אוכל, קדימה אוכל!

אוכל, קדימה אוכל!

כולנו יודעים שבגוגל יש ארוחות חינם אך הסיבה לאוכל החינמי מתוחכמת יותר מכפי שהיא נראית

שיתוף
תנאי עבודה

דיוויד בורקוס, מחבר הספר The Myths of Creativity, ביקר במטה של גוגל בקיץ שעבר והבין למה יש שם כל כך הרבה אוכל בחינם. הוא כתב על זה מאמר מעניין בפורבס.

בורקוס גילה שהשמועות אמתיות: יש בגוגל הרבה אוכל והוא טעים! אחד ממייסדי גוגל, סרגיי ברין, הורה פעם לאדריכלים ולמעצבי המשרד ש"אף אחד לא יהיה במרחק של יותר מ-200 רגל מאוכל." מאז רבים ניסו לנתח את הכוונות מאחורי הפינוקים האגדיים של גוגל. ההסברים הפסימיסטיים ביותר של האוכל החינמי (כמו גם מספרה, מכבסה, תאי שינה וכדומה) הם שגוגל רוצה ליצור מקום עבודה שהמועסקים אינם רוצים לצאת ממנו ואין להם למה לצאת, וכך החברה משיגה יותר שעות עבודה. הסבר מעט יותר אופטימי הוא שעובדים מאושרים הם עובדים טובים וכי ההטבות מחזירות את ההשקעה בכך שהן שומרות על מועסקים מאושרים ומרוצים.

אוכלים במקומות שבהם יש חורים ברשת
לדעתו של בורקוס האמת שונה מעט. אמנם יש החזר בהשקעה באוכל, אבל הסיבה לנוכחותו אינה רק לגרום לגרום להישאר יותר זמן בקמפוס. המטרה היא בעצם לעורר השראה לחשיבה חדשנית. כפי שהסביר לזלו בוק, סגן נשיא גוגל למשאבי אנוש, בספר שכתב על החברה, מטרת בתי הקפה והמטבחים הקטנים שמפוזרים סמוך לעמדות העבודה היא ליצור עבור העובדים מקומות שבהם הם יכולים לעזוב את השולחנות שלהם ולתקשר עם אנשים אחרים שאינם יושבים קרוב אליהם. בוק מגלה שרוב מקורות האוכל האלה ממוקמים אסטרטגית בין שני צוותי עבודה נפרדים והכוונה במיקום הזה היא למשוך את האנשים השונים האלה לאותו מקום כדי שיתקשרו ויעבדו יחד.

בוק מצטט את הסוציולוג רונלד בארט (לא להתבלבל עם רונאל בארת), שהראה שרעיונות חדשניים נוטים לקרות בתוך "החורים המבניים" ברשת קשרים. חברות ואפילו ארגונים נוטים להתקבץ סביב תחומי עניין/רקע או מחלקות וכיו"ב. אבל הקהילות ההדוקות שנוצרות כך נוטות לדכא חשיבה יצירתית. רעיונות חדשים טובעים בים של חשיבה קבוצתית.

אם וכאשר אנשים כובשים את המרחבים שבין קהילות מוגדרות היטב או יחידות עסקיות, סביר הרבה יותר שיחברו רעיונות שונים מקהילות נפרדות. מזון בחינם הוא שיטת בחירה למילוי החורים המבניים ברשת הכוללת של גוגל. בורקוס כותב שכאשר הייתה לו הזדמנות לאכול שם צהריים עם מארחו, הוא לא יכול היה למצוא שם שום שולחן לשניים. במהלך הארוחה הקצרה הוא פגש שלל אנשים חדשים – אף אחד מהם לא עבד באותה המחלקה של המארח של ברוקוס. קל לראות איך אוכל בחינם – במקום העבודה וסמוך לעמדות העבודה – משמש לתדלוק אנשים וליצירת יותר עבודה. אבל בגוגל האוכל מתדלק חדשנות.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה