תפקיד משאבי אנוש במיזוגים ורכישות

תפקיד משאבי אנוש במיזוגים ורכישות

מהו תפקיד מנהל משאבי אנוש בתהליך המיזוג והרכישה?

שיתוף
מיזוג ורכישה

מיזוג ורכישה

על אף שרבים סבורים כי תהליכי המיזוג והרכישה בהתייחסות להיבט האנושי הם כמעט אוטומטיים, דווקא בתהליכים מורכבים אלו בדרך כלל המרכיב האנושי זוכה להתעלמות.

ההתעלמות מההיבט האנושי בתהליכי מיזוג ורכישה עשוי להוות מכשול אמיתי בביצועים ובהתקדמות.

בנוסף, מחקר על ידי יועצים מובילים הוכיח כי כישלון בתכנון האינטגרציה התרבותית בתהליך מיזוג ורכישה, יכול לסכן את העסקה כולה. ואכן, מחקר שנערך בארה"ב בנושא הראה, שזה מוביל ל- 30% מהעסקאות שנכשלו.

מדוע זה קרה? כיוון שהרכישות בעבד היו מונעים בעיקר על ידי מספרים, הכלכלנים ורואי החשבון של החברה לקחו על עצמם את התפקיד העיקרי בתהליך.

בדיקת נאותות בתחום משאבי אנוש נתפשת כתוסף, לעתים קרובות רק בשלבים מאוחרים יותר ובעיה זו יכולה להיות מורכבת על ידי העובדה כי אנשי משאבי אנוש בארגון הרוכשים לא יכול להיות מודעים לרוב לתפקיד החשוב שהם יכולים וצריכים לבצע.

תרבות ארגונית

יועצים אחרים המעורבים בעסקה עשויים להיות אנשי מקצוע בתחום העסקה עצמה, בעוד שאנשי משאבי אנוש יכולים להיות מעורבים רק במיזוגים ורכישות פעם אחת בקריירה שלהם – או בכלל לא. משמעות הדבר היא שיש להביא אותם לתוך התהליך שאינו בהכרח בראש סדר העדיפויות.

גישה זו, עשויה ליצור כל מיני בעיות בהמשך הקו. רוכש החברה "רוכש" גם האנשים שלה ואת התרבות שלה. לעובדים אלו יש סביבה תרבותית ושגרות שהורגלו להן. סביבות אלו יכולות להשתנות משמעותית לאחר הרכישה, והצוות צריך להרגיש בנוח עם כל השינויים.
לכן, מבט מקרוב על התרבות הקיימת הוא חיוני. האם המצב חופשי ונינוח? אם כן, האם שינוי בסביבה ארגונית מסורתית והיררכית יותר ישפיע לרעה על הדינמיקה? או שמא התרבות תותיר את העובדים חשים בשוליים וחסרי הערכה, ולכן כל שינוי יתקבל בברכה?

בחירת ההתאמה התרבותית הנכונה

כמובן, נושאים כגון רמות האיוש והעלות המתמשכת אשר נבחנים על פי ניתוח משאבים בתוך החברה החדשה, צריכים להילקח בחשבון. אולם, גם כוח העבודה צריך להיות מעורב וכן המוטיבציה, וההבנה מה יוצר את ההתחייבות הזו – זה המפתח.

מחלקת משאבי אנוש בחברה הרוכשת צריכה לסקור את התרבות הקיימת ולהכיר בכך שכל שינוי יכול ליצור אי ודאות ויכול להיות קשור לרמות גבוהות של התשה של העובדים.

זה לא רק מוגבל לחברה הרוכשת. החברות הנרכשות אף הן צריכות לשים לב לכל ההיבטים הללו, במיוחד הן מתחילות להבחין בתחלופת עובדים. צריך לשקול בזהירות את התרבות של הארגון שרכשתם. אם המכירה היא לטובה בטווח הארוך, בניגוד לטווח קצר בו יש תחלופה מסוימת. בחירת התאמה תרבותית נכונה היא החשובה ביותר.

חשיבותה של תקשורת טובה

המפתח להבנה הוא לדבר עם בעלי העניין העיקריים כחלק מתהליך בדיקת נאותות. חשוב לגלות דברים כמו איך החברה מנוהלת, לגבי אילו נושאים אנשים מודאגים, מדוע הצוות עוזב את החברה, כמה צריך להשקיע בהכשרה ופיתוח של העובדים שהתווספו, מהי המדיניות והתהליכים שיש להנחיל.

ללא אסטרטגיה נכונה ותקשורת טובה, יש סיכוי שכמה מהכישרונות המבורכים יחליטו לצאת מהחברה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה