שיעורים ברווחת עובדים משוודיה

שיעורים ברווחת עובדים משוודיה

השוודים הם ראש החץ באירופה בכל מה שקשור ברווחת כוח העבודה ובבריאותו. ואכן יש לנו מה ללמוד מהם...

שיתוף
ניהול משאבי אנוש שוודיה

בשוודיה רווחתם של העובדים היא פרקטיקה מקובלת. חברות שוודיות הן חוד החנית שמוביל את תרבות הרווחה באירופה באמצעות הטמעה של אסטרטגיות מסורתיות וחדשניות מגוונות שנועדו ליצור כוח עבודה מאושר ובריא יותר. אז מה אפשר ללמוד מהחדשנות השוודית?

  • מימון ספורטיבי.זוהי אחת מהיוזמות הפופולריות בשוודיה. במקום "חדר כושר" סמלי בבניין משרדים, סביר יותר שהעובדים יקבלו בכל שנה סכום שהוסכם עליו או "מענק כושר", שאותו יוכלו להוציא על פעילויות ספורטיביות לפי העדפותיהם. כל סכום כסף שהוצא על ידי העובדים מוחזר להם על ידי החברה. הכוונה כאן היא שהמועסקים ייקחו אחריות על הבריאות ועל סגנון החיים שלהם ללא המגבלות של חברות במועדון כושר. ארגונים מבקשים להשלים זאת באמצעות הצעות מיוחדות וסבסוד של ספקי שירותי בריאות.

    הזוית הישראלית למימון ספורטיבי: בדומה לשוודיה גם בישראל ארגונים וחברות יכולים לסבסד ציוד וביגוד לצרכיי ספורט, כמו גם השתתפות באירועי ספורט כמו תשלומים למרוצים (הכוונה כמשתתף) ומרתונים.

  • שירותי בריאות ורפואת שיניים פרטיים.ההצעה לסבסוד, או במקרים מסוימים טיפולי בריאות ורווחה בחינם, כמו עיסויים, הם עוד הטבה של מקום העבודה המוצעים בשוודיה. באמצעות הרחבת אסטרטגיית הרווחה כך שתכלול הטבות משלימות, תמיכה בהפסקת עישון כמו גם מדיניות ביטוחי בריאות מסורתיות יותר, שוודיה היא מובילת הדרך בקידום אימון הבריאות והרווחה אצל העובדים ובחינוך לאורח חיים בריא.

    הזוית הישראלית בשירותי בריאות ורפואת שיניים פרטיים: בעוד, בניגוד למדינות רבות בעולם, ביטוחי הבריאות הממשלתיים בישראל רחבים, הישראלים הם גם מהמובילים בביטוחי בריאות משלימים. ההוצאה הרפואית בישראל לא נופלת (באחוזים מהשכר) ממדינות בהן אין תוכניות בריאות ממשלתיות. גם בשוודיה המדינה נותנת ביטוח בריאות ממלכתי ועדיין מקומות העבודה מצאו לנכון לספק את השירותים המשלימים וכן לכסות את התשלומים הנגררים מהביטוח המדיני. בדומה לכך מדיניות מסוג זה יכולה לפעול בצורה טובה גם בארגונים בישראל ולהוות הטבה שעלותה נמוכה יחסית אך ערכה בעיני העובדים גבוה.

  • עובדים שוודים רבים נהנים מבדיקות רפואיות כלליות. בדיקות אלה מוצעות בכל שנה עבור העובדים שעברו את גיל 50 ובכל שנתיים או שלוש שנים לצעירים יותר. זוהי פרקטיקה שהשפיעה רבות על הפיכתה של שוודיה למדינה שבה יש את תוחלת החיים מהארוכות ביותר בעולם.
     
    הזוית הישראלית של בדיקות רפואיות כלליות: גם בישראל יש תוכניות מסוג זה ומשרד הבריאות אף מעודד את קיומן. לביצוע בדיקות כלליות יש אף יתרון כלכלי לארגון שכן מעבר לכך שהעובד נהנה מגילוי מוקדם של מחלות ועלות הטיפול במחלה שגילוייה מוקדם זולה יותר (גם בהיבטי ביטוח), הארגון נהנה מצמצום ימי מחלה והיעדרות. בנוסף טיפול בחולי כללי יכול לשפר את התפוקה של העובדים.
     
  • שעות עבודה גמישות.הטווח נע בין מתן האפשרות להורים להתחיל לעבוד מוקדם יותר או לעזוב מוקדם יותר כדי לאסוף את ילדיהם ממוסדות החינוך, ועד לליווי בן משפחה לביקור אצל הרופא. בבסיסה זוהי יוזמה "חופשית" שיכולה להעלות את המורל בכל ארגון. עם זאת, על אף שהיא נפוצה בשוודיה, היא לא תפסה לעצמה מקום בארגונים בריטיים למשל – בעיקר פרטיים – בשל הנטייה של רבים להעדיף הטבות על בסיס כספי.

    הזוית הישראלית של שעות עבודה גמישות: גם בישראל ארגונים רבים משתמשים בשיטה זו, אך היא אינה מתאימה לכל ארגון ולכל תפקיד. מומלץ לשים לב כי שעות עבודה גמישות לא מדברות רק על היכולת להגיע וללכת בשעות לא סטנדרטיות, אלא על היכולת להיעדר לשעות מסוימות ממקום העבודה בשל אילוצים. ארגון שרוצה לדאוג לרווחת עובדיו יכול להציע מסלול של "היעדרות מוסכמת" ובכך לאפשר לעובדיו את הנוחות לבצע את המטלות החיצוניות בפגיעה מופחתת בתפוקה ותוך שקיפות טובה יותר בין המעסיק למעוסק.

  • אספקה חופשית של פירות או משקאות או ארוחות מסובסדות.אלה הטבות רגילות בשוודיה, ולא משנה מהו גודל החברה. סל פירות הוא טקטיקה נפוצה בסביבה המשרדית בשוודיה, וכמה מהחברות הגדולות במדינה טוענות שזוהי אחת ההטבות שהן מציעות החביבות ביותר על העובדים.

    הזוית הישראלית של ארוחות מסובסדות: אומנם בישראל יש לא מעט חברות שמסבסדות במידה מסוימת את ארוחות העובדים, בין אם באמצעות הפעלת חדר אוכל ובין אם באמצעות שימוש בכרטיסים מסוג סיבוס ותן-ביס המאפשרים לעובדים לאכול במסעדות, אך הכוונה אינה לסוג זה של הטבה. האפשרות לנשנש בריא ולקבל משקאות שאינן עתירי קלוריות הינה הטבה המאפשרת לעובדים לקיים אורח חיים בריא יותר ולציד זה הארגון מרווח גם עובדים בריאים יותר אך גם עובדים המסוגלים לעבוד שעות ארוכות יותר בקשב / תפוקה גבוהים יותר, כך שגם הארגון יוצא נשכר מהטבה מסוג זה.

כל הפרקטיקות האלה עוזרות לבנות כוח עבודה מאושר יותר בהווה וגם מונעות בעיות הקשורות לבריאות ולחיים האישיים בעתיד. אולי מה שמייחד אותן מהטבות במקומות אחרים בעולם הוא שהן מתאפיינות בחשיבה לטווח הארוך ולא בחשיבה של "כאן ועכשיו כי אי אפשר לדעת איפה המועסקים יהיו מחר."


ניתן ללמוד עוד על הנעשה בעולם בניהול ההון האנושי בכנס HRglobal – ניהול משאבי אנוש בעולם גלובלי, אשר בו יציגו מנהלי משאבי אנוש את הנעשה בארגונם בנושאים שונים, וכן להרחיב את היריעה על נושא הטבות העובדים בכנס שכר והטבות שאנו עורכים בחודש הבא.

למידע נוסף על כנס HRglobal – לחץ כאן!

למידע נוסף על כנס שכר והטבות – לחץ כאן!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה