ציפיות שכר בראיון עבודה – כיצד?

ציפיות שכר בראיון עבודה – כיצד?

ציפיות שכר בראיון עבודה - כיצד להיערך ומה להכין בשביל לקלוט את העובד הטוב ביותר בשכר הרצוי

שיתוף
ציפיות שכר

"מהן ציפיות השכר שלך?" היא שאלה שעולה בראיונות עבודה רבים ויש מועמדים שרואים בה שאלה מכשילה. אך שאלה זו חייבת להיות חלק מכל תהליך קבלה לעבודה, שכן אלינו, אנשי משאבי האנוש, לשקלל אותה בסט השיקולים בעת בחירת המועמד לתפקיד שכן גם אם יש מועמד מתאים יותר לא תמיד נוכל לבחור בו בדיוק בגלל הפער בציפיות השכר.

ציפיות שכר גבוהות, כבר בתחילת התהליך, יכולים לקצר את תהליך המיון ואף להוזיל אותה שכן נוכל לחסוך זמן ומשאבים נוספים לארגון ע"י הוצאת מועמדים שאינם רלונטיים לתפקיד ואולי אף להפנותם לתפקיד אחר (לרוב בכיר יותר) בארגון שאליו יתאימו יותר כבר מהשלב ההתחלתי.

ציפיות שכר נמוכות מדי גם יכולות לשמש את איש משאבי האנוש המיומן באיתור מועמדים שצריכים להדליק נורה אדומה על מול התפקיד המוצע שכן אי הכרות עם שוק העבודה הרלונטי והערכה עצמית נמוכה של המועמד יכול להעיד על חוסר מיומנות או "הלבנת" היסטוריית העבודה של אותו עובד פוטנציאלי ודורש בדיקה.

חובת המענה – ציפיות שכר

המועמד אינו חייב לענות על השאלה על פי חוק, אך ברור לכל כי אי מסירת ציפיות השכר גרועה מביצוע הטעות בגובה הבקשה. לרוב מועמדים יעדיפו לבקש מעט יותר מהציפיות האישיות שלהם מהשכר כי הם מבינים כי יכול להיות תהליך של משא ומתן בין הצדדים כמו גם בגלל שמרביתם מעדיפים להתפשר כלפי מטה בשכר המבוקש מאשר לקבל את בקשתם כמו שהיא – שכן אז עולה מייד השאלה אם לא היה ניתן לקבל שכר גבוה יותר.

איך מתכוננים לשיחה על ציפיות שכר?

ביצוע השוואת שכר לשכר הקיים בחברה או הסתמכות על נתוני שכר בקבלה למשרה דומה בתוך החברה מהעבר אינם מספיקים.

לפני ביצוע ראיון העבודה איש משאבי האנוש צריך לבדוק ולאשש את הנתונים שיש בידיו לגבי גובה השכר הממוצע עבור תפקיד דומה לזה שאותו מנסה החברה לאייש. ישנם מקצועות בהן יש עונתיות וישנם מקצועות בהן גובה השכר יכול להשתנות בצורה דרסטית לאורך זמן, כך שחשוב לבדוק את הנתונים פעם נוספת לפני תחילת תהליך המיון. לשם כך ישנם כלים רבים וטבלאות שכר נפוצות ונגישות היום באתרי דרושים רבים.

כמו כן מומלץ להתכונן גם בשאלות רלונטיות עבור ציפיות שכר נמוכות וגבוהות.

עבור ציפיות שכר נמוכות יש להכין סט של שאלות לבחינת הצפיות עצמן ובחינת ההתאמה של המועמד לארגון מבחינת תרבות ארגונית ושאלות נוספות לבחינת המקצועיות של אותו עובד, כאן מומלץ להיעזר מראש באיש מקצוע מתוך החברה, במיוחד כאשר מדובר בתפקיד מקצועי הדורש ידע מקדים.

עבור ציפיות שכר גבוהות ניתן להכין סט שאלות מכוונות שיאפשרו למגייס לכוון את המועמד ולאפשר את המשך התהליך תוך הבהרה ושיכנוע להתכנסות לגובה השכר הרלונטי עבור התפקיד. ניתן לדבר לדוגמה על אופן העבודה בחברה, אפשרויות הקידום, תוכנית ההתפתחות ותוכנית התגמולים והרווחה של הארגון.

נקודות נוספות שצריכות לעלות על השולחן הן: מרכיבי השכר השונים (כגון שעות נוספות), ימי חופשה, החזרים, ביטוחים, הפרשות, גמולים ורכב – כבסיס לכל דיון על ציפיות שכר. ניתן לעשות שימוש ברכיבי שכר לשם קליטת עובד בעל ציפיות שכר גבוהות מעט מאלו שתוכנן לתפקיד. דווקא התגמשות בנקודות אלו יכולות להעניק למועמד את הדחיפה בכיוון של התפשרות ללא פגיעה אמיתית בתפוקת העובד וזאת ללא עלות גבוהה מצד מקום העבודה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה