שיתוף

איתור טלנטים לתפקידי ניהול, אשר יש להם פוטנציאל להיות מנהיגים מעולים, וגיוסם, היא אחת המשימות היותר חשובות של מנהלי משאבי האנוש.

יש להקדיש לכך מאמצים נפרדים מהמאמצים לאיתור מועמדים לתפקידים מקצועיים. לא כל מועמד מצויין לתפקיד מקצועי הוא גם מתאים לתפקיד ניהולי.

מועמדים לתפקידים ניהוליים חייבים להיות בעלי כישורי ניהול ורצוי מאוד שיהיה להם כשרון מנהיגות טבעי. איתור מועמדים בעלי מאפיינים של מנהיגים יאפשר לארגון לבנות את העתודה הניהולית של הארגון.

ארגונים רבים נוטים לחפש את העתודה הניהולית בקרב עובדים צעירים, שכן הסברה הרווחת היא שעובדים מבוגרים יותר בגילאי 35 ומעלה, כבר נמצאים בתפקידי ניהול.

נהוג לחשוב שאם עובד שגילו 35 או יותר, לא הגיע לתפקיד ניהולי עד לגיל זה, הוא כנראה אינו מתאים לתפקיד. יתכן שהנחה זו גורמת לארגונים לפספס מועמדים בעלי פוטנציאל ניהולי.

זאת ועוד, יש מועמדים מצויינים רבים עתירי ניסיון ניהולי שסיבות כלשהן עזבו את מקום עבודתם, בין אם בגלל פיטורי התייעלות או שהחברה נסגרה, או מכל סיבה אחרת, שאינה תלויה ביכולותיהם ובתפקודם של אותם מועמדים.

ארגונים שפוסחים עליהם רק בגלל גילם מפספסים מועמדים מצויינים ולמעשה מפחיתים את ערכה של העתודה הניהולית שלהם.

בה בעת, קורה לא אחת שארגונים מעדיפים לקדם לתפקידי ניהול עובדים צעירים רק משום שהם מצטיינים בתפקידם בהיבט המקצועי.

ההעדפה למנות אותם לתפקידי ניהול לא מסתמכת על כישורי ניהול וכישורי מנהיגות, אלא רק על כך שהם צעירים (בגילאי עשרים עד אמצע השלושים) ועל כך שבמישור המקצועי הם עובדים מצויינים.

חשוב להבחין בין הצטיינות מקצועית לבין הצטיינות במישור הניהולי. ההתעלמות מההבדלים המהותיים בין שני סוגים אלה של כישורים גורמת לכך שלעיתים קרובות ארגון ממנה לתפקידי ניהול, עובדים מצטיינים חסרי יכולות ניהוליות.

התוצאה היא פעמים רבות ניהול גרוע ובסופו של דבר פיטורי (או התפטרות) אותו טלנט שבעבר תרם רבות לארגון. הסיבה לכך היא שרבים מהם יראו בהעברתם מתפקיד ניהולי בחזרה אל 'ספסלי' התפקיד המקצועי, כהדחה או כהורדה בדרגה, ויחפשו את מקומם בארגון אחר.  

יש שני מאפיינים בולטים שיש לחפש אצל מועמדים לעתודה ניהולית ולתפקידי ניהול: ראשית, עליהם להיות מסוגלים לחשוב כמה צעדים קדימה, להיות בעלי יוזמה ויכולת מוכחת של הובלה.

שנית, מועמדים לתפקיד ניהולי צריכים להיות כאלה שלוקחים יוזמה באומץ, תוך לקיחת סיכונים מחושבים בלי לחשוש מכשלון. כמו כן עליהם להיות אנשים שנוקטים לנקוט יוזמות אלה בלי להתייעץ על כל צעד ושעל עם הממונים עליו ובלי לצפות להנחייתם בכל פעולה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה