רוצים שינוי?

רוצים שינוי?

גישת המעסיקים המובילה כיום את שוק העבודה היא זו שמעודדת עובדים להישאר במשרד עד שעה כמה שיותר מאוחרת | על האיזון הראוי בין בית לעבודה

שיתוף
איזון בית משפחה Photo by Stuart Miles

אן וייסברג (Anne Weisberg), המכהנת כסגן נשיא בכירה במכון 'משפחות ועבודה', הציגה היום (ב') בניו יורק טיימס תפישת עולם שבכוחה לאפשר לעובדים לפתח קריירה ולהתקדם מבחינה מקצועית מבלי שהדבר יכרסם בחיי המשפחה;

הימים השתנו. בעבר לא הוקצב לעובדת זמן לשאוב חלב במהלך שעות עבודתה, והיה צורך להילחם על כל זכות לה היא זכאית במהלך חופשת הלידה. עם זאת, מטר "ההטבות" שיש כיום על כל אם צעירה בעלת קריירה מצד המעסיק מעידה על כך שאנו עיוורים להשפעה השלילית שיש לנורמות החברתיות שנוצרו בעבודה על כל המתרחש בבית. חברת השקעות פרטית הודיעה לכל מי שתצא לפגישת עסקים מבין העובדות שלה, שהיא תממן במשך השנה הראשונה שלאחר הלידה טיסה גם לתינוק וגם עבור מטפלת ; IBM תדאג לעובדת מניקה לחלב שאוב במהלך טיול מטעם העבודה ; פייסבוק ואפל מממנות הקפאת ביציות לעובדות. 

מחקר שנערך על ידי חוקרים מהרווארד (Groysberg & Abrahams) בקרב כ-4,000 מנהלי חברות בענפים רבים, מצא כי בנות זוגם של 60% מהם אינן עובדות במשרה מלאה מחוץ לבית, לעומת 10% בלבד מהנשים.

המודל שהציג נורמן רוקוול (Norman Rockwell) לחיי משפחה משקף היטב את המפתח להצלחה בארה"ב התאגידית: הסתמכות מלאה על הכנסה אחת לצד יכולת העובד להתמקד בעבודה בלבד. העובד האידיאלי, אם כך, שם את העבודה באופן קבוע בראש סדר העדיפויות, אף לפני הטיפול בעצמו ובבני משפחתו.

מסקר שנערך בקרב כ-1,000 נשים וגברים (Bain & Company) עולה כי 60% סבורים שעל מנת לדאוג לקידומם במקום העבודה עליהם לשמור על פרופיל גבוה בארגון, תוך מחויבות בלתי מתפשרת לשעות עבודה ארוכות ועבודה ללא הפוגה. אף גברים המתגאים בכך שהצליחו לשמור על איזון שפוי בין העבודה לבין הבית, עדיין רואים עצמם כרחוקים שנות אור מאותו גבר מסורתי אידיאלי.

נורמות מסורתיות במסווה של נוחות
נורמות מסורתיות עדיין שולטות בתפישת עולמנו, לעתים רבות מבלי שכלל ניתן על כך את הדעת. על פי מחקר (Pew) שנערך בארה"ב, 67% מאמינים שחשוב מאוד שאדם יהיה מוכן לתמוך במשפחה לפני שהוא מתחתן, בעוד רק 33% אומרים זאת לגבי נשים. מחצית הנשאלים סברו שטובת הילד היא שאמו תישאר בבית, ורק 8% מהם אמרו זאת בנוגע לאב.

במחקר שנערך ב-2014 בקרב 1,000 מנהלים גברים, נמצא כי אלו הבאים ממשפחות מסורתיים ייטו להיות בעלי גישה שלילית יותר כלפי נשים במקום העבודה ביחס למנהלים שגם בת הזוג שלהם עובדת ומפרנסת. כוח ועוצמה זוהו ככאלה המקשים על האדם להבין תפישות עולם ונקודות מבט השונות משלו. לפיכך אין זה מפתיע לראות בכיר בשוק העבודה שרעייתו נמצאת בבית – הופך למודל העבודה הגברי האידיאלי.

אולם אין זה כורח המציאות. הטבות לא יעשו את העבודה, אלא יש צורך ביצירת דרכים חדשים בעולם המשתנה הקיים כיום, שמתחיל כולו למעלה. יש לחשוף בכירים למודל השונה ממה שהם מכירים, ולהכיר להם אנשים בדרג זהה לזה שלהם המצליחים לעשות איזון ראוי בין הבית לעבודה.

מודל המנהיגות הנכון הוא לא זה המעודד עובדים להישאר במשרד עד שעה מאוחרת, אלא זה המעודד אנשים לסיים את יום העבודה שלהם בשעה סבירה. המנהיגים האמיתיים הם לא אלה שעולים על מטוס לפגישת עסקים בהתראה קצרה מהרגע להרגע, אלא אלו המשכילים לנהל את הישיבה החשובה מבלי לעלות על מטוס כלל. רק שינוי תפישת העולם בקרב המנהיגים, כלומר מנהלי התאגידים הגדולים המובילים את המשק, יוכל לבשר על שינוי בקרב אוכלוסיית העובדים כולה. 

 

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה