שיתוף

בעידן בו משיכה ושימור של כישרונות מובילים הם בעלי חשיבות עליונה, ארגונים מחפשים כל הזמן דרכים חדשניות לשיפור חבילות ההטבות לעובדים שלהם.

אחת הדרכים הפחות נפוצות אך יעילות וחסכוניות לארגון, היא באמצעות עסקאות חליפין עם ספקים (בארטר).

באופן מסורתי, עסקאות בארטר קשורות לעסקאות בין עסקים כדי לחסוך במזומן או להעביר מלאי עודף, אבל ניתן להרחיב את הקונספט ולספק הטבות יקרות ערך לעובדים תוך חסכון בתקציב הארגון.

עם זאת, ההיתכנות והביצוע דורשים תכנון קפדני ושקילת גורמים שונים, כולל השלכות משפטיות ומיסויות.

אם כן, האם ארגון יכול להעניק לעובדים הטבות יקרות ערך באמצעות עסקאות חליפין?

מתברר שכן. ארגון בהחלט יכול להעניק לעובדים הטבות יקרות ערך באמצעות עסקאות חליפין עם ספקים.

אסטרטגיה זו ממנפת קשרי ספקים קיימים או יוצרת קשרים חדשים המבוססים על תועלת הדדית מעבר לחילופי כספים.

הרעיון המרכזי הוא שאם לחברה יש מוצר או שירות שהספק זקוק לו, במקום לשלם במזומן עבור הסחורות או השירותים של הספק, הארגון יכול להציע מוצר או שירות משלו בתמורה.

לאחר מכן ניתן להשתמש ב'זיכוי' זה מעסקת החליפין לרכישת מוצרים או שירותים שניתן להציע כהטבות לעובדים.

לדוגמה, סוכנות שיווק עשויה להציע את שירותיה לחדר כושר מקומי, ובתמורה מקבלת מינויים לחדר הכושר. את המנויים הללו היא מעניקה כהטבה לעובדיה.

באופן דומה, חברת תוכנה יכולה להציע את רישיונות התוכנה שלה לשירות קייטרינג בתמורה לקייטרינג מוזל לאירועי עובדים או ארוחות צהריים יומיות.

השגת הטבות לעובדים באמצעות סחר חליפין (בארטר) דורשת גישה אסטרטגית וביצוע קפדני.

להלן 3 צעדים עיקריים להענקת הטבות יקרות ערך לעובדים באמצעות עסקאות חליפין (בארטר):

זיהוי צרכים משלימים וספקים שיכולים להפיק מכך תועלת:

הצעד הראשון הוא לזהות ספקים שמוצריהם או שירותיהם תואמים את הטבות הפוטנציאליות לעובדים.

במקביל, ספקים אלה יכולים באמת להפיק תועלת ממה שהארגון יכול להציע להם התמורה.

לא מדובר בכפיית סחר. מדובר במציאת תרחיש של win-win.

במקרים כאלה, מנהלי משאבי אנוש ומנהלי הרכש צריכים לשתף פעולה כדי לרשום את הטבות העובדים הרצויות, כמו למשל תוכניות בריאות, שירותי טיפול בילדים, קורסים, הנחות קמעונאות, כרטיסים לאירועי בידור, מינויים להצגות ולחדרי כושר ועוד.

לאחר מכן יש להעריך את תרומתם הפוטנציאלית של ספקים קיימים או לאתר ספקים חדשים המספקים אותם.

במקביל, על הארגון לזהות את הנכסים שלו הניתנים לסחר, לרבות עודף כושר ייצור, מלאי שלא נמכר, שירותים מיוחדים או אפילו שטחי פרסום שיכולים להיות בעלי ערך לספק פוטנציאלי.

פנייה לספקים אלה תכלול הצגת הסכם סחר חליפין מועיל הדדית שיכול להוביל להטבות לעובדים.

לקבוע הערכה, תנאים ותיעוד ברורים:

עסקאות סחר חליפין, במיוחד אלו הכרוכות בהטבות לעובדים, חייבות להיות מתועדות ומוערכות בקפידה.

שני הצדדים צריכים להסכים על שווי השוק ההוגן של הסחורות או השירותים המוחלפים.

הערכה זו חיונית לחשבונאות, וחשוב מכך, לצורכי מס. בתחומי שיפוט רבים, סחורות ושירותים שהוחלפו נחשבים להכנסה חייבת במס הן עבור החברה והן, אם ניתנים ישירות לעובדים, גם עבור העובדים.

לכן יש הכרח בהסכמים משפטיים ברורים המתארים את תנאי סחר החליפין, את ערך ההחלפה, את לוחות הזמנים של האספקה ​​ואת ההטבות הספציפיות שיינתנו לעובדים.

התייעצות עם אנשי מקצוע משפטיים ומיסויים מומלצת מאוד כדי להבטיח עמידה בכל התקנות הרלוונטיות בנוגע לפיצויים שאינם במזומן.

שילוב הטבות ותקשורת יעילה:

לאחר שנוצרו הסכמי חליפין, הארגון צריך לשלב בצורה חלקה את ההטבות החדשות הללו בהצעות לעובדים שלו.

זה כרוך בתקשורת ברורה לעובדים לגבי ההטבות הזמינות, כיצד לגשת אליהן וכל תנאי הקשור אליהן, לרבות זמינות מוגבלת, תקופות מימוש ספציפיות וכדומה.

למנהלי משאבי האנוש יש תפקיד חיוני בניהול חלוקת ההטבות הללו ובמעקב אחר ניצולן.

יתר על כן, על הארגון לבחון באופן קבוע את יעילותן של הטבות חליפין אלו, לאסוף משוב מהעובדים ולהעריך האם הן מוערכות באמת ותורמות לשביעות רצון העובדים ולשימורם.

משוב כזה יכול לסייע בשיפור שותפויות חליפין קיימות ובזיהוי הזדמנויות חדשות לשיפורי הטבות עתידיים.

כנס רווחה וחווית עובד 2025

כנס קהילת הגיוס השנתי 2025

כנס משאבי אנוש השנתי 2025

אין תגובות

השאר תגובה