תביעת ענק ייצוגית בסך 86 מיליון ש"ח נגד חברת "השמירה"

תביעת ענק ייצוגית בסך 86 מיליון ש"ח נגד חברת "השמירה"

החברה מעסיקה 8,000 עובדים ונחשבת לשנייה בגודלה בישראל. "נגיב בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב", הגיבו בחברה

שיתוף

חברת האבטחה השמירה ניצבת בימים אלו בפני תביעת ענק בסך 86 מיליון שקלים ובקשה לאישורה כייצוגית, בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב.

השמירה היא חברת האבטחה השנייה בגודלה בישראל, אחרי מודיעין אזרחי. בשורותיה מועסקים כ-8,000 מאבטחים ושומרים בפריסה ארצית.

במבוא לתביעה נכתב כי החברה "רומסת ברגל גסה ומתוך מודעות זכויות עבודה קוגנטיות (שאינן ניתנות להתניה, י"ח) של עובדיה, אשר מקורן בחקיקה ראשית, צווי הרחבה ופסיקת בתי הדין לעבודה". בחברה מסגרו בתגובה: "נגיב בבית המשפט".

התובע, יצחק גולדנברג, עבד בעבר בחברה בתפקיד מאבטח בבתי מלון במשך כשנה וחצי. את התביעה הוא מחלק לארבעה חלקים נפרדים כל אחד בפני עצמו: אי תשלום שעות מנוחה שבועית בגין עבודה במוצאי שבת; אי תשלום שעות נוספות בגין עבודה מעבר לשבע שעות במשמרת לילה; אי תשלום שעות עבודה בגין השתתפות במטווחים, לרבות הוצאות הנסיעה לשם כך ואי תשלום ימי חג כדין.

גולדברג מציין בנוסף, כי בספטמבר האחרון פוטר מעבודתו ב"השמירה", חרף היותו עובד למופת בתחום וככזה שזכה לשבחים מצד הממונים עליו. לדעתו, הסיבה היחידה לפיטוריו הייתה ניסיונו לעמוד על קבלת זכויותיו מול המעסיק. בהמשך התביעה מוסיף גולדברג ומתאר מסכת תלאות בדרכו לקבלת פיצויי הפיטורין ויתר זכויותיו.

בסופו של דבר, בתום שלושה חודשים ארוכים, שולמו לו פיצויים בסך 6,342 שקלים "וגם זאת בכפוף לחתימה על כתב ויתור והודאת סילוק".

לטענת גולדנברג, באופן ההתנהלות המתואר יצרה לה החברה למעשה "מקור הכנסה נוסף להתעשרות שלא כדין על חשבון עובדיה, בסכומי עתק המגיעים לעשרות מיליוני שקלים".

מאז גילה במארס 2011 שזכויותיו כעובד מופרות לכאורה, פנה התובע לחברה פעם אחר פעם בכדי לעמוד על זכויותיו, אך לא זכה לדבריו לתגובה עניינית.

"נגיב בבית המשפט"

בגין התקופה בת שבע השנים במהלכם לא שולמו לעובדי החברה הגמול המיוחד בגין העבודה בימי החג, תובע גולדנברג סכום המוערך ב-56 מיליון ש"ח. בנוסף תשלום פיצויים המוערכים ב-13.3 מיליון ש"ח בגין אי תשלום שעות מנוחה שבועית בגין עבודה במוצאי שבת. כ-11 מיליון ש"ח בגין אי תשלום שעות נוספות בגין עבודה מעבר ל-7 שעות במשמרת לילה ו-6.3 מיליון ש"ח בגין אי תשלום שעות עבודה בגין השתתפות העובדים במטווחים ו\או רענוני ירי לרבות בגין הוצאות הנסיעה לשם כך. בסה"כ מוערך סכום התביעה המצרפי ב-86 מיליון ש"ח.

בנוסף מתבקש בית הדין להצהיר כי חברת השמירה מפרה את הוראות הדין בנוגע לכל אחת מארבע עילות התביעה הנפרדות העומדות כל אחת בפני עצמה, וכן לחייבה לקיים מעתה והלאה אחר הוראות הדין בכל אחת מעילות אלה.

את גולדנברג מייצגים עורכי הדין ליאור צמח ואילנה פרידמן-שאשא.

יצוין כי זו אינה הפעם הראשונה בה נקשר שמה של החברה בענייני הפרות זכויות עובדים. במארס 2007 הוציא שירות התעסוקה החלטה תקדימית, שלא להפנות דורשי עבודה לתעסוקה ב"השמירה" זאת עקב ממצאים חמורים הנוגעים להפרת זכויות עובדים.

מחברת השמירה נמסר: "טיוטת התביעה הגיעה לידינו לפני מספר ימים, אנו לומדים את פרטיה ונגיב בבוא העת, בבית המשפט. החברה מקפידה לקיים את כל החוקים וההנחיות בנושא זכויות עובדים, כפי שהוכח בביקורות שונות , והייתה בין המובילים לחתימה על ההסכם הקיבוצי החדש למען הסדרת הענף".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

תגובה 1

  1. באחד מתפקידי הקודמים כמנהל משאבי אנוש של חברה תעשייתית החלטתי יום אחד לעשות את תפקידי כיאות ולבדוק האם חברת השמירה מקיימת את חוקי העבודה ומשלמת מה שחייבת לעובדיה השומרים על שערי המפעל 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע.
    הזמנתי אותם לשיחות ,עברתי על תלושי שכרם וחשכו עיני. לא שולמו להם זכויות בסיסיות של פנסיה ושעות נוספות ודמי נסיעה וחופשות. הבנתי למה תמחירם כה נמוך והחלטתי לעשות לזה סוף. הזמנתי את ההסתדרות ואת מנהלי השמירה אלי והודעתי להם שאם העוולות לא יתוקנו ומיד אחליף אותם בחברה שתוכל לתת שכר ותנאים לפי חוק לעובדים. ובסוף אכן קיבלו העובדים המגיע להם.
    בשנים האחרונים נחתם הסכם קיבוצי מעולה לטובת עובדי הקבלן ועובדי השמירה והניקיון ובכ"ז אני רואה שממשיכים לצפצף.סיפור עצוב

השאר תגובה