח במספרים דו ספרתיים מדי שנה.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה