רבות מדברים על חשיבותה של דינמיקה חיובית וחזקה בין העובדים בצוות. אבל במקרים רבים יש הרבה פחות הקשבה, מחשבה והערכה, לחשיבותן של מערכות היחסים בין כל עובדי הארגון, לכל אורכן ורוחבן של המחלקות השונות בארגון.
קשרים רחבים ובלתי פורמליים בין כל עובדי הארגון יוצרים רשת קשרים שיכולה להניע את הצלחתו של הארגון, בעוד שהיעדרה עלולה לעכב את התקדמותו.
בסביבה העסקית המורכבת והמהירה של ימינו, שבה שיתוף פעולה בין-תחומי הוא בעל חשיבות עליונה, קשרים בין-מחלקתיים של עובדים אלה אינם רק משהו שנחמד שיש אותו, אלא מהווה גורם מכריע להצלחת הארגון.
להלן 4 היתרונות הטמונים בקשרים חיוביים וחזקים בין עובדי הארגון בכל המחלקות והחטיבות:
1 זרימת מידע:
קשרים חזקים בין עובדים לכל אורכו ורוחבו של הארגון מטפחים תקשורת משופרת וזרימת מידע.
כאשר עובדים ממחלקות שונות מכירים זה את זה ובוטחים זה בזה, סביר יותר שהם ישתפו תובנות ומידע חיוניים ואף חששות לגבי פעילויות מסויימות, באופן יזום.
קשרים טובים בין העובדים מונעים מצבים של מידור והצבת מחיצות אטומות בין מחלקות שונות.
כמו כן הם מונעים הווצרות צווארי בקבוק בזרימת מידע ומאפשר הגעת נתונים קריטיים לעובדים הנכונים בזמן הנכון.
לדוגמה, איש מכירות שיש לו קשרים טובים עם עובד בפיתוח מוצרים, עשוי להעביר במהירות את המשוב של הלקוחות לגבי המוצר, מה שמוביל לשיפורים מהירים יותר במוצר.
בהיעדר קשרים כאלה ותקשורת ישירה, תובנות מכריעות עלולות שלא להגיע ליעדן, מה שיביא להאטת החדשנות ופתרון הבעיות.
2 ניצול הידע הקולקטיבי להגברת החדשנות והיצירתיות:
קשרים טובים בין עובדים בכל הרמות והמחלקות מהווים זרז רב עוצמה לחדשנות, ליזמות, ולפתרון בעיות.
מגוון רחב של נקודות מבט, חוויות ומיומנויות, נמצא בפינות שונות של הארגון.
כאשר עובדים מרגישים בנוח לפנות לעמיתים, גם אם הם לא שייכים לצוות המיידי שלהם, הם יכולים לנצל את האינטליגנציה הקולקטיבית הזו.
לדוגמה, צוות שיווק המתמודד עם אתגר בקמפיין עשוי למצוא פתרון בלתי צפוי באמצעות שיחה אגבית עם עובד בתחום ה-IT. בעיית ייצור עשויה להיפתר באמצעות תובנות ממומחה לוגיסטיקה.
הפריה הדדית זו של רעיונות, מעודדת יצירתיות ומאפשרת פתרונות מקיפים ויעילים יותר לאתגרים מורכבים.
3 הגברת מידת המחוברות ושימור העובדים:
קשרים חזקים בין עובדים בכל רחבי הארגון מגבירים משמעותית את מידת המחוברות של העובדים ואת שימורם.
כאשר עובדים מרגישים מחוברים לרשת רחבה יותר של עמיתים, הם חווים תחושת שייכות ושותפים למטרה הגדולה יותר של הארגון.
מערכות תמיכה בלתי פורמליות אלו יכולות להפחית תחושות בידוד, במיוחד בסביבות עבודה גדולות או מרוחקות.
הידיעה שהם יכולים לסמוך על עמיתים בתחומים שונים לקבלת סיוע, ייעוץ או פשוט פנים ידידותיות, תורמת לשביעות רצון גבוהה יותר בעבודה ולסביבת עבודה חיובית יותר.
זה כשלעצמו, מפחית תחלופה ועוזר למשוך כישרונות חדשים, שכן תרבות שיתופית ומחוברת הופכת למוקד משיכה משמעותי.
4 יעילות תפעולית ואג'יליות:
קשרים בין-מחלקתיים יעילים בין עובדים, הם קריטיים ליעילות תפעולית ואג'יליות.
פרויקטים דורשים לעתים קרובות אינפוטים ממגוון כיוונים ושיתוף פעולה של כמה מחלקות.
כאשר מערכות היחסים בין העובדים הן חיוביות וחזקות, זרימות העבודה חלקות יותר, שיתוף הפעולה טוב יותר וסכסוכים פוטנציאליים נפתרים בצורה ידידותית יותר.
יעילות זו מאפשרת לארגונים להסתגל מהר יותר לשינויים בשוק, לבצע פרויקטים במהירות רבה יותר ובסופו של דבר לספק תוצאות טובות יותר.
בשורה התחתונה, טיפוח תרבות ארגונית שבה מערכות יחסים בין עובדי הארגון משגשגות מעבר לצוותים המיידיים הוא השקעה בעתיד הארגון.
תרבות ארגונית כזאת מטפחת כוח אדם חסין, חדשני ומחובר מאוד לארגון, המסוגל להתמודד עם אתגרים ולנצל הזדמנויות בעזרת עוצמה קולקטיבית.