נשים- רוצות שיוויון בשכר? שייפו את יכולות המו"מ שלכן!

נשים- רוצות שיוויון בשכר? שייפו את יכולות המו"מ שלכן!

למרות כוונותיו של החוק, נשים עדיין מרוויחות שכר נמוך מגברים באופן משמעותי. עם זאת, שיפור יכולות המשא ומתן עשוי להוות אמצעי יעיל לצמצום הפער

שיתוף
שיוויון

זה לא סוד שנשים בישראל מרוויחות פחות מגברים, גם בשכר החודשי וגם בשכר לפי שעה (אם במקרה תהיתם שהסיבה לפער בהכנסות היא העובדה שנשים עובדות פחות שעות מגברים בממוצע).

 נשים הן כמעט מחצית מכוח העבודה בישראל, מה שאומר שבמדינה שלנו למחצית מהעובדים יש נקודת פתיחה נחותה מראש – רק בגלל מינם. על פי אתר מרכז אדווה, המספק מידע על שוויון וצדק חברתי בישראל, נתונים מ-2012 מראים שפערי השכר בין גברים לבין נשים נותרו יציבים בעשור האחרון ועומדים על פער של 37 אחוזים במשכורת החודשית ו-17 אחוזים בשכר לשעה, לטובת הגברים כמובן.

כל זה עומד בניגוד לחוק חוק שכר שווה לעובדת ולעובד, התשמ"ו 1996. לשון החוק אומר: "עובדת ועובד המועסקים אצל אותו מעביד באותו מקום עבודה, זכאים לשכר שווה בעד אותה עבודה, עבודה שווה בעיקרה או עבודה שוות ערך; הוראה זו תחול גם לעניין כל גמול אחר, שנותן מעביד לעובד או עבורו בקשר לעבודתו; לעניין חוק זה 'גמול אחר' – כל תוספת, טובת הנאה, קצובה, מענק, תנאים נלווים, תשלום לכיסוי הוצאות, תשלומים בשל החזקת רכב, שימוש בטלפון, מכסת שעות נוספות, רכישת ספרות מקצועית, ביגוד, שימוש ברכב, או כל תגמול אחר בכסף או בשווה כסף, במישרין או בעקיפין, והכול אף אם אינם שכר עבודה.

למרות כוונותיו של החוק, אנו עדיין עדים לפערי השכר בין גברים ונשים. סביר להניח שהדבר נעוץ במספר גורמים: החל בתפישת תפקידיה המסורתיים של האישה כאחראית על גידול הילדים ומשק הבית, הדרת נשים בחסות הדת שבאה לידי ביטוי גם במקומות עבודה ציבוריים , היעדר אכיפה, המיליטנטיות של החברה הישראלית ועוד.

 

משא  ומתן "גברי" לעומת משא ומתן "נשי"

ישראל אינה יוצאת דופן בנתונים אלו, וגם מדינות מערביות המתהדרות בקידום נושא השוויון נמצאו פערי שכר משמעותיים בין המינים. באוסטרליה, למשל, 55.4 אחוזים מהנשים אינן משתכרות כפי שמגיע להן, כך קובע דוח של The Heat Group, חברת קוסמטיקה אוסטרלית. מחברי הדוח הזה טוענים שכישורי ניהול משא ומתן ירודים הם אחת מסיבות המפתח לפערי השכר. המרכיב המרתיע שבדיון על שכר עם המעסיק, במקרים שבהם התשלום אינו הוגן, גורם להיווצרות "חלוקת משא ומתן" – משא ומתן גברי ומשא ומתן נשי. מבחינת הנשים תוצאת החלוקה היא שרבות מהן ממשיכות לעבוד תמורת תגמול שאינו הוגן.

"נשים צריכות להיות עקשניות ולנקוט בגישה מקצועית כאשר הן מנהלות משא ומתן על השכר שלהן," אמרה בריאיון  ל-HC online ג'יליאן פרנקלין, מנכל"ית Heat. "במקום להפחית בערך עצמן, הן חייבות להתכונן לדבר על האיכויות הייחודיות שהן מביאות לחברה. הן צריכות גם להכין את שיעורי הבית שלהן ולבחון את תרומתן לתעשייה." פרנקלין מציעה לנשים לבחון בכובד ראש את מה שהן יכולות להציע למעסיקים, ולהשתמש בזה כאשר הן מבקשות העלאה במשכורתן. בנוסף פרנקלין מבקשת מהנשים לא להתפשר על גמישות במקום תשלום מוגדל ובמקום זאת להתמקד בתוצאות שהן מביאות לחברה.

אנשי משאבי האנוש חייבים להיות מודעים לבעיית פערי השכר ולקושי של נשים לדרוש את המגיע להן, אם הם רואים עצמם בין האחראים לשיפור מעמדן של נשים בחברה ובכוח העבודה. "אם לא נטפל בזה, נשים ימשיכו לסבול מ'חלוקת משא ומתן'," קובעת פרנקלין.

הנה כמה טיפים למשא ומתן מוצלח:

•    הכיני רשימה של הישגייך מהתקופה האחרונה.
•    צייני איך הישגים אלה תרמו לחברה – חשוב לספק עדויות.
•    העריכי את כישורייך וחפשי ליקויים. נקטי בצעדים להתגבר על ליקויים אלה לפני הדיון (תעדי את התקדמותך).
•    קראי מדריך שכר מעודכן כדי להעריך מה את יכולה לדרוש. כך תוכלי לגבות את דרישותייך בעזרתם של מספרים.
•    חשבי על מצבו הפיננסי של הארגון שבו את עובדת – כאשר הרווחיות טובה, זה הזמן הנכון לקיים את הדיון.
•    האם מבוצעות סקירות שכר בכל שנה? אם כן, חכי להן. אם לא, גשי למנהל או המנהלת הישירים שלך וקבעי פגישה.
•    הישארי רגועה וממוקדת – אל תהפכי רגשנית ואל תזכירי את עליית יוקר המחייה ואת תשלום המשכנתה.
•    המעסיק אינו יכול להרשות לעצמו לתת לך העלאה? מה לגבי אפשרויות אחרות כמו יותר ימי חופש, לימודים או הטבות אחרות?
•    אם לא תקבלי העלאה בשכר, דוני עם מנהלייך איך תוכלי להביא להעלאה. ייתכן שיהיו מטרות שאליהן תצטרכי להגיע. אם לא תשאלי, לא תדעי.

הטיפים נכתבו בלשון נקבה, אך הם מיועדים לבני שני המינים.

כדי ללמוד עוד על צמצום פערי שיוויון בשכר אתם מוזמנים לקחת חלק בכנס שכר והטבות. לפרטים מלאים לחצו כאן

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה