בטיחות פסיכולוגית (או בטחון פסיכולוגי) היא הבסיס לתרבות ארגונית בריאה במקום העבודה, המאפשרת לעובדים לבטא את עצמם ללא חשש מלעג, דחייה או ענישה.
מבחינת מנהלי משאבי אנוש, הטמעת בטיחות פסיכולוגית הינה חיונית לטיפוח רווחה במקום העבודה, להנעת חדשנות ולשיפור ההצלחה הארגונית הכוללת.
בטיחות פסיכולוגית מהווה אבן יסוד לרווחה והצלחה במקום העבודה. מנהלי משאבי אנוש שמתעדפים את יישומו של הבטחון הפסיכולוגי יכולים לטפח כוח עבודה נאמן, מחובר ובעל ביצועים גבוהים.
להלן 6 שלבים לקידום בטיחות פסיכולוגית בארגון:
1 לעודד תקשורת פתוחה:
מנהלי משאבי אנוש צריכים ליצור סביבה שבה העובדים מרגישים בנוח לשתף את הרעיונות, החששות והמשוב שלהם.
ניתן להשיג זאת על ידי קידום מדיניות דלת פתוחה, קיום פגישות קבועת של אחד על אחד וארגון דיונים בצוות.
יש לעודד את המנהלים להקשיב באופן פעיל ולהבין את המסרים של העובדים.
2 הדרכת מנהלים:
למנהלים יש תפקיד קריטי במתן הטון לבטיחות פסיכולוגית. מתן הכשרה על תקשורת אמפתית, פתרון קונפליקטים ומנהיגות מכילה יכול לעזור למנהלים לבנות אמון מול הצוותים שלהם.
מנהלים שמודים בטעויות יכולים לעודד את העובדים לעשות את אותו הדבר.
3 לטפל בהטיות במקום העבודה:
מנהלי משאבי אנוש חייבים לזהות ולצמצם הטיות הפוגעות בבטיחות פסיכולוגית, באופן אקטיבי.
זה כולל בדיקה חוזרת של מדיניות כדי להבטיח הוגנות, קידום גיוון והכלה, וטיפול מיידי במיקרו-אגרסיות.
יצירת מרחבים בטוחים לקבוצות שאינן מיוצגות יכולה לשפר עוד יותר את תחושת השייכות.
4 זיהוי ותגמול תרומות העובדים לארגון:
הכרה בעובדים על ההשקעה וההישגים שלהם מחזקת את הרעיון שהקול שלהם חשוב.
הכרה פומבית בהישגים ותהליכי קבלת החלטות מכילים, יכולים להגביר את הביטחון ולעודד השתתפות של עובדים במאמץ לייצר חדשנות.
5 לטפח חשיבה בכיוון צמיחה וחדשנות:
מנהלי משאבי אנוש יכולים ליצור תרבות ארגונית שבה טעויות נתפסות כהזדמנויות למידה ולא ככישלונות.
זה כרוך בשימת דגש על שיפור מתמיד ועידוד העובדים להתנסות ללא חשש מאשמה.
6 להטמיע מנגנוני משוב סודי:
מתן ערוצים אנונימיים לעובדים לשיתוף חששות או דיווח על בעיות יכולה להבטיח שנושאים רגישים יטופלו ללא חשש מהשלכות.
פעולה לפי משוב זה ממחישה מחויבות ארגונית לשיפור. תפקידה של בטיחות פסיכולוגית היא בהגברת הרווחה וההצלחה של הארגון.
בטיחות פסיכולוגית תורמת ישירות לרווחת העובדים על ידי הפחתת מתח, חרדה ושחיקה.
כאשר עובדים מרגישים בטוחים, יש סיכוי גבוה יותר שהם יתקשרו בדיאלוג פתוח, ישתפו פעולה ביעילות ויבנו קשרים חזקים יותר עם עמיתים.
מנקודת מבט עסקית, בטיחות פסיכולוגית מניעה חדשנות ופתרון בעיות.
עובדים שמרגישים בטוחים נוטים יותר לחלוק רעיונות יצירתיים, להשמיע דעות מנוגדות ולאתגר את הסטטוס קוו. כל אלה חיוניים לצמיחת הארגון.
יתר על כן, עובדים שחשים בטחון פסיכולוגי גבוה מגיעים לביצועים טובים יותר, לשיעורי שימור גבוהים יותר ויש להם יכולת הסתגלות רבה יותר לשינויים.