3 צעדים בפיטורי עובדים בשל חוסר התאמה תרבותית

3 צעדים בפיטורי עובדים בשל חוסר התאמה תרבותית

"זה לא אתם, זה אנחנו". לעתים מנהלים נאלצים לפטר עובדים טובים בשל חוסר התאמה לארגון שהשתנה. איך עושים זאת בדרך הטובה ביותר?

שיתוף
ארגון מקושר

ארגון מקושר

אילן מוכרי מ-Inc. פרסם טור שעוסק בסוגיה שמעוררת אי נוחות. מה קורה כאשר ארגון קטן צומח והופך לגדול וכבר אינו יכול להרשות לעצמו להתנהל כמו ארגון קטן? כמה מהעובדים שהיו נאמנים וטובים בתחילת הדרך כבר אינם מתאימים לתרבות החדשה (או לשינוי התרבותי הנדרש) ולדברי מוכרי אין מנוס מכמה "פיטורי מפתח". המודל הוא "זה לא את/ה, זה אני", אבל זה לא מקל על העניין. מוכרי מציע שלושה צעדים לפרידה מעובדים בשל אי התאמה תרבותית.

1. נסחו את התרבות שלכם בכל חלקי הארגון – החל מתיאורי משרות ועד סקרי ביצועים. אם חוסר התאמה הוא הסיבה העיקרית לכך שאתם רוצים לפטר עובדים, אתם צריכים להימנע מעמימות בהסבר לחוסר ההתאמה. אתם לא רוצים להגיד משהו כמו "זאת לא התאמה טובה", או "זה פשוט לא מסתדר." טיעונים כאלה אינם חזקים מספיק ואינם מדידים. אם תיצרו קוד תרבותי שיתאים לתהליכי משאבי האנוש – גיוס, שכירה, שילוב, הערכה ושימור עובדים – תהפכו את התרבות שלכם למשהו שהוא גם מגן וגם חרב.

אתם תבטאו בברור את התרבות שלכם במקום סתם להניח לה "לקרות" כמו משהו מופשט. ככל שתבטאו אותה יותר (ותעריכו מהי משמעותה של התאמה), כך יהיה לכם יותר על מה להישען כאשר תצטרכו לפטר מישהו בשל חוסר התאמה ותימנעו מבעיות משפטיות.

2. הדגישו את הצלחתם ארוכת הטווח של העובד או העובדת. הסבירו כיצד הם יהיו מאושרים יותר במקום אחר. גארי סווארט, מנכ"ל חברת oDesk מקליפורניה שצומחת כעת במהירות, סיפר למוכרי על עובד שבסופו של דבר היה אסיר תודה על פיטוריו. "הוא הגיע אל הנקודה שבה הלחץ השפיע; הוא היה חייב להפגין ביצועים," סיפר סווארט. "הייתי מגיע לעבודה בשבע בבוקר, והוא כבר היה במשרד, ליד שולחנו, מחורפן. הוא רץ – רק כדי לנסות להדביק את הקצב. והוא התחנן בפנינו. הוא אמר, 'בבקשה, אני לא רוצה לעזוב. אני אוהב את החברה. אעשה הכל. אני יכול להתמחות? תנו לי משרה אחרת. אני אוכיח את עצמי'."

בסופו של דבר סווארט פיטר את האיש. שישה חודשים לאחר מכן, העובד לשעבר הזמין את המנכ"ל לארוחת צהריים – במטה של גוגל. "הוא קיבל משרה טובה יותר," סיפר סווארט. "זאת הייתה התאמה טובה הרבה יותר עבורו." סווארט והעובד המפוטר נפגשים לצהריים פעם בשישה חודשים. "הוא אומר, 'תודה לך. זה קרה בזכותך – עזרת לי להיכנס למשהו שבו אני יכול להצליח יותר, שבו אני יכול להיות מאושר'."

3. עזרו להם למצוא עבודה או לחפש נתיב שבו יהיו מאושרים יותר. במקרה של סווארט עובד אסיר תודה חזר להודות לו על הפיטורים שהמריצו את החיפוש אחר משרה טובה יותר. אתם יכולים ללכת צעד אחד קדימה: אתם יכולים לעזור לעובד למצוא משרה טובה יותר במקום אחר. זה שכיח יותר ממה שנדמה לכם. על פי סקר חדש של SmartBlog on Leadership, לא פחות מ-67.5% ממנהיגי עסקים עזרו באמצעות עריכת היכרויות או הצעת הדרכה.

שווה להציע עזרה – העובדים הנוכחיים שלכם יראו את הרצון הטוב שלכם כלפי הכמעט-מפוטרים ואולי יהססו פחות לבטא את הדברים שמפריעים להם. בטווח הארוך זה יעזור לארגון לשפר את פרקטיקות שימור העובדים שלו. חוץ מזה דמיינו שעובד העומד לעזוב ייתן לכם התראה של שישה חודשים מראש במקום שבועיים. כל זה יגרום למעבר להיות קל יותר.

יום העיון בנושא סיום יחסי עובד מעביד ידון בסוגיות השונות הנוגעות לפיטורי עובדים. לחצו כאן לפרטים והרשמה

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה