הפרת דיני עבודה: מיתוג מעסיק כשומר חוק

הפרת דיני עבודה: מיתוג מעסיק כשומר חוק

כמות התביעות שמוגשים נגד מעסיקים במסגרת חוק הגברת האכיפה אך לא רק, מגלות שכדאי למנף את המאמצים לשמור על החוק

שיתוף

אכיפת דיני עבודה-גיליון נקי

בשבוע שעבר כלי התקשורת קיבלו הודעה לעיתונות כי פקחי משרד התמ"ת יגיעו בימים אלה לבתי עסק בצפון השייכים לענף הרכב. מתוקף חוק הגברת האכיפה של דיני העבודה. בכל שבוע מודיעים על אזור אחר, על ענף אחר, מעין ראו הוזהרתם.

החוק נועד להגן על העובדים, ובעיקר על החלשים מביניהם. בעוד שעבירות על דיני עבודה נפוצות בהרבה פחות בענף ההייטק למשל, מקומות עבודה המעסיקים עובדים מהשכבות החלשות יותר של האוכלוסיה הם בעלי התואר המפוקפק "מפרי חוק קבועים", "גנבי עובדים", כאלה שמועמדים לעבודה מגיעים אליהם רק כי אין להם ברירה.

המעסיקים המפרים את החוק עושים זאת מתוך שתי אפשרויות: מתוך אי ידיעה, ובכוונה תחילה. מובן שאי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש. אך המציאות מחייבת פתרון פרקטי, שהוא לא רק ענישה, אלא גם סיוע קונקרטי באכיפה: תוכנות המזהירות כי לעובד לא שולם שכר כחוק, פיקוח, עובדים מתוך החברה היודעים את החוק על בוריו ועוד.

חברת האופנה קסטרו הורשעה לפני כחודשיים בעברה על חוק שעות עבודה ומנוחה כאשר העסיקה עובדות ערביות-ישראליות במשך שבעה ימים ברצף. החוק מחייב לתת לפחות יום מנוחה אחד. פקחי משרד התמ"ת הגישו תביעה נגד החברה ונגד סמנכ"לית משאבי האנוש של החברה, אילי זינגר. בית הדין לעבודה הרשיע את החברה וזיכה את זינגר, שהוכיחה כי עשתה הכל כדי ליידע את מנהלי החברה על החוק. הלחץ הגדול באיוש המשמרות בחנות הוא שהביא למנהלי הסניף לעבור על החוק. מדובר היה במקרה נקודתי מאוד בחברה.

קבלני כוח אדם יכולים גם הם לטעות מתוך הלחץ לאייש כמה שיותר משמרות ומשרות ולהרוויח על כך. ויש חברות שעושות צעדים מכוונים, מחושבים ומודעים לעצמן בנושא חוקי עבודה. במודע אינן משלמות שעות נוספות, כי מזמין השירות, אצלו משובצים העובדים, אינם משלמים שעות נוספות במסגרת ההסכם ביניהן. "אם אחד מהעובדים יתלונן, נשלם לו", אומרים ראשיהן.

ככל שירבו התביעות, כך תאלץ כל חברה למצוא את הפתרונות התפעוליים והלוגיסטיים לאכיפת דיני העבודה בעצמה. זה אולי דורש השקעה של משאבים רבים, אך חברה שתתהדר בגיליון תביעות נקי בתחום דיני עבודה, תחזיר את ההשקעה מהר יותר ממה שחברות שעוברות על החוק חושבות:
חברה שזוכה לביקור מפקחי משרד התמ"ת ויוצאת נקייה מכל העניין, תמתג עצמה כשומרת על זכויות העובדים. החברות המעסיקות עובדים מאוכלוסיות חלשות עובדות קשה מאוד כדי לגייס ולשמר את העובדים. כיום זה בלתי נמנע: צעד ראשון במיתוג החברה ובמשיכת מועמדים איכותיים לעבוד בה, הוא להצהיר על שמירת זכויות העובד וחוקי העבודה, ולעמוד מאחורי ההצהרה.

המצב הוא כזה שמחייב לאייש תפקיד חדש שנולד: רכז/ת דיני עבודה. חברות גדולות המחפשות פתרונות כיצד לאכוף כל כך הרבה דיני עבודה, יעשו טוב אם יעסיקו עורכי דין שיהיו חלק מהארגון ולא מחוצה לו. שיכירו את הקרביים של הארגון ואת העבודה השחורה ביותר שמנהלים, רכזים וחשבי שכר עושים. הרי המוני עורכי דין מחפשים עבודה, אז קדימה לדרך.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה